3. IDEAR

Com hem de plantejar les nostres idees?

En funció del que conegueu dels vostres usuaris, imaginareu idees completament noves i diferents per resoldre el vostre repte de disseny. Aquest és el moment de pensar bé i estar oberts a idees noves, fins i tot radicals, de com seran les coses i de què es pot fer.

Tot el treball que heu fet fins ara us ofereix una comprensió rigorosa del valor que donen al repte els vostres usuaris, grups d’interès i comunitat. Amb aquest coneixement, podeu generar i desenvolupar idees que millorin i innovin l’experiència educativa analitzada.

És el moment de generar idees en equip, avaluar les idees i decidir sobre un o dos conceptes a desenvolupar. Idealment, aquesta fase hauria de durar unes 2 o 3 hores dins d’un mateix dia. Trieu un espai de trobada que us permeti escriure o publicar en una gran àrea, com ara una pissarra o una paret.


RESULTAT ESPERAT

Pensament expansiu que produirà una o dues idees prometedores per impactar positivament les experiències de les persones en qui es centra el vostre disseny.


Temps necessari: 1-1,5 hores

3a. Tècniques per generar idees

Feu una pluja d'idees

En aquest punt probablement tindreu moltes idees per solucionar. Ara és el moment de ser col·laboradors i creatius. Aquesta fase consisteix a pensar en gran, imaginant possibilitats més enllà de les limitacions actuals i donar a tothom l'oportunitat de ser escoltat.

Utilitzeu el vostre repte de disseny, l'enfocament, les idees i els principis de disseny com a inspiració per resoldre-ho.

Recordeu, la pluja d'idees ajuda a aprofitar la creativitat d'un grup de persones amb diferents punts de vista. Estigueu obert a les idees d'altres i amplieu el vostre pensament.

Algunes tècniques per generar idees

La pluja d'idees és una habilitat creativa que utilitzareu en diverses etapes del procés de Design Thinking. Ofereix l'espai per escoltar les nostres idees més trivials sense judici; fins i tot les aportacions més impossibles poden generar un gran avenç. El resultat de la pluja d'idees es basa en la imaginació i, com qualsevol altra habilitat, millora amb la pràctica. Tanmateix, hi ha alguns consells que us faran més eficaços:

  • Trieu el vostre objectiu de pluja d'idees: què esteu tractant d'aconseguir amb la vostra pluja d'idees? Plantejar-vos tantes idees noves ajuda a apropar-vos a un repte de disseny inesperat? O a construir una solució o idea específica?
  • Penseu molt bé: tingueu la llibertat de pensar fora de l'establert. Res és massa radical. És molt més fàcil escalar una idea gran que no pas intentar construir una petita. Trobareu solucions més inspiradores d'aquesta manera.
  • Compartiu les idees dels altres: el vostre grup obtindrà millors resultats si ajuda a construir i ampliar les idees dels altres. No descarteu la idea d'algú perquè "està fora de lloc": pot ajudar a inspirar una solució fantàstica. En lloc d'això, marqueu la idea i decidiu en quin altre lloc podeu col·locar-la.
  • No valoreu encara: la pluja d'idees és una forma de donar pas a les idees que hem tingut quan estàvem massa ocupats. L'avaluació arribarà més endavant: de moment, concentreu-vos a generar una gran quantitat i varietat d'idees.
  • Més és més: fixeu-vos un objectiu per a l'equip, com una pluja de 60 idees en mitja hora. Moveu-vos ràpidament fent aportacions concises quan compartiu les vostres idees i eviteu passar temps intentant convèncer els altres de la vostra idea. Ja hi haurà temps per elaborar les vostres idees més endavant, però per ara, concentreu-vos en tenir-ne el major nombre possible.
  • No us autocensureu: tingueu la llibertat de pensar fora de l'establert. Res és massa radical. És molt més fàcil escalar una idea.

Abans de començar la pluja d'idees, utilitzeu la llista següent per assegurar-vos que esteu preparats.

  • Assignar un facilitador per a la pluja d'idees: trieu algú que sigui hàbil per extreure les millors idees de les persones.
  • Reunir a l'equip: assegureu-vos que planifiqueu un moment en què tots els membres del vostre equip puguin estar presents. Podeu considerar incloure persones externes a l’equip que poden tenir una visió valuosa, especialment aquells que veuen el repte des d'un punt de vista diferent.
  • Triar l'entorn: trieu un espai que fomenti la informalitat i la creativitat. L'espai ha de tenir un lloc ampli de paret per a les idees escrites.
  • Decidiu sobre l'horari: les idees poden sorgir durant diverses hores o durant diversos dies. No dubteu a trobar el temps adequat per al vostre grup. Tingueu en compte que és fàcil cremar-se, de manera que us ajudarà que decidiu prèviament quant de temps com a màxim voleu dedicar a aquesta generació d’idees o bé que fixeu un nombre concret d'idees. Es recomana com a mínim una hora de pluja d'idees.
  • Materials de preparació: reuniu pòstits, retoladors, fulls més grans, enganxines, bafarades... i qualsevol altra cosa que faciliti la generació d'idees. A més, tingueu visibles els vostres reptes de disseny i principis de disseny a la pissarra o a la paret. Podeu utilitzar-los per inspirar noves solucions.
  • Decidir sobre la documentació: assegureu-vos de fer algunes fotos de la sessió de pluja d'idees. Aquests poden ser útils per recordar algunes idees que tenia el vostre grup i proporcionar aspectes visuals per a la història del vostre projecte.

Ara que està preparat l'espai d'idees i establert un horari, els següent pas és començar!

Plantilla Pas 3a Genereu moltes idees
El Brainwriting és una tècnica de pluja d'idees per escrit. Ha d'haver-hi tantes plantilles com membres tingui el grup de treball. Cada plantilla del Pas 3a Genera moltes idees proposa un àmbit diferent per acotar el marc d’ideació.

Cadascú comença amb una plantilla i proposa 3 idees. Passats 2 minuts, s'ha de passar la plantilla en sentit horari, fins que tot l’equip n’hagi escrit a totes les plantilles.

Temps necessari: 30 min - 1hora

3b. Valoració de les idees

Valoreu les idees

Teniu moltes idees, i ara què? En equip seleccioneu una o dues de les idees més prometedores per desenvolupar i provar durant la fase Prototipar. Segons les restriccions de temps d'aquesta activitat, el vostre equip pot utilitzar totes les idees generades durant la sessió de pluja d'idees o només les més importants.

Trieu un mètode per avaluar les idees dels exercicis que es detallen a continuació. Al final, en equip, haureu d'escollir una idea d'aquesta llista. Procureu triar-ne una que us proporcioni un impuls continu i que no sigui de fàcil estancament durant la fase Prototipar.

Aquestes són algunes possibilitats que us permetran valorar les idees.

Per valorar les idees generades, podeu seguir el següent procés:

  • Donar a cada persona tres pòstits o gomets de colors: aquests representen els seus vots.
  • Tothom ha de posar els seus vots a les tres idees principals que creuen que són més prometedores.
  • Quan tothom hagi votat, podreu centrar l'avaluació sobre les idees més importants.

Una altra forma de valorar les idees és posicionar-les dins d'una matriu d'impacte

  • En una pissarra o paret, dibuixeu la intersecció d'eixos x/y per crear una matriu de 2x2. L'eix x ens indica l’Impacte en els vostres usuaris. L'eix y ens indica la Dificultat d'implementació.
  • Organitzeu les idees que heu generat dins de la matriu. Podeu moure els ítems pels dos eixos en funció del seu impacte i dificultat.

BAIX IMPACTE: canvis menors que canviarien lleugerament l'experiència del vostre usuari (part esquerra de l’eix x; quadrants 1 i 3 del gràfic).

ALT IMPACTE: idees que construeixen una experiència completament nova i positiva per a l'usuari (part dreta de l’eix x; quadrants 2 i 4 del gràfic).

BAIXA DIFICULTAT: idees molt fàcils d'implementar (part baixa de l’eix y; quadrants 3 i 4 del gràfic).

ALTA DIFICULTAT: idees gairebé impossibles d'implementar (part alta de l’eix y; quadrants 1 i 2 del gràfic).

1 2
3 4