Pla Lector: una eina funcional per a la integració social.

Centre d’ Educació Especial Les Aigües de Mataró.

Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa.

Etapa: primària i secundària.

Diversitat d’alumnat amb necessitats i capacitats molt variades. Això obliga a tenir present dins del Pla lector materials tangibles, Sistemes alternatius i Augmentatius de la comunicació (SAAC’S), llenguatge de signes (que serveix de suport del llenguatge oral) i altres materials ordinaris.

S’està fent la diagnosi del centre per poder elaborar el document que marqui les línies d’escola al voltant de la lectura.Es fan diferents activitats relacionades amb el pla lector.

Dins el projecte lingüístic  es recull la importància de la comunicació i de l’accés a la lectura i l’escriptura funcional de l’alumnat com a eina que facilita l’aprenentatge: un aprenentatge per a la vida i per a relacionar-se en altres àmbits diferents a l’escolar.

QUÈ REPRESENTA LA BIBLIOTECA PER AL CENTRE?

• La biblioteca del centre té una trajectòria de més de 25 anys. Al llarg del temps s’han fet diferents accions adaptades al moment.
    • La direcció del centre sempre ha vetllat per trobar diferents fórmules que integressin la BE dins el currículum d’una forma permanent i transversal.
    • L’última evolució de la biblioteca s’ha donat en els últims 4 anys ja que es va acordar incorporar les noves tendències pel que fa a biblioteques escolars i, a l’hora, canviar la visió i el concepte que se’n tenia fins al moment. És per això que se li va posar el nom de mediateca, ja que permetia incorporar la idea de la biblioteca com a centre de recursos i la biblioteca 2.0.
    • Es va voler actualitzar i dinamitzar la biblioteca física i la pedagògica i oferir activitats establertes dins el calendari anual de cada curs.
    • Un dels objectius és dinamitzar i treballar la competència lector.

QUINES ACCIONS SIGNIFICATIVES ES FAN?

• Bibliopati
    • Tallers a partir d’un eix transversal de centre
    • Club de lectura científic que afavoreix el treball d’investigació
    • Formació d’usuaris
    • Autors a les aules
    • Concursos
    • Participació ciutadana dins del Pla d’entorn
    • Relació amb la biblioteca pública del barri
    • Servei de préstec a les aules
    • Servei d’assessorament
    • Celebració de festivitats

“En tant que escola d’educació especial, l’objectiu principal del departament de comunicació és la d’enriquir al màxim les capacitats psicolingüístiques dels alumnes per tal d’afavorir la comunicació i el desenvolupament del pensament i la integració social. En una societat altament dominada per les lletres, creiem que és molt important adquirir un nivell bàsic de lectura que garanteixi la màxima participació social. Per això, a banda d’utilitzar els sistemes ordinaris de lectura i escriptura, també fem servir sistemes alternatius com els pictogràfics (SPC-ARASAAC), fotos, objectes tangibles… Només fent activitats que promoguin la lectura dins i fora del centre, garantim la igualtat d’oportunitats dels nostres alumnes dins la societat per trencar barreres de pensament entorn a nois i noies amb diferents capacitats i necessitats.”