Dia Mundial de la Poesia

Centre: Ins L’Arboç

Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa

Etapa: ESO.

• Donar a conèixer a l’alumnat i celebrar al centre el Dia Mundial de la Poesia.
  • Fer una selecció de textos i autors poètics (selecció realitzada pels alumnes)
  • Donar a conèixer i practicar amb els alumnes la Blackout poetry (poesia fosca)

El dia 21 de març va ser proclamat per la UNESCO Dia Mundial de la Poesia. Per celebrar-ho en aquesta edició, la tretzena, la Institució de les Lletres Catalanes ha escollit el poema “No em despulleu” de Felícia Fuster.

Felícia Fuster (Barcelona, 1921-París, 2012) va ser escriptora, pintora i traductora. La seva obra es va donar a conèixer en plena maduresa. Instal·lada a París des dels anys cinquanta, es va caracteritzar per una forta personalitat de “dona faber”, en paraules seves, i per l’afany de llibertat que va desplegar en tots els àmbits de la seva vida. El conjunt de la seva producció poètica engloba set poemaris, aplegats, juntament amb les seves traduccions del japonès, a Obra poètica 1984-2001 (2010). També va escriure el text en prosa “A dins a fora” (dins Barceldones, 1989) i la novel·la inèdita Aquells fanals, i va traduir del francès Obra negra de Marguerite Yourcenar (1984) i, al japonès, Poesia catalana contemporània (1988), amb Naoyuki Sawada. El 1987 va obtenir el Premi Vicent Andrés Estellés. La seva obra ha estat traduïda a llengües com l’anglès i el francès. Trobareu tota la informació a: https://cultura.gencat.cat/ca/ilc/que-fem/programes/dia-mundial-de-la-poesia/dmp-2021/

Blackout poetry i el Dia Mundial de la Poesia

En ocasió del Dia Mundial de la Poesia, que se celebra el dia 21 de març, l’alumnat de 1r d’ESO i de la SIEI del centre ha dut a terme una activitat artística anomenada Blackout poetry, o poesia fosca, en què han treballat competències dels àmbits artístic, lingüístic, personal i social.

La poesia fosca consisteix a ocultar les paraules que no es necessiten d’un full de llibre (diaris, revistes) i deixar visibles només aquelles que formaran part del nou text creat. El resultat pot ser un poema, una reflexió, un microconte o qualsevol fet artístic que inspiri a l’alumnat. És una tècnica creada per l’autor Austin Kleón, a qui li va servir per superar un cas greu de bloqueig d’escriptor.

Aquesta activitat està pensada per promoure la poesia com una manifestació creativa de la diversitat que existeix i que és present al món i a l’aula, donant llibertat a les alumnes i els alumnes d’expressar-se creativament.

La creativitat és una faceta pròpia i específica dels éssers humans, i ha estat i seguirà sent essencial per a la seva evolució i permanència com a espècie. És creació pura i espontània que dona lloc a nous esdeveniments, experiències i, per tant, aprenentatges.

És per això que, des de l’Institut de L’Arboç, fomentem aquest tipus de projectes artístics que els són competencials i significatius i que, des d’una mirada neuroeducativa, potencien els processos mentals del nostre alumnat.

Podeu trobar l’article original i veure més fotografies aquí.