Reinicia’t! Per una biblioteca escolar activa

Aquesta campanya ha estat activa durant el curs 2021-2022.

Queda l’enllaç permanent per tenir disponibles la trentena d’aportacions que heu fet que són inspiradores i engrescadores.

Moltes gràcies per compartir la bona feina que es fa a les biblioteques escolars.

————————————————————————————————

Ha estat un curs molt complex. Els centres educatius s’han hagut de reinventar per seguir oferint una educació de qualitat. I les biblioteques escolars? Moltes d’elles s’han reconvertit en biblioteques d’aula, algunes han seguit funcionant amb restriccions, altres han estat espai per als grups bombolla… però, la majoria, no han deixat de funcionar, han seguit priotizant els serveis essencials per apropar la lectura a la comunitat educativa. Així es constata en les gairebé 50 experiències de centres publicades en aquest espai nodes al llarg d’aquest curs i les quasi 70 experiències publicades a l’espai #biblioactivacovid des de maig de 2020. Només tenim paraules d’agraïment.

És hora de tancar la campanya #biblioactivacovid. I és hora de reiniciar-se. Perquè tot i que la situació de pandèmia encara no ha acabat, que no podem abaixar la guàrdia i que potser hi haurà moments en què s’hagin d’aplicar mesures més restrictives, caldrà anar pensant com es farà el retorn a la nova normalitat, dels centres i de les seves biblioteques. Perquè les biblioteques hauran de fer un reinici, repensar-se, reinventar-se, un cop més, aprofitant allò que s’ha après d’aquesta situació.

Heu creat una nova formació d’usuaris? Heu repensat el funcionament de la dimensió digital de la biblioteca? Heu establert una xarxa de biblioteques d’aula que funcionen de forma coordinada amb la biblioteca del centre?…

Volem conèixer la vostra experiència i ajudar-vos en el reinici: comença Reinicia’t! Per una biblioteca escolar activa.

14 comentaris

      1. Nora Vehí

        Bones Mònica,
        Com s’aconsegueix el distintiu Reinicia’t?
        Nosaltres tenim la biblioteca tancada perquè estem fent una tasca ingent d’esporga i actualització del catàleg, alhora que redistribució dels espais de biblioteca. Però hi estem treballant de valent per obrir amb una biblioteca irreconeixible, motivadora i molt cuidada!
        Gràcies!

    1. Dolors Colom

      La nostra biblioteca no va deixar d’estar activa ni durant el curs anterior, tot i la Covid.
      Aquest curs els alumnes seuen en separats per cursos i segueixen amb la neteja de mans a l’entrar i sortir.
      Seguim fent préstec amb normalitat i ja estem a punt d’iniciar els clubs de lectura.
      Aquest curs la formació de biblioteca la podrem fer presencial, el curs passat va ser virtual, i també seguim amb el Quadern de Bitàcola lectora.
      A més a més també segueixen les classes de matèries optatives amb grups reduïts de batxillerat.
      Seguim amb el bloc, Twitter i Instagram. I anem incorporant noves idees com la Paraula de la setmana o les exposicions, aquest any amb col·laboració amb la biblioteca Antonio Martin del Prat.
      També seguim fent el préstec socialitzat dels llibres de lectura i incorporem nous exemplars de JN, Novela i llibres de Coneixements.
      O sigui, nosaltres seguim endavant procurant que tot el que fem a la sala estigui dins de la normalitat.

    2. Imma Singla

      Hola!,
      Nosaltres també i estem remodelant la “sala gran” amb l’ajut de la professora de VIP, i altre professorat.
      Un projecte ambiciós després de 3 anys amb un pressupost anual de 3000 €.

  1. Marta Grané

    Aquest curs hem hagut de reorganitzar l’organització de la biblioteca per fer front a la pandèmia i poder mantenir el préstec de llibres. S’han realitzat horaris de préstec per grups estables:

    Dilluns: 10-10.30h cicle inicial
    Dilluns: 11-11.30h 4t
    Dimarts: 11-11.30h 5è
    Dimecres: 11-11.30h 6èA
    Dijous: 11-11.30h 6è B
    Divendres: 11-11.30h 3r

    Finalment, cada dia els alumnes de cicle inicial un cop fets els préstecs del grup bombolla, els he anat a buscar a l’aula i han fet préstec de llibres a la biblioteca.
    S’han comprat moltes novetats durant el mes d’octubre i novembre i s’ha esporgat el catàleg. S’inverteix tot el pressupost que teníem destinat per l’any 2020 amb llibres magnífics de tots els estils: novel·la, còmic, poesia, ciències, biografies, llibres il·lustrats… intentant arribar als diferents lectors i lectores i per als diferents nivells.
    També s’ha comprat material per “farcir” els pufs que ja estàven una mica desgastats.

    A les aules d’infantil i cicle inicial es creen unes petites biblioteques que al llarg de curs es retornen i es canvien per altres llibres de tota mena, segons les necessitats que tingui l’aula.
    També es realitzen préstecs d’aula a tots els cursos amb diferents temàtiques, segons el projecte que estiguin treballant (l’espai, animals, història, poesia, faules…)
    Es crea un nou racó “temàtic” amb un moble que restaurem; al novembre s’estrena amb el racó de Gianni Rodari per celebrar els 100 anys del seu naixement, per Nadal es fa el racó nadalenc, després es crea el racó de Sant Jordi i finalment es posen les novetats adquirides al llarg del curs.
    Al llarg del curs es va fent neteja de llibres duplicats i obsolets per anar fent espai per als nous llibres que arriben.
    Es crea un espai per deixar els llibres en “quarantena” uns dies, abans de tornar a ser prestats.
    Les motxilles viatgeres d’infantil aquest curs no van a les cases de l’alumnat, les tenen les mestres i els hi van llegint contes de tant en tant.

    VALORACIÓ: La biblioteca ha funcionat correctament, s’han fet molts préstecs al llarg del curs i excepcionalment l’alumnat s’ha pogut emportar dos llibres en lloc d’un com es feia cada curs, ja que només hi van un cop per setmana. Quan tenen música també han pogut fer intercanvi de llibres gestionat amb l’ordinador de l’aula de música.
    L’organització d’aquest curs es valora molt positivament ja que la biblioteca ha sigut molt visitada en general, tret d’algun curs, i s’han realitzat molts préstecs.

    PROPOSTES DE MILLORA:
    Intentar que tothom agafi l’hàbit de lectura i agafi llibres en préstec setmanalment o quinzenalment, aquí és important el paper que juguen les pròpies tutores animant a l’alumnat i realitzant a diari la mitja hora de lectura.

    ES REPETEIX EL CURS VINENT:
    No sabem encara a data d’avui com es reorganitzarà la biblioteca (dependrà de l’estat de la pandèmia) tot i que el balanç de l’organització d’aquest curs és molt positiu.

    Caldes d’Estrac, 28 de juny de 2021

  2. Montserrat Mora

    La BiblioWagner ha continuat funcionant, reiventada, però ho ha fet.
    S’han fet les caixes de Biblioaula, les Bosses Viatgeres, el concurs del Personatge Misteriós. Gràcies a la BM Can Peixauet, que ens ha prestat un carro, hem pogut portar el préstec a les aules.
    També hem pogut fer les activitats de Sant Jordi: laboratori de lectura Zoolopoètic i “A l’aire llibre”.
    Hem introduït una nova activitat literària: capsa de reptes o breakout literari a partir d’un àlbum il·lustrat.
    Esperem poder obrir la biblioteca als usuaris i usuàries el curs 21-22!

  3. Marta Pardo Estruch

    Hola,
    Nosaltres hem potenciat molt l’ús de la BA. Intentem que els grups tinguin una gran rotació de llibres i que el fons sigui variat (còmics, revistes, diaris, imaginari, coneixement,..). Pel que fa a la BE hem plantejat propostes transversals amb un racó temàtic i tornem a utilitzar l’espai amb EI per explicar l’hora del conte.

    A més hem creat un site de la biblioteca que serveixi perquè el claustre tingui a l’abast tot el material que hem anat produint des de la comissió i on queda recollit com volem treballar el gust per la lectura al centre.

    En breu farem un claustre pedagògic per presentar el material i arribar a consensos de centre.

Respon a Marta Grané Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>