1. Josep Maria Turuguet Salgado

Crec que el problema és el “nos”. La Humanitat no existeix i no ho ho farà fins que no prengui amb força en 8 mil milions d’individus (o al menys en una massa crítica) l’imaginari d’un “nos”. Som nosaltres, humans, no un agregat d’individus, de francesos, de colombians o japonesos. I l’educació és el millor que tenim per formar aquest “nosaltres” real.
    Exacte! Les escoles han de ser centres de cultura plens de llibres i de metàfores del món. Els nens han de constituir-se en aprenents constructors del seu currículum. I els mestres els mediadors experimentats que aconsegueixin que els currículums individuals, mantenint-se diversos, s’assemblin el més possible al món real.
    Això demana una “desamortització escolar” (llibres de text) i una “nova edició escolar”.
    Exacte! La feina del mestre no és la “matèria” sino els nens, en el sentit de no voler “formar-los” (donar-los forma) sino evitant que perdin contacte amb el món teal i multiforme.
    El mestre no ha de preveure com el nen aprendrá fraccions sino vigilar com tracta amb els trossos de coses i descobreix com anomenar-los i desitja anar més enllà i operar amb trossos i coses.

2. Josep Maria Turuguet Salgado

Em pregunto quina será la recepció d’aquesta xerrada. A quantes persones farà pensar realment. Quantes actituds modificarà realment.
    Ben destil·lada és una xerrada honesta i molt innovadora:
    – Com volem (els aprenents) ser ensenyats?
    – El mestre no ha de formar com forma un ceramista (replantejar el concepte de didàctica)
    – El coneixement no està per dominar-lo sino per perseguir-lo, per estimar-lo
    – Preparar per al segle XXI… Qui és el segle XXI, tan dictador que ens exigeix coses? El protagonista és “ell” o nosaltres?

Ben pensats, crec que aquests pensaments posen en qüestió tota la nostra escola actual

1. Sílvia Moragues

El mestre no és el conductor sinó un element més que utilitza el procés d’ensenyament-aprenentatge, encara que segueixo pensant que n’ és, després de l’alumne, el més important.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *