Compartim les experiències de les tècniques de la DGEI, equip MCEI del CETE+ P 24

Imatge de persones escoltant presentació experiències ERASMUS

Com equip d’educació inclusiva, MCEI, que participa en el programa del CETE+, tècniques de la DGEI hem tingut l’oportunitat de realitzar una de les activitats que comporta formar part del programa:
● Dues mobilitats d’observació en centres educatius, “Job Shadowing”,
● Una formació per professionals de l’àmbit educatiu en inclusió
● La participació d’un expert en regulació de conducta.
Per aquest motiu hem preparat una transferència conjunta per compartir, amb tot l’equip de la Direcció General, les nostres experiències i coneixements que ens poden ajudar a reflexionar i valorar quins canvis podem portar a terme per a la millora de l’atenció educativa pel que fa a la inclusió i l’equitat.
La transferència s’ha centrat a compartir les dues mobilitats d’observació i la realització del curs.
Mobilitats en modalitat “Job Shadowing”
-La Cap del Servei d’Equips d’Assessorament Psicopedagògic i Serveis Educatius Específics i la coordinadora del programa i tècnica de la DGEI van poder conèixer, durant una setmana del mes de març, el sistema educatiu portuguès a “l’Agrupamento Martim de Freitas” de la ciutat de Coïmbra, Portugal.
-Dues tècniques de la DGEI van realitzar una altra mobilitat a una altra zona, durant el mes d’abril, a “l’Agrupamento de Escolas de Cister” a Alcobaça, Portugal.

Imatge de persones escoltant presentació experiències ERASMUSL’exposició es va centrar a comparar el sistema educatiu de Catalunya amb el de Portugal destacant aquells aspectes considerats rellevants i d’interès per a nosaltres. La situació de cada un dels sistemes educatius, legislació, organització, tipus de professionals, documents, línies prioritàries que afavoreixen a l’èxit educatiu portuguès, com atenen la diversitat tenint en compte que no hi ha centres d’EE.
Vam destacar la forta aposta del sistema portuguès en una organització i planificació molt acurada i consensuada. Els “agrupamentos” van sorgir per optimitzar la gestió dels recursos disponibles, la gestió econòmica i les decisions consensuades entre tots els centres, per anar tots alineats amb la normativa vigent i per tal de millorar la resposta educativa.

Destacar com a pilars forts que els caracteritzen: el treball sistemàtic de la lectoescriptura per garantir l’accés als aprenentatges, així com la detecció i intervenció precoç i en context de les possibles necessitats educatives.
Així mateix, les funcions dels professionals estan molt ben definides i la formació i avaluació dels professionals és sistemàtica.
Altres aspectes a destacar són: el reconeixement, fent valdre la tasca docent, el fet de vetllar per un context acollidor i facilitador d’autonomia i d’autoregulació basat en la confiança, oferint un entorn tranquil i controlat i de respecte (entre els professionals, professionals i alumnat, entre l’alumnat).
Per últim, ens va cridar l’atenció la implicació molt directa dels ajuntaments i altres entitats externes pel bon funcionament dels centres educatius.

Curs formatiu per professionals de l’àmbit docent

-La Cap del Servei de Mesures i Suports per a la Inclusió i l’Equitat va realitzar, durant el mes de maig, una setmana de formació específica d’inclusió amb llengua anglesa a la ciutat de Florència, Itàlia, juntament amb altres professionals de diferents països europeus. Curs: “Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges” Gestió d’una aula diversa: afrontar els reptes de futur.

Una formació que ha estat molt ben valorat pel contingut treballat, aprofundint en el significat de la diversitat com concepte clau i tot el que implica per afavorir la tasca docent, abordar aspectes com la competència intercultural i l’ús inclusiu de les diverses llengües a l’aula, la motivació, la comunicació efectiva, la pedagogia positiva, la gestió de conductes disruptives o desafiants i el treball per projectes.
Aquests conceptes es podran incorporar en algunes de les formacions que actualment s’ofereixen sobre educació inclusiva.

Infografia: El camí cap a l'aula inclusiva