2. DEFINIR

Què és un repte de disseny?

El repte de disseny deriva d’un problema que es vol abordar. Un bon repte us permetrà mirar més enllà del paradigma i de les solucions actuals per arribar a possibilitats totalment noves.

L’elecció de la guia adequada i la decisió de l’abast del repte poden ser difícils, per això, és important explorar i comprendre el problema en ell mateix abans de posar-se a buscar solucions. A mesura que el projecte vagi avançant anireu guanyant perspectiva i profunditat sobre el tema, és important que us mantingueu flexibles i estigueu oberts a replantejar-lo quan calgui.

En equip, trieu un problema al qual vulgueu fer front, definiu-lo com un repte i comenceu a fraccionar-lo identificant els principals grups d’interès i la comprensió d’aquests. Idealment, aquesta fase ha de durar vàries hores al llarg d’un mateix dia. És recomanable fer servir una àrea gran per escriure, com ara una pissarra o una paret.


RESULTAT ESPERAT

Una nova configuració d’un problema, al qual s’enfronta actualment l’equip, com un repte de disseny clar, centrat en l’ésser humà i obert.

Un punt de vista sobre les necessitats no satisfetes dels usuaris i una orientació clara sobre el que haurà de complir.


Plantilla Pas 2a i 2b Identifica problemàtiques i oportunitats/Agrupa per afinitats
Temps necessari: 15 minuts

2a. Identificar problemàtiques i oportunitats

Troba aspectes positius i negatius

Escriviu individualment aspectes negatius que se us acudeixin, en relació a la branca o ramificació de l’arbre de problemes creat al Pas 1a Context que hàgiu triat com a grup, en pòstits de color rosa.

Els aspectes positius els redactareu en pòstits de color verd.

Els grocs us serviran per anotar aquells aspectes que us generin dubte.

Cada idea ha d’anar en un pòstit diferent. Podeu escriure tants pòstits com vulgueu i fer servir la plantilla Pas 2a i 2b Identifica problemàtiques i oportunitats/Agrupa per afinitats per recollir-los.

Plantilla Pas 2a i 2b Identifica problemàtiques i oportunitats/Agrupa per afinitats
Temps necessari: 45 minuts

2b. Agrupar per afinitats

Identifica patrons

Oblideu-vos ara dels colors dels pòstits i mireu d’agrupar-los per afinitats. Poseu nom als grups generats a la plantilla Pas 2a i 2b Identifica problemàtiques i oportunitats/Agrupa per afinitats on heu recollit els pòstits.

Quin té més pòstits roses? I verds? Quin dels grups que heu generat us agradaria treballar com a equip?

Ara que heu agrupat punts de dades similars per trobar patrons, podeu fer les preguntes següents per ajudar-vos a replantejar els patrons en informació:

  • Què signifiquen aquests patrons?
  • Per què són importants?
  • Per què es donen?
  • Quines implicacions tenen en el vostre repte de disseny?

Quan tingueu una idea clara i general que descrigui la implicació del patró en el vostre repte de disseny, escriviu-lo a sobre del grup de pòstits. Això servirà com a declaració d'informació per a aquest grup. Continueu avançant fins que l'equip tingui una visió clara i definida per a cada patró que hagueu descobert.

És recomanable que afegiu una breu descripció a cada punt de vista per tal que algú fora de l'equip pugui entendre la visió i el seu impacte en el repte del disseny.

Principis de disseny

En aquest darrer punt, les vostres idees i la nova perspectiva us han ajudat a entendre el repte del disseny d'una manera nova. Ara fareu servir aquestes idees per desenvolupar els principis de disseny que guien valors o criteris que han de tenir noves solucions. Els principis de disseny proporcionen la base i la unitat de tot el projecte, especialment quan ens trobem amb problemes de disseny únics per als quals no existeix cap referent.

Basant-vos en les vostres idees, feu-vos preguntes sobre quines qualitats ha de tenir una nova solució per resoldre les necessitats dels usuaris. Utilitzeu aquestes qualitats per generar 5-7 principis de disseny com a valors orientadors de la nova experiència que dissenyareu.

Guia de principis de disseny

Els principis de disseny descriuen l'experiència bàsica i els valors d'una solució. Han de descriure "l'essència" de l'experiència.

Els principis de disseny proporcionen un marc per a la resta del treball ja que són el vincle tangible entre el que necessiten els usuaris i la solució. Poden ajudar-vos a concretar quan passeu a la fase d’Idear, a mesura que es generin noves idees i es tradueixin en mesures d'èxit.

Els principis del disseny han de ser:

  • Curts, senzills i memorables.
  • Basats en la recerca de la vostra exploració.
  • Específics per al vostre projecte.
  • Solucions creuades per poder aplicar-les a una sèrie d'idees possibles.
  • Descriptius per la qual cosa queda clar quan una solució s'alinea o no amb els principis de disseny

Per generar principis de disseny, feu servir les vostres idees com una forma d'imaginar què ha de proporcionar la solució per satisfer les necessitats dels usuaris. Una vegada que tingueu 5-7 principis de disseny, escriviu una frase o dues per a cadascun, de manera que qualsevol persona dins o fora del projecte pugui entendre què significa.

Plantilla Pas 2c Defineix un repte de disseny
Temps necessari: 30 minuts

2c. Replantejar el repte

Replanteja com a repte de disseny

Ara que teniu una idea de la causa del problema, torneu a configurar-lo com un repte obert i centrat en l'usuari. Podeu fer servir la plantilla Pas 2c Defineix un repte de disseny per tornar-lo a escriure.

Exemple 1:

“Re-imagineu com col·laboren els professors i els alumnes amb comentaris a l'aula per augmentar el grau d'assoliment de coneixements dels estudiants?" (El propòsit de la col·laboració està centrat en l'assoliment de coneixements dels estudiants).

vs.

"Com podem redissenyar els comentaris dels professors?" (l'impacte previst no està clar).

Podeu abordar aquest repte amb el temps i els recursos disponibles per l'equip?

Exemple 2:

"Com hauria de ser el primer dia de l'escola perquè els estudiants desenvolupin una xarxa de suport sòlida?" (es pot resoldre en qüestió de setmanes).

vs.

"Com podríem crear una experiència d'aprenentatge del segle XXI a la nostra escola?" (bo per a un projecte d'un any).

Aquest repte és prou obert per permetre una sèrie de solucions diferents?

Exemple 3:

"Com podríem desenvolupar una manera d'ajudar als professors a tenir autonomia sobre el seu desenvolupament professional?" (permet diversos tipus de solucions).

vs.

"Com podem desenvolupar una comunitat d'aprenentatge professional per compartir bones pràctiques al nostre districte?" (la solució és una comunitat d'aprenentatge professional).

Aquest repte es centra en les necessitats de les persones, ajudant-se de la tecnologia per crear una solució?

Exemple 4:

"Com podem reimaginar la manera en què els estudiants trien projectes semi professionals per apropar-se als seus objectius professionals?" (Es centra en l'experiència humana).

vs.

"Com podem animar els estudiants a donar-li un enfoc més professional al projecte?" (se centra en una solució o enfocament).