Escape room de microbiologia: Què fer si t’infectes d’un bacteri desconegut? INS Pompeu Fabra. Badalona

Aquest any formem part de la Xarxa Activa FP i estem utilitzant la gamificació per a ajudar als nostres alumnes a entendre millor els conceptes i que aprenguin a aplicar-los en una situació “real” però controlada. Per aquest motiu el nostre professorat de microbiologia, la Natalia Salvador i en Jaume Carmona, han dissenyat un “escape room” per la classe de primer del CFGS en Laboratori d’anàlisi i de control de qualitat on l’escenari era que l’alumnat havia estat “infectat” per un determinat gènere bacterià.

Per tal de salvar-se, necessitaven esbrinar el nom d’aquest bacteri per poder-se vacunar correctament. Per tal de determinar-lo, les i els alumnes varen haver de passar un seguit de proves, on cadascuna d’elles havien de posar sobre la taula la seva destresa en determinats aspectes de les tasques típiques d’un bon microbiòlegconèixer el vocabulari dels diferents equips d’ús microbiològic, desenvolupar correctament determinats càlculs matemàtics, fer un bon ús del microscopi òptic, etc.

Com a recompensa per superar cada prova, l’alumnat participant rebia un parell de lletres del nom del bacteri que els havia infectat. El joc finalitzava quan cada equip esbrinava el seu gènere bacterià amb l’ajut de les lletres que havien guanyat per cada prova ben superada.

Una gran experiència, tant per a l’alumnat com pels docents, que de ben segur iniciarà un camí fructífer en el camp de la innovació pedagògica al Pompeu Fabra.

La gamificació com a metodologia pedagògica

Des d’aquest curs l’Institut Pompeu Fabra de Badalona forma part de la Xarxa Activa FP, així que el Departament de Química ha volgut iniciar aquest curs tan convuls amb la incorporació de noves metodologies pedagògiques a les seves classes.

El primer grup en gaudir d’aquest canvi docent, ha sigut la classe de primer del CFGS en Laboratori d’anàlisi i de control de qualitat. El professorat de Microbiologia, la Natalia Salvador i en Jaume Carmona, es presentaren voluntaris per iniciar aquesta readaptació docent del Departament.

Els professors es plantejaren reestructurar una sessió pràctica al laboratori al voltant de la metodologia pedagògica de la gamificació per tal que el seu alumnat treballés determinades competències professionals, socials i personals des d’un punt de vista lúdic i significatiu.