Presentació de centre (ESC Octavio Paz)

L’escola Octavio Paz (Barri de Navas, Barcelona) és un centre de titularitat pública d’una sola línia que acull uns 225 alumnes des de P3 a 6è. La procedència dels alumnes i famílies és molt variada. Majoritàriament són castellanoparlants provinents de països sudamericans.

Al centre, l’aprenentatge de les llengües es duu a terme de manera transversal a partir del treball per projectes, ambients i espais. La introducció de les sessions de llengua anglesa comença a P5. A més a més, a partir de 1r i fins a 6è un dels espais de matemàtiques (grups de 16 alumnes dels dos cursos del cicle) té l’anglès com a llengua vehicular. La llengua francesa s’introdueix a cicle superior 1h setmanal.

Aquest curs escolar hem iniciat el projecte GEP 2016-2018 i s’ha centrat en la introducció de l’anglès en altres matèries (geometry) i en mantenir l’aprenentatge del francès a cicle superior. De moment, no s’ha parlat sobre la introducció de la intercomprensió.

Des del seu inici l’escola forma part del projecte d’intercanvi social i cultural Catalunya-Mèxic. Duem a terme diverses festes d’aquell país (com l’Altar de Muertos) i hi ha un viatge bianual d’agermanament amb l’escola de Xalapa, a Veracruz. Aquest projecte ajuda a treballar la competència plurilingüe i intercultural a nivell de tutoria i de centre. També s’introdueixen les llengües dels alumnes a l’aula.

Si parlem del treball d’intercomprensió al centre, aquest curs 2016-17 s’ha dut a terme al 3r trimestre amb els alumnes de 6è. S’ha desenvolupat una unitat d’Euromania (Comer para viver) a les sessions de francès. Vaig decidir implementar aquesta unitat per ensenyar als alumnes a perdre la por davant noves llengües (metafòricament a noves situacions que es trobaran a secundària) i adquirir gust per a l’aprenentatge de llengües.

Finalment, la meva participació a aquest seminari està motivat per a l’aprenentatge de noves idees per a implementar la intercomprensió i per a la reflexió amb altres companys sobre les pràctiques d’aula.