Butlletí Setembre 2023

Número 96, Setembre 2023

Benvolguts/des companys/es,

Esperant que hagueu pogut descansar i gaudir d’unes vacances ben merescudes us fem a mans el butlletí informatiu del PQiMC del mes de setembre del 2023. Comencem un curs ple de reptes i amb ganes de portar-los a terme. Us desitgem un bon inici. Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible. 

 

“Mai s’és prou vell per a emprendre un nou objectiu o somiar un nou somni

C.S Lewis

 

La nostra companya Olga Vítolo ara serà la responsable de la Unitat d’IntegraFP i per tant ja no estarà al nostre equip, li desitgem que li vagi molt i molt bé i en el seu lloc s’incorpora la Cati Palom.

 

 

 

 

 

 

 

 

D’esquerra a dreta: Cati Palom, Tomàs Viñas, Eva Cuello, Marisa Iglesias i Raúl Richard

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre implementar un sistema de gestió de qualitat? 

Per nosaltres, a l’Institut Jaume Huguet· Antiga Escola del Treball de Valls, unes de les principals aportacions que ens ha suposat la implementació d’un sistema de gestió de qualitat, han estat la planificació estratègica i la revisió i millora basada en dades i fets. Segurament n’hi ha d’altres, però fent una mirada retrospectiva aquests dos són els que han aportat mes valor a l’optimització de la gestió del dia a dia.

Quant a la planificació estratègica, a partir de la qualitat el centre va començar a aplicar estratègies a llarg termini, que amb la visió definida al Projecte Educatiu hem pogut anar avançant, malgrat les diferents situacions externes al centre que hem anat vivint. D’aquesta manera no hem perdut el rumb i hem pogut tenir el nostre propi criteri a l’hora d’elaborar documents estratègics i de prendre decisions en marcs d’incertesa com han estat la pandèmia o algunes decisions canviants d’òrgans de govern del Departament.

Paral·lelament, la revisió i millora, ha estat fonamental per veure per on caminava el centre i que realment anàvem millorant dia a dia, curs a curs.  No tant sols la millora de resultats, que tots sabem que a vegades hi ha diferents factors a considerar, sinó que el PQiMC ha permès al centre crear estructures i espais de reflexió per sistematitzar l’anàlisi i veure com s’assoleixen o no els valors objectius.

Recordo aquell exemple que explicàvem a les primeres reunions de xarxa, a principis dels 2000 que el sistema de gestió actuava com una falca que ajudava a mantenir les millores que s’havien assolit progressivament. Després d’aquests més de 20 anys, des de l’Institut Jaume Huguet·Antiga Escola del Treball de Valls, us podem assegurar que així ha estat. A més s’ha aconseguit sistematitzar una metodologia de treball basada en dades i fets, de manera que ens permet qüestionar el que ens aporta cada tasca del dia a dia per optimitzar sempre una mica més.

Josep M. Soler
Director

1. Enhorabona

Des del Projecte de Qualitat i Millora contínua volem felicitar a l’Escola Agrària de Manresa que ha obtingut la certificació en ISO 14001 del Sistema de Gestió Ambiental, ja són 13 centres els certificats en aquesta norma i es sumen com a 7è centre amb un sistema de gestió integrat.

També volem donar la nostra enhorabona a l’Institut de Jardineria i Agricultura Les Garberes per la seva certificació en la Norma ISO 9001, amb aquest ja són 153 centres certificats!

Moltes felicitats!

2. Calendari 2023-2024 i Pla de Xarxes

Aquí us deixem el calendari del nou curs amb la distribució de les xarxes i les dates de les sessions, així com el Pla del Projecte de Qualitat i Millora Contínua pel curs 2023/2024

3. Formació 

A continuació trobareu tots els enllaços per poder realitzar la inscripció a les diferents formacions que us hem preparat pel primer trimestre i també els diferents enllaços a les xarxes. Podeu consultar el calendari per saber a quina xarxa us heu d’inscriure.

Enllaços xarxes
0002030600 Xarxa PQiMC Q1/1. Introducció als Sistemes de Gestió de la Qualitat Q1
0002050600 Xarxa PQiMC Q2/1. Implementació de la norma ISO 9001
0002060600 Xarxa PQiMC Q2/2. Implementació de la norma ISO 9001
0002070600 Xarxa PQiMC Q3/1. Preparació per a la certificació del sistema de gestió de la qualitat
0002080600 Xarxa PQiMC Q3/2. Preparació per a la certificació del sistema de gestió de la qualitat
0002090600 Xarxa PQiMC Q3/3. Preparació per a la certificació del sistema de gestió de la qualitat
0002100600 Xarxa PQiMC Q3/4. Preparació per a la certificació del sistema de gestió de la qualitat
0002110600 Xarxa PQiMC Q3/5. Preparació per a la certificació del sistema de gestió de la qualitat
0002130600 Xarxa PQiMC M4/1. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002140600 Xarxa PQiMC M4/2. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002150600 Xarxa PQiMC M4/3. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002160600 Xarxa PQiMC M4/4. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002170600 Xarxa PQiMC M4/5. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002180600 Xarxa PQiMC M4/6. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002190600 Xarxa PQiMC M4/7. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002200600 Xarxa PQiMC M4/8. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002210600 Xarxa PQiMC M4/9. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002220600 Xarxa PQiMC M4/10. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002230600 Xarxa PQiMC M4/EA. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002240600 Xarxa PQiMC M4/EOI. El Pla Estratègic i el contrast extern d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002250600 Xarxa PQiMC E5/1. Gestió del centre d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002260600 Xarxa PQiMC E5/2. Gestió del centre d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
0002270600 Xarxa PQiMC E5/3. Gestió del centre d’acord amb el model d’excel·lència e2cat
Enllaços xarxes d’interès (només participants de centres de les xarxes M4 i E5)
0002320600 Xarxa I01: Conèixer el model e2cat
0002330600 Xarxa I02: Autoavaluar el centre amb el model e2cat
0002340600 Xarxa I03: Redactar la memòria e2cat
0002350600 Xarxa I04: Gestió de Qualitat per a directors/es i coordinadors/es de qualitat
0002360600 Xarxa I05: Com integrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a l’estratègia del centre
0002370600 Xarxa I06: El centre com a entorn d’aprenentatge docent
0002380600 Xarxa I07: Lean aplicat en un centre educatiu: aprimament dels sistemes de gestió
0002390600 Xarxa I08: Gestionar el coneixement i el canvi: mapa de coneixement
0002400600 Xarxa I09: Aprofundiment en ISO 9001 per a centres que acaben de certificar
0002410600 Xarxa I10: Millorem la comunicació externa del centre educatiu a través de les xarxes socials
0002420600 Xarxa I11: Dissenyar el quadre de comandament integral amb l’EPIQ
0002430600 Xarxa I12: SGA1. Implantació i certificació d’un Sistema de Gestió Ambiental segons ISO 14001
0002440600 Xarxa I13: SST1 Seguretat i Salut en el Treball segons ISO 45001
0002450600 Xarxa I14: SGA2 avançat: per a coordinadors/es de sostenibilitat certificats ISO 14001
0002460600 Xarxa I15: SST2 avançat: per a coordinadors PRL de centres certificats en la ISO 45001
Enllaços formacions previstes al primer trimestre
0000600600 Introducció a la gestió de la qualitat i millora contínua
Curs semipresencial. VT Curs a distància (A distància). Del dijous 28/9/2023 al 14/11/2023
0000610600 Auditories internes als centres educatius
Curs semipresencial. INS Bonanova (Barcelona). Del dimarts 26/9/2023 al 14/11/2023
0000750600 Introducció a la gestió dels indicadors del centre amb l’EPIQ (Eina Pels Indicadors de Qualitat)
Curs. VT Curs a distància (A distància). Del dimarts 3/10/2023 al 7/11/2023 de 9:00 a 10:00
4. CURSOS FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

3. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

El passat mes de juliol, l’Ajuntament de Lleida i l’empresa CH ROBINSON amb l’INS Ronda de Lleida i l’INS Lluïsa Cura de Barcelona  com a centres impulsors, respectivament, van certificar el seu servei dual que presten en col·laboració amb diferents centres educatius. L’Ajuntament de Lleida va certificar en Assegurament i CH ROBINSON en Excel·lència. Enhorabona !

Ja són 17 les empreses Excel·lents i 41 les organitzacions certificades.

En les properes setmanes, les empreses Viajes para ti (Reus), TK Elevator (Catalunya), Aigües de Barcelona i Ros Roca (Catalunya), passaran l’auditoria externa per certificar el seu servei dual després d’haver estat acompanyades en el procediment per diferents instituts.

L’FP en alternança dual contribueix a la millora de la Formació Professional en ser una modalitat reconeguda com experiència educativa professionalitzadora d’alt valor afegit. Aconseguint que les empreses assoleixin el segell d’acreditació de qualitat en els nivells de Compromís, d’Assegurament o d’Excel·lència donem un pas ferm en la bona direcció pel progrés de l’FP del nostre país.

Des de la Direcció General d’FP continuem treballant per la formació com a element de cohesió social i territorial en disminuir les desigualtats individuals i, alhora, afavorir el desenvolupament socioeconòmic. La formació professional en totes les seves modalitats i subsistemes ha de permetre atraure, motivar i mantenir el talent, així com afavorir la capacitat del desenvolupament professional.

Pensem que la certificació de les empreses que col·laboren amb el servei dual les permetrà generar confiança i posicionar-se com a organitzacions responsables socialment en la implicació i compromís per l’ocupabilitat de qualitat. Els centres educatius i les organitzacions continuem establint lligams per afavorir una millor flexibilitat del currículum, una òptima adaptació de l’estudiant en l’entorn de treball, un entrenament satisfactori de les habilitats toves (soft skills) com ara el pensament crític, la resiliència, la presa de decisions informada i la transversalitat digital.

L’excel·lència en la formació pràctica dual ha de destacar les persones que formen l’organització i esdevenir inspiradors per altres projectes. Aquesta certificació permet assegurar que l’organització posa en valor criteris com ara un objectiu procés de selecció, una planificada acollida, la seguretat i la salut en el lloc de treball, el clima i les relacions laborals, la pro activitat de l’estudiant, la formació del/de la tutor/a d’empresa, la transparència del procés, la col·laboració amb els centres educatius d’acollida en formació, visites i recursos, la planificació de l’estada i la valoració de la possible inserció laboral.

Recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar a les possibles bonificacions de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

També a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web.

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu  fpqualitat@xtec.cato a gestiofpdual.educacio@gencat.cat

 

5. Com publicar notícies al nostre NODES

Seguim interessats en que pugueu publicar notícies al nostre NODES relacionades amb la qualitat: si esteu fent formació pel claustre, si heu certificat per primer cop ISO 9001, ISO 14001 i/o ISO 45001, si esteu redactant la memòria o us presenteu al contrast del model e2cat, si voleu aconseguir altres certificacions, si certifiqueu alguna empresa en el servei d’FP dual, si participeu en alguna jornada o concurs en relació a la gestió, o qualsevol bona pràctica interessant en relació a la gestió de centres.

A l’apartat de Recursos del nostre NODES hi trobaràs també el Tutorial.

7. Normativa:

Resum normativa inici de curs:

Documents de nova creació en l’àmbit de Gestió de centre

  • Educació inclusiva: s’han reorganitzat continguts i s’han afegit enllaços amb altres documents referents al tractament de la inclusió als centres.
  • Acompanyament a l’alumnat: s’ha reorganitzat el contingut dels documents del curs 2022-2023 Unitat d’Acompanyament i Orientació i El pla Les escoles lliures de violències.

Principals novetats d’alguns documents

  • Currículum dels ensenyaments d’idiomes: s’hi inclou el Decret 243/2022, de 18 d’octubre, pel qual s’estableixen els currículums de nivell Bàsic (A2) i del nivell Avançat (C1 i C2) dels ensenyaments de règim especial de diversos idiomes. D’altra banda, també es modifica la modalitat semipresencial dels cursos en el sentit que podrà incloure una versió síncrona i asíncrona. Per als cursos extensius, s’afegeix la possibilitat que els departaments didàctics de les EOI planifiquin fins a un màxim de 20 hores de treball autònom en línia. També s’ha modificat el procediment convalidar matèries del batxillerat per a alumnat que cursa llengües estrangeres simultàniament en una EOI.
  • El tractament i l’ús de les llengües al sistema educatiu. El projecte lingüístic:
    Hi ha la indicació d’incorporar, en el marc de les hores de gestió autònoma del centre a primària o bé en el marc de les matèries optatives a secundària, una introducció a la llengua i cultura occitanes, atès que l’aranès és llengua oficial a Catalunya.
  • Hi ha l’explicació sobre l’ensenyament d’una segona llengua estrangera a secundària i a batxillerat, i sobre la continuïtat o discontinuïtat d’aquests estudis per part de l’alumnat.
  • ​Es recullen les condicions del reconeixement i el procediment que han de seguir els alumnes de batxillerat per fer-lo efectiu.
  • Ús social: ​s’incorpora el principi d’equitat educativa.

Documents del curs passat que es donen de baixa

  • Programacions i recursos didàctics
    Les unitats d’acompanyament i orientació personal i familiar de l’alumnat vulnerable (UAO)
    El pla Les escoles lliures de violències.

DOGC

DECRET 137/2023, de 25 de juliol, dels centres de formació professional integrada, pel qual es regulen els requisits bàsics dels centres integrats de formació professional

RESOLUCIÓ EDU/2802/2023, de 27 de juliolper la qual s’implanten ensenyaments en diversos centres educatius públics.

ACORD GOV/176/2023, de 29 d’agost, de mesures en matèria de personal docent dependent del Departament d’Educació.

RESOLUCIÓ EDU/2811/2023, de 31 de juliol, per la qual es declaren aptes a la fase de pràctiques i aprovades en el procediment selectiu corresponent les persones aspirants nomenades funcionàries en pràctiques de diversos cossos docents.

RESOLUCIÓ EDU/2998/2023, de 30 d’agost, per la qual s’aprova la llista única per especialitats del procés d’integració en el cos de professors d’ensenyament secundari, convocat per Resolució EDU/2144/2023, de 16 de juny, de convocatòria pública per a la integració del professorat funcionari de carrera del cos, a extingir, de professors tècnics de formació professional en el cos de professors d’ensenyament secundari (DOGC núm. 8940, de 20.6.2023).

BOE

Real Decreto 659/2023, de 18 de julio, en el qual es desenvolupa l’ordenació del Sistema de Formació Professional.

Enllaços d’interès: 

Gestió de Qualitat

Compliance Sociolaboral, una apuesta segura para las empresas Revista UNE

La mejora contínua ¿sigue funcionando como concepto? – Blog Calidad Total

Gestió educativa

Nova gestió per a l’admissió de l’alumnat al llarg del curs

Previsions d’alumnes matriculats. Curs 2023-2024

El Govern farà una consulta pública sobre l’elaboració d’un projecte de decret d’ordenació de l’FP

Com aprenem a (des)connectar? 27 de setembre de 17,30 a 19,30 – Fundació Bofill

Ombres de colorsun còmic d’Oriol Malet per posar les veus dels joves al centre de la lluita contra l’abandonament escolar – Fundació Bofill

Gestió en general

15 claves ganadoras para empezar septiembre– Blog de Francisco Alcaide

Cómo liderar la atención cuando nos distraemos con cualquier cosa – Pilar Jericó

Webinar obert: Liderar quan la complexitat ens atrapa. De la inspiració a l’acció – 22 de setembre de 12 a 13:30h – Fundació Factor Humà Inscripció

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>