L’Escola Agrària de Manresa aconsegueix la certificació del sistema integrat de gestió (ISO 9001 i ISO 14001)

L’Escola Agrària de Manresa és un centre pioner en divulgació de coneixement en l’àmbit de l’agroecologia. Al llarg de la seva trajectòria, des dels anys 70, ha sigut referent en formació sobre producció agrària ecològica i energies renovables.

Actualment s’imparteixen al centre el cicle formatiu de grau mitjà de producció agroecològica i el grau superior de paisatgisme i medi rural, perfil professional en agroecologia i acció climàtica. A més a més, l’escola disposa d’una finca de 5 hectàrees certificada pel CCPAE, que suposa un important recurs pedagògic.

El compromís ambiental de l’escola, que queda palès amb la seva orientació i les activitats que s’hi duen a terme, s’ha reforçat aquest 2023 amb la certificació ISO 14.001.

Adaptar el sistema per al compliment dels requisits de la norma ha sigut tot un repte que ens ha permès, entre d’altres:

• Identificar requisits legals que no teníem contemplats i reforçar els plans de manteniment d’equips i instal·lacions.
  • Posar ordre a les instal·lacions, eliminar productes i estris que acumulàvem des de feia anys i que rarament es tornarien a fer servir.
  • Repensar la gestió de residus del centre.
  • Establir objectius basant-nos en la detecció d’aspectes ambientals significatius.
  • Crear nous indicadors per monitoritzar aspectes ambientals, com ara l’eficiència del reg de la finca en l’actual context de sequera.

Aquesta certificació ha estat possible gràcies a que l’escola partia d’un sistema amb una ISO 9001 consolidada, amb un equip humà acostumat a treballar sota els estàndards d’aquesta norma. Ens ha facilitat el procés comptar amb documentació elaborada per altres centres, participar com a oients en auditories ambientals i contactar amb personal d’altres escoles quan sorgien dubtes.

Agraïm especialment la col·laboració de les escoles agràries de Gandesa, Alfarràs, Solsonès i Pallars, així com als centres del departament d’educació que han compartit material a les Xarxes del PQiMC.

Laura Arevalillo Castañeda

Coordinadora de qualitat i sostenibilitat