L’Escola Virolai de Barcelona, primera escola e2cat +500

A l’Escola Virolai de Barcelona, fa molts anys, en el curs 1999-2000 ens vam plantejar treballar en un model de qualitat, que ens ajudés a sistematitzar els àmbits organitzatius i de gestió però especialment en la millora del nostre procés clau: l’àmbit docent i educatiu. En aquell moment de les alternatives existents: ISO i EFQM, vàrem valorar que el model europeu de qualitat ens permetia avançar en un procés de millora continua sense una estructura organitzativa de qualitat, de la que en aquells moments no podíem disposar, i perquè s’adaptava millor a una organització de serveis com és una escola.

Ens vàrem emmirallar en els models d’escoles del País Basc, de les que vàrem aprendre molt i vàrem iniciar els processos de reflexió i avaluació que ens va portar l’any 2013 a assolir el reconeixement de 500 i en el 2015 la +500.

Paral·lelament a l’Escola ens vàrem certificar en ISO 14001 i en EMAS l’any 2007, en un programa impulsat pel Departament de Medi Ambient, i en l’any 2018 en el Certificat d’Escola Saludable.

Què ens ha aportat tot aquest procés? La consciència compartida, per part de tota la comunitat educativa, d’avançar sempre en la millora continua. I el fet de preguntar-nos en tots els àmbits i situacions de la vida de l’escola: què ha sortit bé? què ens cal millorar per la propera? És a dir, l’aplicació sistemàtica i generalitzada del Cercle de Deming, en nomenclatura EFQM o la matriu REDAR en el model e2cat.

Però durant aquests anys de treball i aplicació d’EFQM anàvem veient que hi havia aspectes singulars de les escoles que el model no els recollia i que per tant, ens calia buscar alternatives més adaptades i també més sostenibles. Perquè el que hem après al llarg d’aquests anys és que l’important no és arribar, no és certificar… sinó el camí per arribar-hi amb tots els processos que ens impliquen i que ens ajuden a reflexionar i millorar.

Va ser l’any 2018 que vàrem connectar amb el Departament d’Educació per informar-nos sobre l’e2cat i se’ns varen obrir totes les portes per poder iniciar l’avaluació. Vam veure que realment s’ajustava a les nostres necessitats, a la nostra realitat d’escola. Així que vàrem iniciar l’avaluació, rebent tot el seu suport davant d’aquesta decisió.

Degut a la situació de la Pandèmia, es va endarrerir tot el procediment i va ser en el curs 2019-2020 quan vàrem iniciar la fase d’autoavaluació, que va ser molt enriquidora perquè vàrem descobrir una eina d’avaluació molt potent i complerta que ens ha ajudat a analitzar tots els nostres processos. Cal dir que en el nostre cas, la implementació del model E2cat s’ha produït en el curs del relleu de l’equip directiu que havia dirigit l’Escola els darrers 20 anys. Això ha suposat que l’avaluació s’ha realitzat conjuntament entre els dos equips directius i que ens ha ajudat molt a fer un traspàs sistemàtic d’informació, documentació i processos i, el més important, a determinar clarament les línies de millora per les que hem d’avançar.

També la fase d’elaboració de la memòria que hem fet de manera cooperativa, ens ha ajudat a reflexionar sobre els nostres punts forts i com estan fonamentats en el dia a dia de l’Escola. És cert, però, que la limitació quant a l’extensió de la memòria i la dificultat de concretar per escrit la vida de l’Escola en tots els seus àmbits, en 60 pàgines ens deixa sempre amb el dubte de saber si estem reflectint tot allò que fem, tot allò que som. Ara bé, és també cert, que la seva rellegida en deixar passar un temps per madurar el recull i intentar objectivitzar el seu contingut, ens fa sentir orgullosos de la feina feta.

Però el que realment volem valorar com a gran diferencial d’e2cat és tot el que hem après en la visita dels avaluadors. La seva expertesa en processos de qualitat aplicats a educació i la seva rigorositat i sistemàtica van anar sempre acompanyats de la proximitat i l’amabilitat que ens ha ajudat a situar-nos i ens ha donat feedforward per continuar avançant. És cert que estem molt contents de ser la primera escola en aconseguir l’e2cat+500 però el que més destaquem en les nostres reflexions és el que ens queda per fer, en tot el que hem de sistematitzar, ordenar i continuar millorant i el més important per nosaltres saber que per sobre de tot, tenim la mirada posada en el nostre propòsit, que és la millora i la qualitat educativa, i que té per finalitat aportar en la millora de l’EDUCACIÓ.

Tenim clar el camí per on hem de continuar avançant i millorant. Per nosaltres és un gran repte aportar la nostra experiència per col·laborar en xarxa amb altres escoles del nostre país, perquè el nostre objectiu compartit és avançar en una xarxa de centres educatius, que treballin cada dia per millorar l’educació de tots els nois i noies.Desembre 2021