09.30 h a 10.00 h | Arribada i recepció | FUB1 |
10.00 h a 10.20 h | Benvinguda institucional a càrrec de la Consellera d’Educació Hble. Sra. Anna Simó i Castelló | FUB1 – Sala d’actes |
10.20 h a 10.40 h | Presentació “la màgia de l’enginyeria” | FUB1 – Sala d’actes |
10.45 h a 11.45 h | Ponència Pensament crític: Cinc qüestions Irene de Puig | FUB1 – Sala d’actes |
11.45 h a 12.15 h | Pausa | FUB – UPC |
12.15 h a 13.45 h | Tallers – Franja 1 | FUB – UPC |
13.45 h a 15.00 h | Pícnic i networking Cosetes per mirar * | FUB – UPC |
15.00 h a 16.30 h | Tallers – Franja 2 | FUB – UPC |
16.30 h a 17.30 h | Taula rodona i cloenda | FUB – Sala d’actes |
18.00 h | Exposició: les matemàtiques i la vida | Museu de l’Aigua i el Tèxtil |
*cosetes per mirar:
FUB: Lab 3-6, el Lab 6-8, l’espai Matèria, l’espai GEO i el Lab sobre rodes
UPC: TechLab Manresa, Museu de Geologia Valentí Masachs, Dynamics formula Student, Synergy Racing Team, Aquasteam,…
Pensament crític: Cinc qüestions
Manllevant i adaptant les cinc qüestions clàssiques del periodisme: Què, com, perquè, quan, on i qui, intentarem desgranar el sentit i necessitat del pensament crític i la seva relació amb altres dimensions del pensament, des de la perspectiva de les STEAM.
Irene de Puig i Olivé
Va estudiar magisteri a Girona, Filosofia i Filologia catalana a Barcelona. Mestra, professora de secundària, formadora de formadors, codirectora dels Màster de Filosofia 3/18 a la UdG i molt activa en el món de l’educació. Es va formar a Monclair amb Matthew Lipman i Ann Sharp en el Projecte Philosophy for Children. Cofundadora, directora i ara membre honorari del Grup IREF (Grup d’Innovació i Investigació en Ensenyament de Filosofia) Cocreadora del projecte Noria adreçat a l’educació infanti i a primària. Autora de nombrosos llibres i materials sobre educació, filosofia, drets humans i dels infants, ètica, estètica; i també sobre narrativa i cinema entre altres. Ha col·laborat en revistes i congressos i ha participat en iniciatives d’innovació pedagògica. EL 2010-21 va participar com experta en el Delphi : El pensament crític i la creativitat. Dos aprenentatges clau per a la societat del coneixement en l’era de la Innovació.
Entrevista a Marina Garcès. El nacional, 8 maig, 2021
Habilitats de promoció del pensament crític en propostes de tecnologia no digital a les primers edats (TecnoLab)
“Confonem la digitalització amb la tecnologia. Si només formem perfils TIC, qui dissenyarà els mecanismes i posarà els cargols?” Núria Salán
A partir del joc directe amb les propostes del TecnoLab Umanresa i de les observacions i reflexions recollides del seu pas per les escoles, es plantejaran alguns paral·lelismes entre la pràctica enginyeril i el pensament crític des de les primeres edats.
Etapa educativa: Infantil – Primària
Franja horària: matí – tarda
Espai: FUB4 – Espai Medi
STEAMCrítics. I si el pensament crític desaparegués de la Comunitat STEAMcat?
Què passaria si el pensament crític desaparegués en un entorn d’aprenentatge STEAM? En aquest taller desenvoluparem diferents tipus de pensament, especialment el pensament crític, mitjançant experiències d’aprenentatge profund per impregnar d’esperit crític les pràctiques educatives STEAM. Tanmateix pretén oferir espais de pràctica reflexiva per fer la transferència a l’aula.
Objectius:
– Promoure pràctiques concretes i profundes per desenvolupar el pensament crític a les aules STEAM mitjançant la infusió d’alguns components claus de l’ABP/TBL.
– Transferir els elements compartits (destresa, rutines, hàbits de la ment i l’escala de metacognició) a les nostres pràctiques diàries docents en contextos d’STEAM
Continguts:
Aprenentatge Basat en el Pensament i destreses de pensament
Pensament visible i rutines de pensament
Hàbits de la ment i metacognició
Etapa educativa: Infantil – Primària – Secundària
Franja horària: matí – tarda
Requeriments: Objecte que els connecti personalment amb un esperit crític
Espai: UPC Aula 2.4 (matí) – Aula 2.3 (tarda)
Racons geològics
Des del Camp d’Aprenentatge del Bages us presentaran un recurs que us farà pensar sobre la geologia mitjançant 4 racons per treballar la identificació de minerals i roques, el cicle dels materials, els pigments minerals i la creativitat i els impactes associats a l’extracció, transformació, transport i ús dels materials geològics. El taller es desenvolupa com a treball per racons. També us presentaran altres recursos que tenen al CdA del Bages
Etapa educativa: Primària
Franja horària: tarda
Espai: FUB4 – Espai GEO
STEM a 10 torns del col·lapse?
En el taller durant el matí jugarem A 10 torns del col·lapse: un recurs educatiu adreçat a l’ESO i Batxillerat, però adaptable a cicle superior d’Educació Primària, que permet treballar el tema de les fonts d’energia, els recursos i com impacten en la societat des d’una mirada crítica i de Justícia Global.
Objectius del taller:
Presentar una proposta didàctica per treballar recursos i energia a l’aula.
Pensar de manera crítica a l’hora d’interpretar els models científics
Passar una bona estona aprenent sobre nosaltres mateixes i el món.
Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí
Espai: FUB4 – Espai GEO
El CRITIC: una activitat per ajudar-nos a valorar críticament la informació
L’objectiu del taller és familiartizar-nos amb el CRITIC (una activitat ideada per Bartz (2002) que ajuda a reflexionar críticament sobre qualsevol tipus d’informació (en el nostre cas informació científica: anuncis de cosmètica, d’alimentació, notícies de premsa, etc.). Portarem diversos formats d’informació per aplicar-ho a totes les etapes educatives i discutir quines adaptacions podem fer per poder-lo fer servir a cada etapa educativa.
Etapa educativa: Infantil – Primària – Secundària
Franja horària: matí – tarda
Espai: FUB1 – Aula formació 02
Recursos per a (pensar i) no fer l’idiota
Explica Jordi Nomen que a l’antiga Grècia els idiotes eren els que no participaven a les decisions de la vida comunitaria. En aquest taller abordarem reflexions i eines de pensament crític i de temes controvertits enfocats a la participació per un món més just.
Continguts del taller:
Què és i què no és el pensament crític? Com abordar temes controvertits a l’aula? Què és la Justícia Global? Quines eines tenim per a passar del pensament a l’acció?
Objectius del taller:
· Comprendre els conceptes de pensament crític, temes controvertits i justícia global
· Practicar activitats de pensament crític i compromés ciutadà
· Reflexionar críticament sobre les oportunitats i els riscos d’aquestes metodologies.
Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí / tarda
Espai: FUB1 – Aula formació 04
ABP x ODS. Disseny de projectes per desenvolupar les competències clau per a la sostenibilitat
En el marc del projecte ABPxODS, la UPC, la UPF i Catesco llencen el projecte ABPxODS-Desenvolupament de la competència digital a través dels projectes orientats a la sostenibilitat. Es tracta d’un projecte d’acompanyament per a la realització de projectes (ABP) orientats al desenvolupament de competències per a la sostenibilitat.
Objectius/Continguts del taller: Conèixer les competències per a la sostenibilitat de la UNESCO; Familiaritzar-se amb el funcionament de la Guia i les eines i recursos que proporciona; i Obtenir recursos per al disseny de projectes.
Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí – tarda
Espai: UPC TECHLab (matí) – Aula 3.5 (tarda)
Les bones preguntes i el pensament crític. El docent
Taller per reflexionar per què i per a què fer bones preguntes per incloure el pensament crític, per tal de permetre comprendre millor una realitat o fet i apropiar-se d’aquest coneixement i prendre’n consciència. Ajuda a interpel·lar l’alumnat i el convida a pensar, qüestionar… a interaccionar amb el contingut proposat. Ho farem amb dinàmiques de Manual Thinking.
Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: tarda
Espai: Sala Aloy – FUB4 (planta baixa)
El Canal de Reporters: un projecte d’educació mediàtica i informacional
El projecte Canal de Reporters és un projecte d’Alfabetització mediàtica i informacional que permet explicar i entendre el que passa al nostre voltant, cercant allò que és notícia i treballant col·laborativament.
Per fer-ho, promou el desenvolupament de les competències clau de l’alumnat de primària i secundària mitjançant la creació i publicació de les produccions escrites, sonores o audiovisuals elaborades des de les seves localitats i fent visibles les diferents llengües existents en els seus centres. Per això posa a l’abast eines i recursos per fomentar que l’alumnat aprengui a accedir, comprendre, comunicar, avaluar la informació i, a la vegada, aprengui les claus per crear i difondre la informació de forma òptima i segura, observant el món amb una mirada crítica i contrastant la informació.
Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí
Requeriments: ordinador portàtil
Espai: UPC Aula Màster
Els minerals i les pedres filosofals
Amb el taller “Els Minerals i les pedres filosofals” es pretén que els assistents facin una meditació sobre la necessitat que tenim dels minerals i la necessitat de obtenir-los de forma correcta. El taller consistirà en (1) xerrada introductòria sobre la necessitat dels recursos minerals i els problemes ocasionats per la seva explotació inadequada; (2) visita al Museu de Geologia Valentí Masachs; (3) Identificació de minerals crítics i reflexions.
Etapa educativa: Secundària
Franja horària: matí / tarda
Espai: UPC – Museu GEO – LAB
Bosc i Sostenibilitat
El taller té per objectiu entendre el funcionament del Projecte BOSC i sostenibilitat i la seva metodologia d’implementació, que és extrapolable a altres Projectes com el de Nexe Aigua-Energia que s’està iniciant recentment. Es treballarà la relació entre l’Aigua, l’Aire i la presència d’arbrat i gestió forestal en relació als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Així mateix, es disposarà de material relacionat amb l’Aroma i el Color del bosc, per tal de posar a prova el propi coneixement del bosc.
Etapa educativa: Secundària
Requeriments: Cal que els participants portin mòbil
Franja horària: matí
Espai: UPC – Sala de Juntes
ICFO Decide Game, l’eina que fusiona pensament crític, debat i ciència
Us proposem una activitat d’aula que facilitarà el debat i pensament crític i creatiu al voltant de temàtiques actuals en què la ciència i la tecnologia juguen un paper essencial. En aquest cas, l’activitat gira al voltant del camp de la fotònica. Us mostrarem una metodologia que ajuda a desenvolupar el pensament crític i que destaca la necessitat de comptar amb dades reals i fiables a l’hora de formar-se una opinió sobre un tema. La ciència i la tecnologia són cada vegada més visibles, i s’evidencia cada vegada de forma més patent la necessitat de considerar les dades existents per produir una línia d’acció. Posarem en pràctica aquesta metodologia amb vosaltres a través del Decide Game, i us reptem a descobrir el poder del debat per incrementar i posar en context el coneixement científic i tècnic!
Etapa educativa: Secundària
Franja Horària: tarda
Espai: UPC Aula Màster
Hora: 16:30 h a 17.30 h
Espai: FUB – Sala d’actes
les matemàtiques i la vida