Manresa, 29 de novembre de 2023
programa
ponència
tallers
informació
programa
09.30 h a 10.00 hArribada i recepcióFUB1
10.00 h a 10.20 hBenvinguda institucional a càrrec de la Consellera d’Educació Hble. Sra. Anna Simó i CastellóFUB1 – Sala d’actes
10.20 h a 10.40 hPresentació “la màgia de l’enginyeria”FUB1 – Sala d’actes
10.45 h a 11.45 hPonència
Pensament crític: Cinc qüestions
Irene de Puig
FUB1 – Sala d’actes
11.45 h a 12.15 hPausaFUB – UPC
12.15 h a 13.45 hTallers – Franja 1FUB – UPC
13.45 h a 15.00 hPícnic i networking
Cosetes per mirar
*
FUB – UPC
15.00 h a 16.30 hTallers – Franja 2FUB – UPC
16.30 h a 17.30 hTaula rodona i cloendaFUB – Sala d’actes
18.00 hExposició: les matemàtiques i la vida Museu de l’Aigua i el Tèxtil

*cosetes per mirar:

FUB: Lab 3-6, el Lab 6-8, l’espai Matèria, l’espai GEO i el Lab sobre rodes
UPC:
TechLab Manresa, Museu de Geologia Valentí Masachs, Dynamics formula Student, Synergy Racing Team, Aquasteam,…


ponència

Pensament crític: Cinc qüestions

Manllevant i adaptant  les cinc qüestions clàssiques  del periodisme: Què, com, perquè, quan, on i qui,  intentarem desgranar el sentit i necessitat del pensament crític i la seva relació amb altres dimensions del pensament, des de la perspectiva de les STEAM.

Irene de Puig i Olivé

Va estudiar magisteri a Girona, Filosofia i Filologia catalana a Barcelona. Mestra, professora de secundària, formadora de formadors, codirectora dels Màster de Filosofia 3/18 a la UdG i molt activa en el món de l’educació. Es va formar a Monclair amb Matthew Lipman i Ann Sharp en el Projecte Philosophy for Children. Cofundadora, directora i ara membre honorari del Grup IREF (Grup d’Innovació i Investigació en Ensenyament de Filosofia) Cocreadora del projecte Noria adreçat a l’educació infanti i a primària. Autora de nombrosos llibres i materials sobre educació, filosofia, drets humans i dels infants, ètica, estètica; i també sobre narrativa i cinema entre altres. Ha col·laborat en revistes i congressos i ha participat en iniciatives d’innovació pedagògica. EL 2010-21 va participar com experta en el Delphi : El pensament crític i la creativitat. Dos aprenentatges clau per a la societat del coneixement en l’era de la Innovació.

www.irenedepuig.cat

La crítica no és una posició rígida sinó que és un art, un ofici, un aprenentatge constant que té a veure amb l’atreviment de fer les preguntes que no toquen, i de dir: I tot això que saps, com ho saps?
Entrevista a Marina Garcès. El nacional, 8 maig, 2021
tallers

Habilitats de promoció del pensament crític en propostes de tecnologia no digital a les primers edats (TecnoLab)

“Confonem la digitalització amb la tecnologia. Si només formem perfils TIC, qui dissenyarà els mecanismes i posarà els cargols?” Núria Salán
A partir del joc directe amb les propostes del TecnoLab Umanresa i de les observacions i reflexions recollides del seu pas per les escoles, es plantejaran alguns paral·lelismes entre la pràctica enginyeril i el pensament crític des de les primeres edats.

Etapa educativa: Infantil – Primària
Franja horària: matí – tarda
Espai: FUB4 – Espai Medi

Montserrat Pedreira

Doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).
@MontsePedreira

Marta Llebaria

Mestra d’educació infantil i actualment estic com a coordinadora pedagògica i mestra al Lab 0_6. Formadora i assessora de mestres en la creació i millora d’espais de ciències a educació infantil. Professora al CFGS d’Educació infantil d’UManresa a l’assignatura de Ciència i experimentació

STEAMCrítics. I si el pensament crític desaparegués de la Comunitat STEAMcat?

Què passaria si el pensament crític desaparegués en un entorn d’aprenentatge STEAM? En aquest taller desenvoluparem diferents tipus de pensament, especialment el pensament crític, mitjançant experiències d’aprenentatge profund per impregnar d’esperit crític les pràctiques educatives STEAM. Tanmateix pretén oferir espais de pràctica reflexiva per fer la transferència a l’aula.

Objectius:
– Promoure pràctiques concretes i profundes per desenvolupar el pensament crític a les aules STEAM mitjançant la infusió d’alguns components claus de l’ABP/TBL. 
– Transferir els elements compartits (destresa, rutines, hàbits de la ment i l’escala de metacognició) a les nostres pràctiques diàries docents en contextos d’STEAM

Continguts:
Aprenentatge Basat en el Pensament i destreses de pensament
Pensament visible i rutines de pensament
Hàbits de la ment i metacognició

Etapa educativa: Infantil – Primària – Secundària
Franja horària: matí – tarda
Requeriments: Objecte que els connecti personalment amb un esperit crític
Espai: UPC Aula 2.4 (matí) – Aula 2.3 (tarda)

Mar Cano Mesa
Aprenent 360 i apassionada de l’educació com a eina per a la transformació del món, sempre en constant desenvolupament professional com a pràctica reflexiva.
MA en Recerca i Canvi Educatiu, i MA en Construcció i Representació d’Identitats Culturals. A més de comptar amb una trajectòria docent de 20 anys en totes les etapes educatives des d’infants a professorat universitari en l’àmbit formal o formal i local/internacional, ha estat sempre lligada a processos d’innovació educativa a nivell d’aula, centre i xarxa.
Els darrers anys s’ha dedicat a la formació, l’acompanyament i la consultoria en processos d’innovació, de millora i transformació educativa dins i fora escola des d’una mirada 360. També col·labora en la gestió, coordinació i dinamització de projectes educatius de caire divers. Entre la seva expertise, s’ha especialitzat en la metodologia d’Aprenentatge Basat en el Pensament amb el Dr. Robert Swartz (Fundador del Center for Teaching Thinking) i en la Creació de cultures de pensament del Project Zero de Harvard Graduate School of Education.
@MarCano_InEdu

El pensament crític, “més enllà de suposar un exercici intel·lectual entretingut i estimulant,
té una vocació práctica de transformació, de subversió, de revolució”. (Rosàs i Torralba,
2019)

Racons geològics

Des del Camp d’Aprenentatge del Bages us presentaran un recurs que us farà pensar sobre la geologia mitjançant 4 racons per treballar la identificació de minerals i roques, el cicle dels materials, els pigments minerals i la creativitat i els impactes associats a l’extracció, transformació, transport i ús dels materials geològics. El taller es desenvolupa com a treball per racons. També us presentaran altres recursos que tenen al CdA del Bages

Etapa educativa: Primària
Franja horària: tarda
Espai: FUB4 – Espai GEO

CdA Bages
El Camp d’Aprenentatge del Bages és un servei educatiu de suport curricular del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Forma part de la xarxa de Camps d’Aprenentatge del Departament d’Educació.
https://serveiseducatius.xtec.cat/cda-bages/

STEM a 10 torns del col·lapse?

En el taller durant el matí jugarem A 10 torns del col·lapse: un recurs educatiu adreçat a l’ESO i Batxillerat, però adaptable a cicle superior d’Educació Primària, que permet treballar el tema de les fonts d’energia, els recursos i com impacten en la societat des d’una mirada crítica i de Justícia Global.

Objectius del taller:

Presentar una proposta didàctica per treballar recursos i energia a l’aula.
Pensar de manera crítica a l’hora d’interpretar els models científics
Passar una bona estona aprenent sobre nosaltres mateixes i el món.

Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí
Espai: FUB4 – Espai GEO

Felip Lorenzo
Professor STEAM a l’Instiut ca n’Oriac de Sabadell i ambaixador STEAMcat del Vallès Occidental. Membre d’EduglobalSTEM on treballen per aportar una mirada de Justícia Global a les STEM i formador de docents.

El CRITIC: una activitat per ajudar-nos a valorar críticament la informació

L’objectiu del taller és familiartizar-nos amb el CRITIC (una activitat ideada per Bartz (2002) que ajuda a reflexionar críticament sobre qualsevol tipus d’informació (en el nostre cas informació científica: anuncis de cosmètica, d’alimentació, notícies de premsa, etc.). Portarem diversos formats d’informació per aplicar-ho a totes les etapes educatives i discutir quines adaptacions podem fer per poder-lo fer servir a cada etapa educativa.

Etapa educativa: Infantil – Primària – Secundària
Franja horària: matí – tarda
Espai: FUB1 – Aula formació 02

Anna Marbà
Llicenciada en Biologia i Doctora en Didàctica de les Ciències. Després d’un temps a Secundària, actualment sóc professora agregada laboral a la UAB. Les principals línies de recerca en què treballo estan vinculades a la didàctica de la biologia, i al desenvolupament del pensament crític i la cognició epistèmica (com sé el que sé?) a l’aula de ciències.Soc membre del grup de recerca LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) i actualment lidero un projecte de recerca titulat Ciencia escolar con-ciencia y acción crítica frente a los desafíos sociocientíficos emergentes (SOS Con-ciencia)

Recursos per a (pensar i) no fer l’idiota

Explica Jordi Nomen que a l’antiga Grècia els idiotes eren els que no participaven a les decisions de la vida comunitaria. En aquest taller abordarem reflexions i eines de pensament crític i de temes controvertits enfocats a la participació per un món més just.

Continguts del taller:
Què és i què no és el pensament crític? Com abordar temes controvertits a l’aula? Què és la Justícia Global? Quines eines tenim per a passar del pensament a l’acció?

Objectius del taller:
· Comprendre els conceptes de pensament crític, temes controvertits i justícia global
· Practicar activitats de pensament crític i compromés ciutadà
· Reflexionar críticament sobre les oportunitats i els riscos d’aquestes metodologies.

Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí / tarda
Espai: FUB1 – Aula formació 04

Cecile Barbeito Thonon
Formadora en transformació de conflictes de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB, des d’on, a partir del 2017 van iniciar una línea de treball sobre l’abordatge de temes controvertits a l’aula i el diàleg comunitari en contextos polaritzats (a Catalunya i Nicaragua). També va col·laborar amb la Fundació Bofill en el marc del projecte #SomCrítics, per tal d’engrescar al professorat a promoure el pensament crític a les aules. Membre del grup de treball AmixCrítix per a promoure el pensament crític i la justícia global a Ciències socials.
@cebarthon

ABP x ODS. Disseny de projectes per desenvolupar les competències clau per a la sostenibilitat

En el marc del projecte ABPxODS, la UPC, la UPF i Catesco llencen el projecte ABPxODS-Desenvolupament de la competència digital a través dels projectes orientats a la sostenibilitat. Es tracta d’un projecte d’acompanyament per a la realització de projectes (ABP) orientats al desenvolupament de competències per a la sostenibilitat.

Objectius/Continguts del taller: Conèixer les competències per a la sostenibilitat de la UNESCO; Familiaritzar-se amb el funcionament de la Guia i les eines i recursos que proporciona; i Obtenir recursos per al disseny de projectes.

Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí – tarda
Espai: UPC TECHLab (matí) – Aula 3.5 (tarda)

Eulàlia Sanz
Graduada en el Grau de Filosofia, Política i Economia de la UPF i Màster de formació del professorat a través del programa d’acompanyament Empieza por Educar, forma part de l’equip de CATESCO (l’antic Centre UNESCO de Catalunya) com a coordinadora dels projectes educatius, entre els quals el programa ABPxODS: desenvolupament de la competència digital docent a través dels projectes orientats a la sostenibilitat, que CATESCO realitza conjuntament amb la UPC i la UPF.

Geda Requena
Graduada en Global Studies de la UPF, amb estada de recerca a la Universitat de Maastrich sobre “Les inequitats del sistema educatiu neerlandés”, forma part de l’equip de CATESCO (l’antic Centre UNESCO de Catalunya) com a coordinadora de les relacions internacionals de l’entitat. També dóna suport a l’execució del programa ABPxODS: desenvolupament de la competència digital docent a través dels projectes orientats a la sostenibilitat, que CATESCO realitza conjuntament amb la UPC i la UPF.

Mar Carrió
Doctora en biologia, especialista en educació científica, cap de grup de recerca educativa en ciències de la salut (GRECS), professora de la Universitat Politècnica de Catalunya i directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC. Investigadora principal de projecte ABPxODS: desenvolupament de la competència digital docent a través dels projectes orientats a la sostenibilitat.


Les bones preguntes i el pensament crític. El docent

Taller per reflexionar per què i per a què fer bones preguntes per incloure el pensament crític, per tal de permetre comprendre millor una realitat o fet i apropiar-se d’aquest coneixement i prendre’n consciència. Ajuda a interpel·lar l’alumnat i el convida a pensar, qüestionar… a interaccionar amb el contingut proposat. Ho farem amb dinàmiques de Manual Thinking.

Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: tarda
Espai: Sala Aloy – FUB4 (planta baixa)

Olga Montaña Jaime.

Professora de Ciències Naturals a l’INS Jaume Balmes de Barcelona. Durant 12 anys he estat tutora d’Aula Oberta i liderant projectes de diversificació curriculars, com el projecte Futur, Cinema en Curs, Observadors del Mar i altres. Durant dos anys he estat tècnica al Departament d’Educació, gestionant els programes d’Innovació: “Apadrinem el nostre Patrimoni i el Model Competencial Orientador”. Des del curs 2019 fins ara, soc Ambaixadora del programa d’Innovació STEAMcat.

omonpada@xtec.cat

—–

El Canal de Reporters: un projecte d’educació mediàtica i informacional

El projecte Canal de Reporters és un projecte d’Alfabetització mediàtica i informacional que permet explicar i entendre el que passa al nostre voltant, cercant allò que és notícia i treballant col·laborativament.

Per fer-ho, promou el desenvolupament de les competències clau de l’alumnat de primària i secundària mitjançant la creació i publicació de les produccions escrites, sonores o audiovisuals elaborades des de les seves localitats i fent visibles les diferents llengües existents en els seus centres. Per això posa a l’abast eines i recursos per fomentar que l’alumnat aprengui a accedir, comprendre, comunicar, avaluar la informació i, a la vegada, aprengui les claus per crear i difondre la informació de forma òptima i segura, observant el món amb una mirada crítica i contrastant la informació.

Etapa educativa: Primària – Secundària
Franja horària: matí
Requeriments: ordinador portàtil
Espai: UPC Aula Màster

Salvi Canadell Rusiñol
Mestre d’Educació Primària i Llicenciat en Comunicació Audiovisual. Ha treballat en els diferents cicles de Primària i al Batxillerat. Actualment, treballa com a Assessor Tècnic Docent a l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació

Berta Farré i Sendrós
Assessora Tècnica Docent de l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació.
Mestra d’Educació Primària i graduada en Comunicació.
Membre de l’equip de la Competència digital de l’Alumnat de l’Àrea de Cultura Digital i coordinadora de mentors/es digitals.

Marc Pardo
Mestre d’Educació Musical i finalitzant el Grau de Màrqueting i Investigació de Mercats. Col·laborant a l’Àrea de Cultura Digital del Departament d’Educació com a Assessor Tècnic Docent, coordinant mentoria digital al Maresme-Vallès Oriental i part de l’equip de robòtica de l’ACD.


Els minerals i les pedres filosofals

Amb el taller “Els Minerals i les pedres filosofals” es pretén que els assistents facin una meditació sobre la necessitat que tenim dels minerals i la necessitat de obtenir-los de forma correcta. El taller consistirà en (1) xerrada introductòria sobre la necessitat dels recursos minerals i els problemes ocasionats per la seva explotació inadequada; (2) visita al Museu de Geologia Valentí Masachs; (3) Identificació de minerals crítics i reflexions.

Etapa educativa: Secundària
Franja horària: matí / tarda
Espai: UPC – Museu GEO – LAB

Pura Alfonso

És doctora en Geologia per la Universitat de Barcelona. És professora Titular del Departament d’Enginyeria Minera, Industrial i TIC de la Universitat Politècnica de Catalunya i Directora del Museu de Geologia Valentí Masachs d’aquesta universitat. Es la responsable del Grup de Recerca en Recursos i Industries intel·ligents i Sostebibles (RIIS). Els seus interessos de recerca se centren principalment en les àrees dels recursos minerals, geoquímica, enginyeria ambiental i processament de minerals. Té una àmplia experiència en la investigació de materials crítics, especialment indi i tantal. Ha desenvolupat un gran nombre de projectes de cooperación al desenvolupament. És membre del consell editorial de la revista Minerals i coautora de més de 90 articles en revistes científiques.

Bosc i Sostenibilitat

El taller té per objectiu entendre el funcionament del Projecte BOSC i sostenibilitat i la seva metodologia d’implementació, que és extrapolable a altres Projectes com el de Nexe Aigua-Energia que s’està iniciant recentment. Es treballarà la relació entre l’Aigua, l’Aire i la presència d’arbrat i gestió forestal en relació als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Així mateix, es disposarà de material relacionat amb l’Aroma i el Color del bosc, per tal de posar a prova el propi coneixement del bosc.

Etapa educativa: Secundària
Requeriments: Cal que els participants portin mòbil
Franja horària: matí
Espai: UPC – Sala de Juntes

Dolors Grau

Doctora en Ciències Químiques per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Professora d’Enginyeria Química i del Màster d’Enginyeria dels Recursos Naturals a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa de la UPC. Actualment directora de l’Exploratori dels Recursos de la Natura del Grup de recerca de Ciència i Tecnologia de la Sostenibilitat de la UPC. 

Premi a la Qualitat a la Docència Universitària UPC en les dues motilitats: a la Iniciativa docent el 2010 i a la Trajectòria docent el 2023. 

Distinció Jaume Vicens Vives a la Qualitat Universitària de la Generalitat de Catalunya en les dues motilitats: col·lectiu el 2010 i individual el 2023.

Premi Medi Ambient 2017 de la Generalitat de Catalunya (modalitat Recerca, Innovació i Desenvolupament). 

Ha coordinat diversos projectes de millora de la docència UPC, de divulgació científica ACDC-AGAUR i FECYT, i 3 projectes Erasmus+. 

La major part dels projectes de l’EXPLORATORI tenen per objectiu promoure l’aprofitament sostenible dels recursos de la natura i enviar missatges als i les joves per tal que desenvolupin el seu pensament crític, que amb tota certesa és el que ens ha de permetre avançar i lluitar contra el canvi climàtic.

El bosc ha de ser el nostre paraigua climàtic. WWF

@ExploratoriRN

ICFO Decide Game, l’eina que fusiona pensament crític, debat i ciència

Us proposem una activitat d’aula que facilitarà el debat i pensament crític i creatiu al voltant de temàtiques actuals en què la ciència i la tecnologia juguen un paper essencial. En aquest cas, l’activitat gira al voltant del camp de la fotònica. Us mostrarem una metodologia que ajuda a desenvolupar el pensament crític i que destaca la necessitat de comptar amb dades reals i fiables a l’hora de formar-se una opinió sobre un tema. La ciència i la tecnologia són cada vegada més visibles, i s’evidencia cada vegada de forma més patent la necessitat de considerar les dades existents per produir una línia d’acció. Posarem en pràctica aquesta metodologia amb vosaltres a través del Decide Game, i us reptem a descobrir el poder del debat per incrementar i posar en context el coneixement científic i tècnic!

Etapa educativa: Secundària
Franja Horària: tarda
Espai: UPC Aula Màster

Lydia Sanmartí-Vila

És química doctorada en neurociències i és coordinadora d’outreach d’ICFO. A part de gestionar l’equip i programes de divulgació de l’ICFO, ella coordina projectes europeus de divulgació, entre els quals CARLA i 360 CARLA, els programes d’art i ciència de ICFO i va ser qui va portar a l’ICFO la metodologia Play Decide en la qual es sustenta els Decide Games de ICFO, els quals fomenten el pensament crític a la vegada que aporten contingut tècnic als participants. Forma part de l’equip internacional de la Quantum Flagship i és també Executive Officer de l’ECOP, l’aliança de Centres Europeus per a la Divulgació Científica en Fotònica.

https://twitter.com/ICFOnians
https://www.facebook.com/ICFOnians
https://www.instagram.com/icfonians/
https://www.linkedin.com/company/icfo/mycompany/verification/

taula rodona

Hora: 16:30 h a 17.30 h
Espai: FUB – Sala d’actes

Material utilitzat

exposició
les matemàtiques i la vida

informació d’utilitat