Tallers Dimarts (15.30 a 17.15 h)
Edusat: Detectar fenòmens naturals a partir d’imatges de satèl·lit (UdG-SIGTE) (Casa Can Mateu, sala taller)
Taller d’introducció a Edusat, una proposta didàctica d’aproximació a l’Observació de la Terra a partir d’imatges de satèl·lit per identificar fenòmens naturals tals com sequera, incendis, inundacions, etc. El taller es durà a terme a partir de la plataforma online de Copernicus i tenint en compte l’estudi de casos reals i d’actualitat
Laboratori de Matemàtiques (CREAMAT CESIRE) – 1a sala menjador
Els darrers anys ha crescut molt la demanda de formació en “matemàtica manipulativa”. Per donar-hi resposta el CESIRE ha bastit un projecte que inclou propostes d’activitats riques i competencials, vídeos per mostrar exemples d’aula i d’ús del material i un seguit de conferències d’experts que senten les bases per fer matemàtiques aprofitant el potencial que ens donen els materials manipulables.
Talents (Casa dels Porxos, sala taller (-1))
Taller que a partir d’un joc de cartes i plataforma digital, ens ajuda a descobrir quins són els talents del nostre alumnat per acompanyar a despertar l’interès per l’àmbit STEAM i reforçar l’equitat de gènere i social. Treballa l’autoconeixement, desenvolupament personal i gestió emocional a tots els nivells educatius, amb diferents situacions d’aprenentatge.
La perspectiva de l’equitat en l’aplicació de la Competència Digital Docent (UPF-TIDE) 1a sala menjador
La Competència Digital Docent és fonamental en l’educació actual, però la seva aplicació efectiva requereix una perspectiva centrada en l’equitat. Aquest taller explora com integrar la Competència Digital amb un enfocament equitatiu, considerant les diferents necessitats i contextos dels i les docents i el seu alumnat. Es destaquen estratègies per assegurar que tots els i les docents puguin desenvolupar les seves habilitats digitals de manera inclusiva, promovent així una educació equitativa i que considera la perspectiva de gènere. Per això treballarem de manera pràctica l’aplicació d’eines digitals a l’aula, com per exemple les que faciliten l’aprenentatge col·laboratiu o l’ús d’intel·ligència artificial a l’hora que es treballen competències digitals de l’alumnat. Els i les participants rebran un kit DICOLED i tindran l’oportunitat d’accedir a materials digitals complementaris.
Equitat i Ciència (UManresa) (Casa de la Cinglera, sala taller (-1))
Els infants tenen curiositat , des del néixer, pel món que els envolta. La indagació, manipulació i experimentació amb materials és una activitat espontània que es pot canalitzar amb la didàctica i criteris pedagògics. Tanmateix ens hem plantejat què passa quan en determinats casos alguns infants troben barreres a aquests aprenentatges per les barreres o els prejudicis que es troben? Com podem superar aquests entrebancs a l’aprenentatge de l’entorn? Com podem fer una educació científica des de l’equitat i la pràctica inclusiva? Aquí explicarem algunes possibilitats des de la pràctica
Perspectiva de gènere en STEAM i Interseccionalitat (UAB) (Casa de la Cinglera, sala d’estar (-1))
La sessió ‘Cap a una educació més feminista’ pretén ser un espai de reflexió conjunta sobre les possibilitats de transformació feminista dels centres educatius en clau interseccional, a partir del qüestionament del coneixement curricular (QUÈ), les dinàmiques de poder en què es produeix l’aprenentatge (COM), els espais físics i simbòlics i els benestars i malestars que hi succeeixen (ON), i les pròpies assumpcions i biaixos (QUI).
Què podem fer per millorar l’Equitat en STEAM? (Maite García) (2a sala menjador)
En aquest taller indagarem sobre el baix de gènere i d’alumnat en risc d’exclusió social en STEAM. Explorarem eines que ens ajudaran a millorar el treball de l’equitat en STEAM del nostre centre, veurem experiències i plantejarem accions per promoure l’equitat del nostre alumnat.
L’objectiu és que sortim empoderats i empoderades del taller i, amb un petit full de ruta que ens ajude a construir la base del treball a fer amb l’equip impulsor, equip docent i comunitat educativa.
Tallers Dimecres (11.30 a 13.15 h)
Scratch Jr Tactile. Connectant espais maker amb escoles per la inclusió (Sistema THEAD) (Casa Can Mateu, sala taller)
Taller on descobriràs el nou Scratch Jr Tactile, un recurs obert, inclusiu i que fomenta l’equitat i l’accessibilitat a l’aula en l’aprenentatge del pensament computacional de manera creativa i sense pantalles (desendollat).
Sabotatge a la presa (UPC) (sala llar de foc Els Porxos)
La situació del pantà és crítica i el sistema electrònic de Control automàtic de la presa és essencial per garantir-ne el bon funcionament.
Hi ha hagut un sabotatge!
Hem de localitzar l’equip d’enginyeria per accedir al control del sistema i reinicialitzar-lo. Per temes de seguretat, cap d’ells té accés individual al sistema de control. Cadascú té un part de les claus d’accés i han de cooperar per poder accedir al sistema.
Ara bé, on és l’equip d’enginyeria? Els caps han estat segrestats. L’única alternativa és revisar urgentment els seus llocs de treball i veure quines pistes hi trobem.
Taller en el que intervenen les STEAM de manera explícita i s’interrelacionen aportant la seva especificitat sense diluir-se.
Es presentarà a un nivell mitjà, apte per cicle superior de primària i secundària, i es comentaran adaptacions a les diferents etapes escolars.
Treballa el sentit crític, la perspectiva de gènere i l’equitat social.
Mètodes STEAM dins del projecte Europeu Acadimia (UdiGitalEdu – UdG) (Casa de la Cinglera, sala taller (-1))
Introducció general al projecte Acadimia.
El projecte Europeu Acadimia (Erasmus+) té com a objectiu establir una Acadèmia de Professors que se centrarà en l’ús de mètodes creatius d’ensenyament, especialment dissenyats per a aules amb diversitat, partint dels resultats d’iniciatives europees prèvies
Tres tallers/tastets en paral·lel per conèixer els diferents mètodes
- MonTech (Montessori i Tecnologies Creatives),
- TalentMaker (Educació Maker i Talents)
- DIVERSE (Digital Storytelling).
Tinc una idea, la faig realitat amb Thunkable! (UdL) (Sala 1 Menjador)
Taller de programació d’apps i web-apps amb Thunkable (eina de programació per blocs, molt senzilla, i per totes les edats).
STEAM i discapacitat visual – CREDV ONCE (Casa de la Cinglera, sala d’estar (-1))
En aquest taller pràctic us proposem treballar el concepte d’equitat tenint en compte la diversitat de l’aula. Cal oferir a tot l’alumnat les mateixes oportunitats en activitats STEAM. Us heu aturat a pensar si les activitats que plantegem a l’aula són accessibles per a tot l’alumnat? No tothom té les mateixes habilitats, d’altres poden tenir discapacitat, però en una escola inclusiva hem de procurar que no es trobin amb desavantatges que es puguin evitar. Però cal anar més enllà, amb el nostre exemple i orientacions, i amb la proposta de projectes accessibles, l’alumnat també aprendrà a dissenyar, crear i innovar seguint els criteris de disseny universal. A través de la proposta de diferents activitats en les fases de disseny dels projectes, fases d’observació, d’anotació de dades, de construcció, programació i de presentació de resultats podrem valorar, des del rol de professor o alumne amb discapacitat visual, alternatives accessibles a les propostes STEAM que habitualment es presenten a l’aula.
Competències transversals als projectes de FP: com ho fem? (2a sala menjador)
Què NO és aprenentatge per projectes? per què ha d’incloure competències transversals (soft skills)?
El treball per projectes en FP, s’entén com la base de l’aprenentatge pràctic
Què podem fer per millorar l’Equitat en STEAM? (Maite García) (2a sala menjador)
En aquest taller indagarem sobre el baix de gènere i d’alumnat en risc d’exclusió social en STEAM. Explorarem eines que ens ajudaran a millorar el treball de l’equitat en STEAM del nostre centre, veurem experiències i plantejarem accions per promoure l’equitat del nostre alumnat.
L’objectiu és que sortim empoderats i empoderades del taller i, amb un petit full de ruta que ens ajude a construir la base del treball a fer amb l’equip impulsor, equip docent i comunitat educativa.