El document L’orientació educativa a l’educació d’adults ha estat elaborat durant els cursos 2015-2016 i 2016-2017, i és fruit de les reflexions d’un grup de treball format per professorat de centres de formació d’adults (CFA), coordinadors territorials, docents experts en metodologia i formats en pràctica reflexiva, i tècnics del Servei d’Ordenació Curricular de l’Educació d’Adults. Posteriorment aquest document has estat revisat per L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments. Aprenentatge i formació continuats, de desembre de 2018, on s’incideix en què l’aprenentatge continuat al llarg de la vida esdevé avui una condició clau per formar persones amb pensament crític i compromeses, amb més possibilitats d’inserció social i professional en una societat canviant i en evolució constant. El marc normatiu de la Llei 12/2009 d’Educació situa l’orientació personal, social, acadèmica i professional al servei del propi projecte de vida de cada un dels alumnes i concreta l’acció tutorial com a funció del docent per a l’acompanyament individual i col·lectiu dels alumnes. |
|
Tenint en compte els principis i els trets d’identitat de cada centre, aquests documents poden orientar el disseny i la revisió del pla d’acció tutorial (PAT). També pot tenir incidència en les normes d’organització i funcionament del centre (NOFC), ajudant a centrar els aspectes organitzatius i de funcionament de l’orientació recollits en l’organització pedagògica del centre. Està acompanyat del document L’acollida al nou professorat en els centres de formació d’adults. |
La planificació és una eina bàsica per al docent per tal que esdevingui facilitador i orientador en el camí de l’alumnat cap a l’autonomia i l’autoregulació. El docent que facilita i orienta dóna confiança, crea complicitat i empatia, proporciona eines i acompanya l’alumne en el seu procés d’aprenentatge. El rol tradicional d’instructor evoluciona cap a un rol de mediador en els aprenentatges perquè siguin realment significatius. No es tracta d’instruir, sinó de capacitar.Aquest itinerari aporta informació i reflexió de cara a millorar la pràctica docent quant a la planificació dels processos d’ensenyament i d’aprenentatge que es porten a terme en els centres i aules de formació de persones adultes. Aquests processos han de ser coherents i unificats entre tot l’equip docent.
En el següent link trobem informació sobre com planificar per orientar un aprenentatge autònom.
L’avaluació a la formació de persones adultes esdevé una eina bàsica que ha d’ajudar a cada alumne a orientar-se i a establir el seu itinerari a partir de les seves expectatives, els seus coneixements, interessos i circumstàncies. L’avaluació, per tant, ha de servir perquè l’alumnat conegui els seus avenços i dificultats i pugui continuar amb èxit el seu procés de formació. A la vegada, proporciona informació al docent de cara a millorar la seva pràctica perquè guia tots els processos d’ensenyament i d’aprenentatge que es porten a terme en els centres i aules de formació de persones adultes. Aquests processos han de ser coherents i unificats entre tot l’equip docent.
Els materials que us proposem al link han de permetre als centres i aules de formació de persones adultes fer una reflexió sobre l’avaluació que ajudi a avançar en aquest àmbit.