Guió de la segona sessió. Segona part

Duració: 40′

 

BLOC 1

Càpsula – 10′

Sobre la propietat intel·lectual. Llicències Creative Commons

 

La propietat intel·lectual és un tipus de propietat que pertany a l’autor pel sol fet de la creació original d’una obra literària, artística o científica i que li confereix drets de caràcter personal i patrimonial, consistents en la plena disposició i el dret exclusiu a l’explotació de l’obra, sense més limitacions que les establertes a la llei. Això implica que l’obra no pot ser utilitzada o usada sense la prèvia autorització, onerosa o gratuïta, de l’autor. L’autor no té necessitat de fer cap tràmit administratiu per fruir de la propietat intel·lectual de la seva obra.

Llegiu la informació sobre els tipus de llicències d’ús
que podeu trobar en aquesta pàgina de l’XTEC.
En aquesta pàgina d’Ateneu trobareu informació sobre les llicències
a les plataformes del Departament d’Educació. 

Visualitzeu el vídeo següent on es guien els passos per escollir una llicència CC per a una producció:

Escollir una llicència

A tall d’exemple, accediu a la pàgina de les llicències CC i escolliu-ne una per assignar a la vostra creació.

 


 

BLOC 2

2 – Exposició i treball al voltant del tema central – 30′
Avaluació. Evidències. Com avaluar. Recursos digitals

 

L’avaluació per aprendre (AxA) es focalitza en la distància entre el punt de partida de l’aprenent i el punt d’arribada desitjat. Aquesta distància pot ser escurçada si el docent i l’aprenent comparteixen els objectius d’aprenentatge i els criteris d’avaluació, si es formulen bones preguntes i si existeix un feedback efectiu. La recerca en aquest camp ha demostrat que els aprenentatges són més efectius quan els aprenents:

Entenen clarament allò que s’espera que aprenguin.
Reben un feedback en relació amb la qualitat esperada del seu treball i com millorar-lo.
S’involucren en les tasques escolars: prenen decisions dels passos a seguir, són conscients dels seus errors i saben autoregular-se.

(Extret de la Xarxa de Competències Bàsiques)

Us proposem la consulta i estudi del material que la Xarxa de Competències Bàsiques (XCB) posa a disposició dels docents pel que fa al procés d’avaluació i alguns recursos digitals relacionats amb l’avaluació. Us serà molt útil per integrar-ho a la proposta didàctica que esteu desenvolupant al voltant dels ODS.

En primer lloc, visualitzeu aquests dos vídeos de la Neus Sanmartí, professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, al voltant de l’avaluació on enfatitza el necessari protagonisme de l’alumnat en el procés d’avaluació. Font imatge

1 – “Avaluar per aprendre”

2 – “Què implica passar el poder de l’avaluació als aprenents?

En segon lloc, us recomanem la lectura i anàlisi dels recursos que la XCB ha seleccionat i documentat sobre l’avaluació a la pàgina “Avaluar per aprendre“.

Dins aquests materials trobareu elements clau per a l’avaluació. Analitzeu-los i mireu d’integrar-los dins la vostra proposta didàctica. Aquests elements són:

        • Compartir objectius
        • Carpeta d’aprenentatge
        • Autoavaluació i coavaluació
        • Rúbrica
        • Base d’orientació
        • Diari d’aula

Finalment, en tercer lloc, us recomanem 3 dels diversos recursos digitals existents per mesurar el grau d’aprenentatge i assoliment d’objectius: Kahoot, Quizizz i Plickers.

En aquest document (PDF) teniu disponibles les característiques dels 3 recursos i enllaços a tutorials i exemples d’ús:

Disposeu de més informació a:

              • aulaPlaneta: “25 maneras diferentes de evaluar a tus alumnos“. En aquest article es diu que “hi ha moltes maneres de que els estudiants demostrin el que saben: un mural, una obra de teatre, un debat, un programa de ràdio, un vídeo d’animació … Et presentem 25 productes educatius amb els que els teus alumnes poden mostrar el que han après i algunes eines 2.0 per elaborar-los.”


imatge: aulaPlaneta


Exposeu aquestes informacions a la sessió presencial com a llocs de referència i feu que els participants ho consultin per veure el contingut i les possibilitats que ofereixen.

Ben segur que, algunes de las aplicacions i recursos que es presenten aquí, es poden integrar a les propostes didàctiques al voltant dels ODS que s’estan generant al seminari.


BLOC 3

Taller de contes – Jocs Florals

Aquest bloc s’ha afegit per poder fer arribar als centres, via aquests seminaris de la #XTCD, indicacions, recursos i estratègies per a presentar contes audiovisuals a l’edició actual dels Jocs Florals de Catalunya.

jocs_florals-1.png

 

En edicions anteriors dels Jocs Florals Escolars de Catalunya es van incloure un apartat de contes audiovisuals il·lustrats perquè els estudiants dels centres escolars presentessin projectes de contes en format de vídeo. L’objectiu principal d’aquesta nova categoria és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinar des de l’àmbit lingüístic, digital i artístic.

Com crear un conte audiovisual amb eines a l’abast. Proposta de muntatge del plató

plato-clase.jpgFont de la imatge

Guió i escaleta del conte

Cal convertir el guió del conte, inventat prèviament, en una escaleta per realitzar la gravació. Cal separar cada escena, allò que es diu del que es veu, el so de la imatge.

Informació i exemples

 

Disposeu d’informació, recursos i exemples a:

 

Com crear un conte audiovisual amb stop-motion

 

Disposeu d’informació sobre com muntar una història emprant la tècnica anomeda stop-motion a la pàgina dels Seminaris TAC

“L’stop-motion és una tècnica d’animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d’un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, hom creu que l’objecte es mou. Generalment es denominen animacions de stop motion totes aquelles animacions que no són realitzades amb dibuixos animats (també anomenades animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l’ordinador (animació 3D); sinó que s’han creat a partir d’imatges de la realitat. Així doncs, l’stop motion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tant sigui rígid com modelable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats o personatges creats amb plastilina… També es desenvolupen animacions en stop motion força interessants amb altres materials, com ara la sorra, els retalls de paper o els guixos sobre terra i parets.

Podríem definir aquesta manera d’animar com animació en estat pur, ja que es construeix el moviment fotograma a fotograma, manipulant l’objecte o el ninot amb les pròpies mans, de manera progressiva, cap endavant, sense cap mena de possibilitat de retrocés.” (Font: Viquipèdia)

Scroll to Top