Guió de la tercera sessió - Primera part

Duració: 50'

 

BLOC 1

Notícies i Novetats Àrea CD

Les principals notícies de l’Àrea de Cultura Digital es poden seguir mitjançant el hashtag #sessió3_1920 del Nodes de la XTCD

Altres

      • Jornada d'Educació Digital el 18 d'abril que substitueix al Teacher Track del YOMO.
      • S’estan recollint experiències i tallers per a la Jornada d'Inclusió Digital.
      • Pensar en com organitzarrem la 5a sessió dels Seminaris #XTCD: Lloc, horari, quantitat de propostes a presentar, temporització...  Caldrà escollir una quantitat de propostes concreta de cada seu, si és el cas, per no fer molt extensa la 5a sessió.

Notícies i Novetats d’àmbit territorial

Espai per a les notícies i novetats que es generen als diferents àmbits territorials. 

 



BLOC 2

Experiències de centres sobre la transformació digital o altres projectes que integrin tecnologies digitals. Intercanvi entre els participants

Els Centres de Recursos Pedagògics i els Serveis Territorials cercaran experiències entre els centres del seu àmbit amb l'objectiu de presentar-les dins aquest bloc de la sessió presencial. Poden ser experiències que exposin les mateixes persones que participen al seminari o externes. 

Marqueu un espai d'uns 20' per exposar l'experiència i deixeu uns 10' per intervencions dels participants (preguntes, dubtes, propostes...)

img de rawpixel.com - www.freepik.es

 

 

 

Guió de la segona sessió. Segona part

Duració: 40'

 

BLOC 1

Càpsula - 10'

Sobre la propietat intel·lectual. Llicències Creative Commons

 

La propietat intel·lectual és un tipus de propietat que pertany a l'autor pel sol fet de la creació original d'una obra literària, artística o científica i que li confereix drets de caràcter personal i patrimonial, consistents en la plena disposició i el dret exclusiu a l'explotació de l'obra, sense més limitacions que les establertes a la llei. Això implica que l'obra no pot ser utilitzada o usada sense la prèvia autorització, onerosa o gratuïta, de l'autor. L'autor no té necessitat de fer cap tràmit administratiu per fruir de la propietat intel·lectual de la seva obra.

Llegiu la informació sobre els tipus de llicències d'ús
que podeu trobar en aquesta pàgina de l'XTEC.
En aquesta pàgina d'Ateneu trobareu informació sobre les llicències
a les plataformes del Departament d'Educació. 

Visualitzeu el vídeo següent on es guien els passos per escollir una llicència CC per a una producció:

Escollir una llicència

A tall d'exemple, accediu a la pàgina de les llicències CC i escolliu-ne una per assignar a la vostra creació.

 


 

BLOC 2

2 - Exposició i treball al voltant del tema central - 30'
"Avaluació. Evidències. Com avaluar. Recursos digitals"

 

L’avaluació per aprendre (AxA) es focalitza en la distància entre el punt de partida de l’aprenent i el punt d’arribada desitjat. Aquesta distància pot ser escurçada si el docent i l’aprenent comparteixen els objectius d’aprenentatge i els criteris d’avaluació, si es formulen bones preguntes i si existeix un feedback efectiu. La recerca en aquest camp ha demostrat que els aprenentatges són més efectius quan els aprenents:

Entenen clarament allò que s’espera que aprenguin.
Reben un feedback en relació amb la qualitat esperada del seu treball i com millorar-lo.
S’involucren en les tasques escolars: prenen decisions dels passos a seguir, són conscients dels seus errors i saben autoregular-se.

(Extret de la Xarxa de Competències Bàsiques)

Us proposem la consulta i estudi del material que la Xarxa de Competències Bàsiques (XCB) posa a disposició dels docents pel que fa al procés d'avaluació i alguns recursos digitals relacionats amb l'avaluació. Us serà molt útil per integrar-ho a la proposta didàctica que esteu desenvolupant al voltant dels ODS.

En primer lloc, visualitzeu aquests dos vídeos de la Neus Sanmartí, professora de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB, al voltant de l'avaluació on enfatitza el necessari protagonisme de l'alumnat en el procés d'avaluació. Font imatge

1 - "Avaluar per aprendre"

2 - "Què implica passar el poder de l'avaluació als aprenents?"

En segon lloc, us recomanem la lectura i anàlisi dels recursos que la XCB ha seleccionat i documentat sobre l'avaluació a la pàgina "Avaluar per aprendre".

Dins aquests materials trobareu elements clau per a l'avaluació. Analitzeu-los i mireu d'integrar-los dins la vostra proposta didàctica. Aquests elements són:

        • Compartir objectius
        • Carpeta d'aprenentatge
        • Autoavaluació i coavaluació
        • Rúbrica
        • Base d'orientació
        • Diari d'aula

Finalment, en tercer lloc, us recomanem 3 dels diversos recursos digitals existents per mesurar el grau d'aprenentatge i assoliment d'objectius: Kahoot, Quizizz i Plickers.

En aquest document (PDF) teniu disponibles les característiques dels 3 recursos i enllaços a tutorials i exemples d'ús:

Disposeu de més informació a:

              • aulaPlaneta: "25 maneras diferentes de evaluar a tus alumnos". En aquest article es diu que "hi ha moltes maneres de que els estudiants demostrin el que saben: un mural, una obra de teatre, un debat, un programa de ràdio, un vídeo d'animació ... Et presentem 25 productes educatius amb els que els teus alumnes poden mostrar el que han après i algunes eines 2.0 per elaborar-los."


imatge: aulaPlaneta


Exposeu aquestes informacions a la sessió presencial com a llocs de referència i feu que els participants ho consultin per veure el contingut i les possibilitats que ofereixen.

Ben segur que, algunes de las aplicacions i recursos que es presenten aquí, es poden integrar a les propostes didàctiques al voltant dels ODS que s'estan generant al seminari.


BLOC 3

Taller de contes - Jocs Florals

Aquest bloc s'ha afegit per poder fer arribar als centres, via aquests seminaris de la #XTCD, indicacions, recursos i estratègies per a presentar contes audiovisuals a l'edició actual dels Jocs Florals de Catalunya.

jocs_florals-1.png

 

En edicions anteriors dels Jocs Florals Escolars de Catalunya es van incloure un apartat de contes audiovisuals il·lustrats perquè els estudiants dels centres escolars presentessin projectes de contes en format de vídeo. L'objectiu principal d'aquesta nova categoria és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinar des de l'àmbit lingüístic, digital i artístic.

Com crear un conte audiovisual amb eines a l’abast. Proposta de muntatge del plató

plato-clase.jpgFont de la imatge

Guió i escaleta del conte

Cal convertir el guió del conte, inventat prèviament, en una escaleta per realitzar la gravació. Cal separar cada escena, allò que es diu del que es veu, el so de la imatge.

Informació i exemples

 

Disposeu d'informació, recursos i exemples a:

 

Com crear un conte audiovisual amb stop-motion

 

Disposeu d’informació sobre com muntar una història emprant la tècnica anomeda stop-motion a la pàgina dels Seminaris TAC

"L'stop-motion és una tècnica d'animació que consisteix a capturar fotografies consecutives d'un objecte movent-lo una mica entre fotografia i fotografia de manera que, visualitzant-les ràpidament, hom creu que l'objecte es mou. Generalment es denominen animacions de stop motion totes aquelles animacions que no són realitzades amb dibuixos animats (també anomenades animació tradicional 2D), ni tampoc creades completament dins l'ordinador (animació 3D); sinó que s'han creat a partir d'imatges de la realitat. Així doncs, l'stop motion es fa servir per a produir moviments animats de qualsevol objecte, tant sigui rígid com modelable: joguines, blocs de construcció, ninots articulats o personatges creats amb plastilina... També es desenvolupen animacions en stop motion força interessants amb altres materials, com ara la sorra, els retalls de paper o els guixos sobre terra i parets.

Podríem definir aquesta manera d'animar com animació en estat pur, ja que es construeix el moviment fotograma a fotograma, manipulant l'objecte o el ninot amb les pròpies mans, de manera progressiva, cap endavant, sense cap mena de possibilitat de retrocés." (Font: Viquipèdia)

Guió de la tercera sessió. Tercera part

Duració: 90'

Continuació del treball dels equips a l'Espai de Cocreació.

En aquesta 3a sessió, es continua desenvolupant la Proposta Didàctica iniciada a les sessions anteriors  del seminari. S’utilitza el mètode Design Thinking com a EduHack.

Com a recordatori, deixem el vídeo amb les Fases del Design Thinking

 

Temporització de les Fases del Design Thinking distribuïdes en les 4 sessions del seminari
Important: Cal que els documents que es posin a les parets es desin al final de cada sessió.

Continuem amb les fases. A la segona sessió es va invertir el temps necessari a DEFINIR i a fer volar la imaginació i la creativitat en la fase IDEAR.

En aquesta sessió, un cop ja tenim les IDEES d'allò que proposem treballar amb l'alumnat, cal centrar-se a PROTOTIPAR, que inclou la SEQÜENCIACIÓ (concretar les activitats, esmicolar-les i temporitzar-les), l'AVALUACIÓ (definir com avaluareu i quins recursos utilitzareu per evidenciar els aprenentatges) i ENREGISTRAR la vostra proposta didàctica a la Plantilla digital que es va facilitar des del principi.

Al document de sota, teniu la informació del "pas a pas" per a que els equips puguin continuar cocreant la proposta didàctica. Centreu-vos en la sessió #3.

Cliqueu la imatge per veure la versió operativa

Si no heu finalitzat les Fases anteriors, continueu on us vareu quedar a la sessió anterior.

 

Més informació de les fases del Design Thinking

Recordeu que, si voleu aprofundir en cadascuna de les fases i, fins i tot, utilitzar les plantilles que s’hi proposen, disposeu de tot el què s’ha desenvolupat a https://projectes.xtec.cat/eduhack

Exemple Eduhack - Fase 0 COMENCEM

A Eduhack - Design Thinking - Fase 0 disposeu del vídeo-guia i les recomanacions per a desenvolupar aquesta fase.

Exemple Eduhack - Fase 1 EMPATITZAR

A Eduhack - Design Thinking - Fase 1 disposeu del vídeo-guia i les recomanacions per a desenvolupar aquesta fase.

Exemple Eduhack - Fase 2 INSPIRAR-DEFINIR

A Eduhack - Design Thinking - Fase 2 disposeu del vídeo-guia i les recomanacions per a desenvolupar aquesta fase.

Exemple Eduhack - Fase 3 IDEAR

A Eduhack - Design Thinking - Fase 3 disposeu del vídeo-guia i les recomanacions per a desenvolupar aquesta fase.

Exemple Eduhack - Fase 4 PROTOTIPAR

A Eduhack - Design Thinking - Fase 4 disposeu del vídeo-guia i les recomanacions per a desenvolupar aquesta fase.

Exemple Eduhack - Fase 5 COMPARTIM

A Eduhack - Design Thinking - Fase 5 disposeu del vídeo-guia i les recomanacions per a desenvolupar aquesta fase.

Gràfic interactiu - http://bit.ly/xtcd-grafic


Els Seminaris TAC passen a anomenar-se
Xarxa Territorial de Cultura Digital.

Al llarg de les quatre primeres sessions del seminari, seguireu una única activitat...., un únic tema troncal que engloba múltiples temes. Es tracta de desenvolupar una proposta didàctica basada en un Objectiu de Desenvolupament Sostenible ODS però que integri diverses metodologies, temes i estratègies.  

A la cinquena sessió serà quan presenteu les produccions creades al seminari o elaboracions externes incloses en altres projectes com mòbils.edu, transformació digital i altres.

Eixos temàtics dels Seminaris de coordinació CD, tant dels presencials com del telemàtic, per al curs 2019-2020:

A tenir en compte

    • Es recomana la itinerància de les seus de les sessions.
    • Recordeu que a les sessions hi pot participar altre professorat dels centres, que no siguin coordinadors i persones docents interessades de centres concertats.
    • Si és possible, els equips de treball dins dels seminaris caldria que estiguessin formats per seguir el procés de cocreació al voltant de projectes d’innovació diversos (mòbils.edu, innovació, transformació...), tant per la diversitat com per caminar cap a la hibridació.
    • Hi ha prevista la realització de Webinars lligats als temes troncals dels seminaris. Deixem la porta oberta a atendre peticions de webinars de temes que es proposin als seminaris.

Es posa a disposició dels seminaris (XTCD) aquest lloc web, a la plataforma NODES https://projectes.xtec.cat/xtcd/ amb espais de comunicació integrats i per a compartir propostes i experiències sorgides dels propis seminaris o d’altres projectes d’innovació.

Calendari

A títol orientatiu, variable en funció de cada territori, les dates de les sessions són:

        • Sessió 1 - Darrera setmana d’octubre
        • Sessió 2 - Darrera setmana de novembre o primera de desembre
        • Sessió 3 - Darrera setmana de gener
        • Sessió 4 - Segona setmana de març
        • Sessió 5 - Tercera setmana de maig o posterior. Trobada d'intercanvi
Scroll to Top