Segell de bones pràctiques

En el moment de transformació educativa actual es vol iniciar un procés col·lectiu de reflexió i intercanvi al voltant de la biblioteca escolar. Es pretén fer emergir bons models de biblioteques de centres educatius que donin respostes a l’escola i a les necessitats del segle XXI, tot afavorint la interacció i l’intercanvi entre centres. En definitiva, la creació de xarxa.

Per tal d’afavorir l’intercanvi entre centres es proposa la creació d’un segell de bones pràctiques per complir els següents objectius:

  • Detectar bons models de funcionament de biblioteques de centres educatius de totes les etapes.
  • Afavorir l’intercanvi entre centres i la consolidació d’una xarxa de biblioteques escolars.
  • Establir lligams entre el programa de biblioteques escolars i les biblioteques dels centres educatius.
  • Fer visible el paper de la biblioteca com a centre de recursos per a l’aprenentatge i l’ensenyament, com a eix del pla de lectura de centre i com a motor d’innovació en el centre educatiu.

Tipologia de bones pràctiques

Les pràctiques es classifiquen segons unes línies de contingut. Aquestes línies, recollides a la FIC BENR Biblioteca escolar: nous reptes a partir de la proposta de la Biblio(r)evolució de la Fundació Jaume Bofill, són les següents:

  • Línia 1: La biblioteca escolar com a agent de canvi i innovació
  • Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa
  • Línia 3: La biblioteca escolar com a agent dinamitzador cultural del centre
  • Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector
  • Línia 5: La biblioteca escolar com a agent d’impuls i participació activa a la cultura digital
  • Línia 6: La biblioteca escolar com a agent d’impuls a la lectura entre el professorat

Per als Seminaris i grups de treball de biblioteques escolars hi ha un segell específic.

Cada centre o Seminari/grup de treball haurà de concretar a quina línia fa referència la seva experiència, penjar-la a l’espai Nodes o web del centre i respondre al següent formulari.

Criteris de selecció

Per tal de poder obtenir el segell cal que les pràctiques compleixin els següents criteris de qualitat:

  • Actualitat: que el centre o la xarxa que la porta a terme estigui en funcionament i l’experiència sigui innovadora.
  • Transferibilitat: que pugui ser transferida a un altre centre o territori.
  • Sostenibilitat: que no sigui una activitat puntual sense continuïtat, sinó que tingui durada en el temps.
  • Qualitat: que sigui rica i interessant des del punt de vista pedagògic.
  • Participació: que afavoreixi la implicació de diferents agents i la relació amb l’entorn.

Publicació de l’experiència

Les experiències seleccionades es publicaran a l’espai nodes BESCAT per poder-ne fer difusió i donar-hi visibilitat. Aquestes experiències no es publiquen automàticament, sinó que es tenen en compte els diferents criteris que hem descrit anteriorment i també:

  • que hi hagi una descripció acurada i completa de la pràctica presentada a la publicació que n’hagi fet el centre en el seu espai digital,
  • que la pràctica respongui a la línia de contingut seleccionada,
  • que les imatges siguin de qualitat i que tinguin en compte els permisos i drets d’imatge,
  • que siguin diferents de les publicades anteriorment al nostre espai.

Segell de bones pràctiques

Aquests són els 6 segells, que s’actualitzen cada curs:

El segell, que s’enviarà al correu del centre educatiu un cop publicada la pràctica, es pot inserir al nodes o espai web de la biblioteca escolar a mode de reconeixement. Demanem que quan inseriu el segell l’enllaceu a l’espai nodes del BESCAT on es descriu la iniciativa.