Bones pràctiques: Fanzines en català a l’Aula d’Acollida Accelerada

Institut Menéndez y Pelayo (Barcelona)

Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector

ESO

• Aprendre i millorar el català de l’alumnat
  • Fer vincle amb la biblioteca i potenciar el seu ús, a través dels espais, fons i serveis
  • Integrar l’alumnat a la comunitat educativa del centre

L’alumnat de l’aula d’acollida accelerada ha estat dos mesos anant setmanalment a la biblioteca escolar de l’institut Menéndez y Pelayo.

Primer de tot, el professorat de l’aula d’acollida i la biblioteca van definir els objectius d’aquesta activitat.

En una primera sessió van presentar la biblioteca escolar als nois i noies: quins espais i materials de lectura i joc hi ha, com estan organitzats, el servei de préstec…Van dedicar una estona a parlar i atendre les seves preguntes sobre la biblioteca. Després, van tenir una estona lliure per remenar llibres i llegir al seu aire.

A la sessió següent, els van demanar que portessin un full escrit en català sobre els seus gustos, interessos, països i llengües d’origen, i van fer un llistat de les temàtiques.

Des de la biblioteca es va estudiar el llistat i es van fer algunes adquisicions de llibres que no tenien, en català, castellà i anglès, tot prioritzant el català i tenint en compte els seus gustos i les seves habilitats, tant lectores com relacionades amb el grau de complexitat; lectures curtes i amb vocabulari senzill, però adaptat al seu grau de maduresa emocional. La llibreria local de referència els va ajudar a fer una tria de qualitat.

Com que diverses persones van mencionar el dibuix i els còmics, van proposar fer un fanzine, individual o per parelles. Els fanzines havien de complir dues dues condicions: havia de ser en català i havia de sortir alguna referència cultural de les seves cultures d’origen. Amb això, es volia donar valor a aquests dos aspectes.

Per fer el fanzine, primer de tot van veure còmics i àlbums il·lustrats de la biblioteca sobre els temes que havien triat, per inspirar-se: futbol, alienígenes, terror, amor… Després van fer el guió que podia ser en la seva llengua materna. Van redactar i estructurar el contingut de cada plana, numerant-les. En acabat el van traduir al català, amb l’ajuda de diccionaris i de les professores, i el van corregir.

A les següents sessions, el van escriure i dibuixar. I van fer fanzines com aquest, inspirat en el llibre L’ocell de foc i altres contes russos.