El Consell Escolar de Catalunya trasllada al conseller d’Educació les propostes del debat “Un nou present educatiu”

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha presentat les aportacions dels grups de discussió que han participat en el debat “Un nou present educatiu” i també les propostes que ha traslladat al conseller d’Educació, Josep-Gonzàlez Cambray. Ho ha fet la seva presidenta, Anna Simó, durant la sessió plenària del CEC que s’ha celebrat el 29 de juny a la seu del Born Centre de Cultura i Memòria a Barcelona.

El titular d’Educació ha destacat que “avui tenim un nou document que ens aporta molta informació a l’hora de prendre decisions. És un punt de partida molt important per al Departament d’Educació”. Gonzàlez-Cambray ha agraït al CEC “la feina feta els darrers anys i sobretot en aquest darrer any de pandèmia”, que ha mantingut els grups de treball de manera telemàtica. “El Consell Escolar de Catalunya és un òrgan imprescindible de debat i reflexió, és el màxim òrgan consultiu en matèria educativa del Govern i és un òrgan que ens permet avançar i plantejar temes que ens ajuda a ser millors”, ha ressaltat el conseller d’Educació. En aquest sentit, Gonzàlez-Cambray ha recordat que el CEC ha liderat els darrers anys debats com l’ús del telèfon mòbil a les aules, la lluita contra la segregació escolar i l’ús dels temps en entorns lectius i no lectius.

El conseller d’Educació, d’altra banda, també ha agraït a la presidenta del CEC, Anna Simó, la feina feta els darrers tres anys. Simó, que deixa el càrrec l’1 de juliol, ha manifestat que “la pandèmia ha canviat el sistema educatiu de Catalunya” i que, per aquest motiu, “l’abril de l’any passat vam decidir que havíem de reflexionar sobre quin hauria de ser el present i el futur més immediat de l’educació a Catalunya”. Després de tot un any de treball, ha explicat Simó, “avui hem entregat al conseller una proposta perquè sumi en la seva ambició de millora del sistema educatiu”.

El debat “Un nou present educatiu” s’ha dut a terme en el marc de la XXVIII Jornada de reflexió del CEC, que ha tractat sobre els canvis que la pandèmia ha generat en l’educació i els reptes que han sorgit. Hi han participat un total de 24 grups de discussió d’arreu del territori, formats per 43 centres educatius seleccionats a partir d’una mostra del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, -119 alumnes, 39 docents i 43 famílies-, 9 representants de l’administració local i 8 educadors socials.

L’objectiu del debat ha estat escoltar totes les veus de la comunitat educativa i així poder oferir una mirada sobre com el tancament dels centres a finals del passat curs va suposar la desaparició de l’espai tradicional escolar, i com cal treballar aspectes com la digitalització i l’acompanyament de l’alumnat en tot el procés. El CEC va engegar aquest debat al novembre de 2020, amb diferents espais de diàleg, per reflexionar el futur al voltant de quatre eixos: l’espai i el temps educatiu, la digitalització de l’educació, l’acompanyament i la cura, i la personalització dels aprenentatges.