9. Caixa d’eines

Proposta per aportar als centres eines (que es poden fer servir seqüencialment, per separat o adaptades) que serveixen per fomentar el debat i aprofundir en la reflexió:

1. Individual: Fitxa de les idees prèvies.
  2. Petit grup: Grups de discussió.
  3. Gran grup: Posada en comú i debat.

El procés de participació

El Consell Escolar de Catalunya ha impulsat un procés participatiu i obert al voltant de l’essència de l’educació en el marc de la jornada de reflexió Un nou present educatiu que té com a finalitat analitzar i fer propostes al voltant de les necessitats educatives en un moment de pandèmia i de necessitat de repensar l’educació del nostre país. Una de les conclusions que s’han anat repetint ha estat la necessitat d’escoltar les aportacions sobre el moment educatiu actual que està vivint la comunitat educativa.

Objectius del procés de reflexió:

1. Disposar d’un marc general d’informació a partir de les visions, actitud, pensaments, respostes, motivacions i percepcions pròpies de la comunitat educativa.
  2. Estimular la generació d’idees, la creativitat i l’elaboració de propostes de millora.
  3. Entendre com es viu l’experiència educativa des del món conceptual dels alumnes, dels docents, de les famílies i de l’administració local per arribar a noves propostes per la millora del sistema educatiu.

En el present document es presenten tres eines que proposen un treball a tres nivells: individual, petit grup i gran grup. Es pot seguir aquest ordre o utilitzar les eines per separat segons les consideracions de cada centre. També es poden adaptar per a que siguin útils per a la reflexió de tota la comunitat educativa incloent-hi docents, famílies, entorn…

1. Individual: Fitxa de les idees prèvies

Tothom qui ho vulgui pot participar des de la seva realitat i les següents propostes són una bona eina per posar en comú com hem viscut el confinament, com ens sentim avui amb les mesures sanitàries, com volem que sigui l’escola del futur i quins elements són essencials per a la comunitat educativa. Es tracta d’una excusa per compartir punts de vista, experiències i propostes. Es poden compartir les aportacions amb l’etiqueta #UnNouPresentEducatiu al Nodes del centre o als espais digitals habituals.

Fitxa per a ser impresa a DIN-A3 o DIN-A4 o adaptarla al context concret.

1. Petit grup: Grups de discussió

La proposta consisteix en la realització de grups de discussió de 10 a 12 persones que parlen al voltant dels eixos del debat: els espais i temps educatius, la digitalització de l’educació, l’acompanyament i la cura, i la personalització dels aprenentatges, aspectes que es consideren nuclears en l’àmbit de l’educació d’avui i per al demà, expressant la seva opinió elaborada a partir de la pròpia experiència en l’entorn educatiu: familiar, comunitari, laboral, en la relació amb les institucions públiques i privades, amb els mitjans d’informació i comunicació i amb les noves tecnologies.

Criteris per a la dinàmica:

• El grup de discussió dura el temps que dura la conversa, per tant ha de tenir un inici i un final marcats.
  • El paper de la persona que modera és fonamental: clarifica objectius de la discussió, planteja interrogants, condueix la conversa sense interferir amb les opinions dels participants, facilita la participació dels diferents components del grup i propicia relacions de simetria, evita repeticions innecessàries i tanca la conversa quan s’han esgotat els temes.
  • El grup s’ha de constituir en un ambient relaxat i obert. Si el participant percep un ambient no jutjador, mostrarà una tendència a la comoditat, a la naturalitat i a la franquesa. Per això, cal deixar clar que totes les opinions tenen cabuda.

Estructura de la sessió:

• Benvinguda i explicació de la dinàmica de la sessió en vocabulari entenedor: temps, normes i temàtica
  • Trencagel: activitat de vinculació emocional al grup, el moderador recull les aportacions
  • 3 blocs en format de conversa: Passat: què hem trobat a faltar? Present: com podem millorar? Futur: com volem ser educats?
  • Tactar 4 eixos: Espai i temps educatius, La digitalització, L’acompanyament i la cura, La personalització dels aprenentatges
  • Tancament: metacognició, com m’he sentit? què m’emporto?
  • Agraïment i producte final.

1. Gran grup: Posada en comú i debat

Obrir el debat a tot el grup. Pot ser a partir de posar en comú els continguts treballats a la fitxa, per parelles, en petits grup i/o dels grups de discussió, però no és necessari. Es pot seguir l’estructura mostrada en el punt anterior.

És  interessant que s’hi tractin 4 eixos que agrupen els temes de debat:

• Espai i temps educatius: valoració llocs on aprenem i horaris a l’escola i a fora escola. Temes: Espai Temps Clima Convivència Inclusió Assetjament Emocions Valors
  • La digitalització de l’educació: sistema híbrid, escletxa digital, competència digital. Temes: Digitalització Ciutadania Crític Creativitat Ètica Llibertat
  • L’acompanyament i la cura: paper emocions, formes d’acompanyament i orientació.Temes: Entorn Comunitat Família Treball Amistat Xarxes Seguretat
  • La personalització dels aprenentatges: com afavorim l’aprenentatge, vivència del currículum. Temes: Docència Metodologia Currículum Competències Avaluació Acompanyament Orientació Personalització

Es pot elaborar un producte final comú, com podria ser un mural col·lectiu a l’aula o bé en format digital a la xarxa.