El contingut de les conclusions, les idees clau i les citacions són el resultat de les reunions dels grups de discussió. El Ple del CEC de 18 de maig ha aprovat les conclusions i ha fet les propostes conseqüents en el document Resum de les aportacions i propostes dels grups de discussió.
Aspectes generals
- Les persones participants dels diversos sectors van mostrar el seu agraïment per ser escoltades i van demanar que la fórmula participativa tingués continuïtat. En algun cas, es va exigir que també tinguessin retorn.
- Els alumnes, famílies i docents participants en els grups genèrics responen a un perfil d’interès per l’educació en general. Caldria ampliar l’espectre sociològic per captar més diversitat de parers, a més centres i diversitat geogràfica.
Espai i temps educatius
-
- Cal sortir de l’aula, a l’exterior del centre o bé al seu entorn i a la Natura per transformar l’ensenyament-aprenentatge adaptant-lo a les circumstàncies, tot fent de l’espai urbà un gran espai educatiu.
- Hi ha consens a obrir el centre educatiu a l’entorn per mitjà de la incorporació d’activitats extraescolars, una visió nova en el disseny de nous espais escolars i la vinculació del centre amb l’entorn sociocultural.
- Cal repensar els temps educatius en funció de les famílies i estudiants a partir d’un gran pacte sobre les característiques d’aquests temps educatius.
Digitalització de l’educació
-
- De cara al futur, l’educació s’ha de basar en la presencialitat amb digitalització a l’aula, amb dispositius diversos, universalitzats i socialitzats.
- La digitalització implica una millora de la comunicació entre els centres i les famílies que cal consolidar.
- El professorat ha de formar-se en l’ús d’eines digitals, en aprofitament de recursos i en acompanyament en cultura digital, identitat i seguretat.
- L’alumnat necessita formació en identitat i cultura digital, alfabetització en la cerca i tractament d’informació i educació en la reflexió i la producció de coneixement.
Acompanyament i cura
-
- La presencialitat és la situació òptima per a l’acompanyament i la cura, i també per al creixement emocional de l’alumnat.
- L’alumnat reivindica un clima de confiança i proximitat per part dels docents, que la tutorització sigui més personalitzada per optimitzar l’educació i la gestió emocionals i que la professionalització docent estigui més enfocada a l’ensenyament-aprenentatge que al coneixement especialitzat de les matèries.
- El professorat ha de formar-se en acompanyament i cura i en tutorització. També cal introduir estratègies com la codocència.
- Hi ha consens en diferents sectors perquè agents externs (educadors socials, psicòlegs, orientadors, psicopedagogs, fisioterapeutes, logopedes) s’incorporin de manera continuada en el treball als centres per millorar l’acompanyament i la cura d’alumnes, famílies i docents, Això inclou la coordinació amb les activitats fora escola.
Personalització dels aprenentatges
-
- Hi ha consens a secundària i batxillerat que el treball per projectes o en grup reduït, de caràcter interdisciplinari, és el model més apropiat per treballar i aprendre a partir de la diversitat.
- L’alumnat reivindica un marge més gran d’elecció a partir de tercer de secundària, sense que això impliqui limitacions d’itineraris sense passarel·les
- Cal introduir més àrees de coneixement per ampliar el marge d’elecció de l’alumnat i explotar les seves potencialitats en lloc de limitar-los a treballar en els dèficits, a fi de revertir l’abandonament prematur.
- Hi ha consens a planificar adequadament la transició entre etapes educatives, sobretot entre l’educació obligatòria i la postobligatòria.
- Cal planificar amb l’entorn els itineraris del fora escola seguint el model dels passaports educatius.
- L’avaluació hauria de ser continuada i les proves memorístiques estar al mateix nivell que la resta d’evidències, també a batxillerat.