Participa en el debat sobre el Temps a l’educació

Dissabte 16 de novembre es va celebrar la XXVII jornada de reflexió del Consell Escolar de Catalunya, abans s’havien fet quatre converses per tractar el temps educatiu des de la perspectiva de les famílies, els alumnes i els docents. Un cop acabada aquesta fase del treball és el moment de recollir les diferents aportacions de les persones que han seguit el debat, de forma presencial o a través del vídeos. Recollirem les aportacions mitjançant l’espai de comentaris a aquest article i les inclourem en el document sobre el temps a l’educació que la comissió de programació presentarà en sessió. Moltes gràcies.

 

3 comentaris

  1. Maria Antònia

    El nostre model educatiu hauria de treballar des de les habilitats i les inteligències emocionals, és un error centrar-se en les dificultats que mostren els nostres nens/es i joves. Partir d’un currículum poc flexible als canvis i a les opcions de matèria a treballar empobreix i discrimina a una part de l’alumnat. Incorporar adaptacions que es puguin fer universals dintre de l’aula. Crear benestar en els centres escolars amb mobiliari que permeti una comoditat dintre de l’aula i una llibertat de moviments. Important no deixar de banda la tasca tant important que podrien portar a terme en els centres escolars perfils professionals per treballar l’aspecte social dels nostres alumnes, ja sigui amb alumnes desafavorits com alumnes amb falta d’atenció socioemocional que necessiten relacionar-se i tenir vincles amb models vàlids. Molt important també els recursos materials: alimentació, material escolar i la possibilitat de no veure que no pots fer una sortida amb els teus companys perquè ningú és pot fer càrrec de les teves de necessitats bàsiques, accions que fan baixar l’autoestima. En definitiva un centre escolar hauria d’oferir la protecció i la seguretat que tots el nostres nens/es i joves necessiten, ja sigui en horari escolar com a fora de l’horari lectiu.

  2. Vanessa Rodríguez

    Sovint decidim el tipus d’horari escolar en base a principis de rendiment acadèmic, Peró ens oblidem que a les edats més primerenques d’escolarització, el rendiment acadèmic no és precisament el més important, ans al contrari, és en el joc lliure i creatiu, el temps de gaudi i descans, i el temps amb llurs famílies, la base del seu desenvolupament. Amb l’horari escolar actual, els infants de tres, quatre i cinc anys es veuen pràcticament obligats a passar una mitja de vuit hores a l’escola (o passar-se el día amunt i avall per a complir un horari escolar i unes hores lectives que realment no necessiten pel seu desenvolupament intelectual, social y emocional; i passen poc més de tres hores a casa ( hores sovint marcades per la pressió del temps i l’irritabilitat provocat pel cansament, i per tant, lluny de ser un temps de gaudi a casa amb la familia, o un temps de joc lliure i relaxat).
    D’aquesta manera els infants tenen poc temps de joc lliure i poc temps amb les famílies, les quals, per tant, veuen mermat dràsticament el seu paper educatiu fonamental, violant així l’article 3 de la resolució 194/III del Parlament de Catalunya sobre els drets de la infància.

  3. Francisco Pérez García

    Es tindran en compte les evidències recollides de tots els centres que van demanar acollir-se a la jornada continuada?
    Es farà un anàlisi de les activitats programades per tots els centre per al seu alumnat durant les tardes (reforç escolar, estudi assistit, activitats de millora de competències, activitats literàries entorn de la biblioteca escolar, activitats esportives escolars, artístiques, de lleure educatiu, de voluntariat o servei comunitari)?

    Es tindran en compte la millora dels indicadors de promoció i graduació, absentisme, abandonament d’estudis on molts centres han tingut variacions significatives superiors al 5% amb la jornada continuada?

    Es revisaran també les dades de millora de clima escolar amb millores significatives (superiors al 5%) en indicadors com la taxa d’alumnes amb expedients disciplinaris, o amb mesures correctores acordades amb les famílies o amb mesures de medicació i reparació?

    Es tindrà en compte la satisfacció de la Comunitat educativa o les opinions dels Consells Escolars del centres educatius?

    Es tindrà en compte l’autonomia de centre?

    Es tindrà en compte l’impacte econòmic de la no jornada continuada?

    Es tindrà en compte la conciliació de la vida familiar dels membres de la Comunitat Educativa?

    Es tindrà en compte les evidències que els alumnes tenen majoritariament un cronotip de matins i rendeixen menys a les tardes (veure meta-anàlisi de Tonetti et al de 2015 indicat en el fòrum de Temps escolar amb una participació molt minsa)?

    I sobretot, es farà un anàlisi estadística d’indicadors de resultats educatius, clima escolar i satisfacció dels documents de sol.licitud de pròrroga de jornada continuada que anualment han presentat la majoria de centres educatius de Catalunya?

    En el punt 3 del dictamen 4 del document del Consell Escolar del 2018 que està disponible en aquesta plataforma demanaveu aquesta informació a les Direccions Generals i es pot preguntar si han fet una anàlisi de les dades que vau demanar o no la han fet ni ells ni el Consell Superior d’avaluació.

    Extracte del dictamen 4/2018 de 17 de maig de 2018
    3. Es recomana que el Departament d’Ensenyament, mitjançant les direccions generals corresponents, faciliti als membres del Consell Escolar de Catalunya l’informe sobre els
    resultats de l’avaluació de la implementació de la jornada continuada a l’educació secundària
    obligatòria, com també les dades i l’avaluació del pla pilot de la jornada continuada que s’aplica en alguns centres públics d’educació primària.

    Els centenars de directors de centres de Catalunya amb jornada continuada han fet la seva feina fent informes amb molts indicadors i la pregunta és:
    On es troba l’anàlisi de les dades dels indicadors demanada al punt 3 del Dictamen 4 de 2018 del Consell Escolar de Catalunya?

    Moltes gràcies per les vostres respostes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>