Centres en dansa per la inclusió

escenari amb la directora, duabdirectora i caps de servei de la Direcció General d'educació InclusivaEn les conclusions del primer cicle de debats de la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI) va quedar palesa la necessitat d’ampliar el procés al principal protagonista del sistema educatiu, l’alumnat, i introduir dinàmiques d’acció que afavoreixin el pas de la reflexió a la transformació.

En aquest sentit, el segon cicle de la TAPSEI per al curs 2023-2024 eixampla l’abast de la participació, i la vol fer arribar als centres educatius. El plenari constituït continuarà orientant i avaluant procediments i resultats, però l’activitat es concentrarà a escoles, instituts, instituts-escola, centres de formació professional, o centres de formació de persones adultes.

Així, als inicis de 2024 el departament d’educació farà una crida general al sistema educatiu per afegir-se al moviment de “Centres en dansa per la inclusió”. Mitjançant l’acompanyament de les dinamitzadores d’educació inclusiva (DEI) als territoris, es posaran materials i recursos a l’abast dels centres perquè aquests puguin activar, o bé enfortir, processos interns de construcció d’una cultura inclusiva al si de la seva comunitat educativa. Passant per tot una seqüència lògica d’etapes, que van des del compromís inicial d’adhesió fins a la difusió de les activitats realitzades, els centres participants formaran part d’una dinàmica de treball col·laborativa i d’intercanvi per avançar en la inclusió.

Tota l’acció duta a terme no quedarà reclosa al si de cada centre sinó que disposarà de visibilitat i impacte en una mediateca que mostrarà el progrés de la transformació pretesa. I al final del curs acadèmic 2024 el moviment de centres podrà gaudir de moments per avaluar i compartir fins on ha estat possible arribar… i torna a començar. Perquè la construcció d’una cultura inclusiva no pot ser una flor d’estiu, sinó un sembrat constant i pacient de llavors que donin fruits de justícia social i equitat per tothom.

Miquel Àngel Essomba.