L’Associació Catalana de Professionals de l’Educació en l’Àmbit Hospitalari celebra els seus 25 anys

Jornada Aules hospitalàries amb la Directora general d'educació inclusiva

El passat divendres 21 d’octubre vàrem celebrar els 25 anys de l’ACPEAH (Associació Catalana de Professionals de l’Educació en l’Àmbit Hospitalari) amb les/els docents de les Aules Hospitalàries, Hospitals de dia d’Adolescents i d’Atenció educativa domiciliaria.  Maria Urmeneta, va explicar com va néixer aquesta associació sense ànim de lucre, el 1997 per donar visibilitat, tant als docents com als infants i joves malalts, amb els qui treballen i atenen. Es va fundar amb docents ubicats als serveis de Pediatria de grans hospitals, i a partir del 2009 es van incorporar a l’associació docents de serveis de Salut Mental, que en aquell moment, es trobaven en ple creixement.

El nou president de l’ACPEAH, Albert Fisas, va explicar com en els darrers cinc anys, amb la implementació per part del Departament d’Educació, de grups estables de docents que treballen als domicilis de l’alumnat malalt o convalescent, ha fet que aquest col·lectiu s’hagi pogut incorporar a l’associació progressivament.

A Catalunya les aules hospitalàries depenen d’un Conveni establert entre l’ICS o els Centres Hospitalaris concertats i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. En el cas de les aules hospitalàries de pediatria la intervenció educativa es realitza en llocs tan diversos com a les habitacions, a les cambres d’aïllament, a les unitats de diàlisi, als hospitals de dia o a les UCI.

En les darreres dues dècades, amb el creixement  de serveis de salut mental per a infants i adolescents (hospitals de dia d’adolescents, unitats de crisi, unitats especialitzades, unitats d’intervenció en el domicili, etc) el Departament d’Educació ha dotat cadascun d’aquests recursos, amb nous docents, perquè hi facin atenció educativa i seguiment educatiu de l’alumnat.

Durant la jornada, després d’escoltar els testimonis dels docents, de joves usuaris dels serveis i de les famílies i altres experts, es va fer un balanç molt positiu de la feina feta durant aquests 25 anys i del paper transformador dels docents en les aules hospitalàries. Actualment hi ha més de 50 aules repartides per tot Catalunya (entre aules de pediatria i de salut mental) i més de 70 docents del Departament d’Educació que hi treballen. Paral·lelament s’està reordenant i optimitzant els recursos d’atenció educativa domiciliària amb equips estables, per tot el territori. Tot això, des del 2017, sota el paraigües del Decret 150/2017 de 17 d’octubre, que avala aquests tipus d’atenció educativa en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, com una mesura extraordinària per atendre les necessitats dels nostres nens i joves que passen per un procés de malaltia.