Les unitats docents als Centres Educatius de Justícia Juvenil

Les unitats docents dels centres de Justícia Juvenil són espais educatius singulars, fruit de la col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i el Departament de Justícia, establerta en l’Acord de coordinació entre el Departament d’Educació i el Departament de Justícia, Drets i Memòria sobre el funcionament de les unitats docents als centres de justícia juvenil. (2023)

Aquesta col·laboració respon fonamentalment a la voluntat de garantir el dret a l’educació de tots els nois i les noies que per les seves circumstàncies judicials no poden assistir al centre educatiu.

L’alumnat que assisteix a les unitats docents adscrites als centres educatius de Justícia Juvenil, són adolescents i joves d’entre 14 i 18 anys, i excepcionalment de fins a 23, als quals un jutge ha imposat una mesura judicial d’internament, motiu pel qual no poden assistir als centres educatius ordinaris.

Atès el context especfíc d’aquestes unitats, les necessitats i les característiques dels adolescents que hi viuen, l’activitat docent que es duu a terme ha d’estar vinculada a l’activitat educativa global dels centres on estan adscrites, amb la finalitat d’aconseguir una intervenció integrada i efectiva.

En la planificació i intervenció educativa els professionals de les unitats docents han de tenir en compte les necessitats, la temporalitat de l’estada en el centre i la situació específica de l’alumnat que atenen.

En el cas d’alumnes amb processos d’escolarització irregular, amb períodes de de no escolarització o que no han estat mai escolaritzats, l’objectiu de les unitats docents ha de ser la formació instrumental i ajudar-los a dissenyar l’itinerari formatiu personalitzat, promovent l’activació de recursos educatius del sistema i treballant la motivació i l’adquisició d’hàbits d’autonomia i relació social que afavoreixin la motivació per aprendre al llarg de la vida.

En el cas que els alumnes estiguin matriculats en centres educatius, la tasca de les unitats docents és donar continuïtat als seus aprenentatges fent el seguiment de l’evolució del seu aprenentatge.

Les activitats d’ensenyament i aprenentatge s’han d’organitzar en grups reduïts i flexibles, en funció de les característiques de les activitats, dels alumnes que hi participen i dels espais on es desenvolupen. Generalment la ràtio serà de 6 alumnes per aula.  La programació de l’acció educativa ha de ser flexible i a curt termini, de manera que sigui assequible i realista per dur a terme en la temporalitat prevista d’estada al centre.

Les activitats tenen com a referència el marc curricular de l’educació secundària obligatòria, i tenen un caràcter preferentment globalitzador i potenciador de les habilitats funcionals i d’inserció laboral i social, i contribueixen a cercar els itineraris formatius més adients als interessos i a les característiques dels alumnes.

La metodologia és sempre flexible, dinàmica i diversa, generar aprenentatges significatius, funcionals i valuosos, donar continuïtat als itineraris formatius dels nois i noies o bé orientar-ne de nous que puguin tenir continuïtat un cop finalitzen la seva estada al centre.

Amb l’objectiu de donar continuïtat als estudis dels alumnes o per tal d’ajudar-los a escollir un itinerari formatiu que s’ajusti a les seves característiques i circumstàncies, els docents poden impartir, preparar i orientar en els estudis previstos al sistema educatiu, que són:

• Educació secundària obligatòria (ESO)
  • Programes de formació i inserció
  • Curs d’accés a cicles formatius de grau mitjà
  • Formació per a les provés d’accés a cicles formatius de grau mitjà
  • Formació per a persones adultes
  • Preparació per a les proves lliures d’accés per a l’obtenció del títol d’ESO
  • Batxillerat
  • Cicles formatius de grau mitjà i superior