Modificació de la Llei 5/2008, del dret de les dones i les nenes a erradicar la violència masclista

El passat desembre s’ha avançat en la legislació de l’abordatge de la violència masclista a Catalunya (per mitjà de la Llei 17/2020) que interpel·la, entre d’altres institucions, el Departament d’Educació.

Però com presenta la coeducació ja la Llei a 2008?

En el text de 2008, la Llei presenta la coeducació com una acció educadora que valora indistintament l’experiència, les aptituds i l’aportació social i cultural de les dones i els homes, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes i androcèntrics, ni actituds discriminatòries, per tal d’aconseguir l’objectiu de construir una societat sense subordinacions culturals i socials entre dones i homes i anuncia els principis de la coeducació com un element fonamental en la prevenció de la violència masclista.

Així mateix, esmenta que els valors de la coeducació i els principis de l’escola inclusiva, per assolir l’objectiu esmentat, han de tenir un caràcter permanent i transversal i insta a repensar els recursos pedagògics per a l’alumnat i la formació i capacitació específica i permanent del professorat.

Sens dubte, ja a l’any 2008, és una norma pionera i decisiva per al reconeixement de la necessitat de la coeducació que va molt més enllà de la reivindicació d’una escola mixta: l’encàrrec al sistema educatiu és clar i justificat.

Tanmateix, la Llei 17/2020 fa un pas més enllà i defineix la violència en l’àmbit institucional com la manca de diligència deguda, quantitativa i qualitativa, en l’abordatge de la violència masclista, si és coneguda o promoguda per les administracions o esdevé un patró de discriminació reiterat i estructural. Aquesta violència pot provenir d’un sol acte o pràctica greu, de la reiteració d’actes o pràctiques de menor abast que generen un efecte acumulat, de l’omissió d’actuar quan es conegui l’existència d’un perill real o imminent, i de les pràctiques o omissions revictimitzadores. Des del sistema educatiu hem de treballar per prevenir les violències masclistes i, quan se’n doni alguna situació, actuar convenientment.

Els fills i filles en situació de violència masclista a l’àmbit familiar ja eren un subjecte de dret i, per tant, des dels centres educatius, calia vetllar per la detecció i derivació dels casos. Ara, que, per llei, es reconegui el concepte de violència vicària (consisteix en qualsevol tipus de violència exercida contra els fills i filles amb la finalitat de provocar dany psicològic a la mare), reforça, encara més, la necessitat de ser proactius/proactives des del sistema educatiu per detectar aquesta violència.

I s’especifica la violència en l’àmbit educatiu: qualsevol tipus de violència que es produeix en l’entorn educatiu entre els membres de la comunitat educativa. La Llei, doncs, persegueix, si cal amb més força, la necessitat de prevenir i abordar la violència que es dona en els centres educatius, per acció i per omissió. L’actuació envers les situacions de violències masclistes (Llei 5/2008, Llei 11/2014, Protocol marc d’actuacions en casos d’abusos sexuals i altres maltractaments greus a menors), a partir de les modificacions de la Llei 5/2008, és perseguida per llei, per acció i també per omissió.

En la definició de coeducació, ara s’esmenta la necessitat de l’educació afectivosexual. S’amplia el concepte de coeducació especificant que, per combatre la violència masclista, és essencial incorporar-hi l’educació afectivosexual fent un abordatge explícit, transversal, rigorós i sistemàtic de la perspectiva de gènere des de l’educació infantil fins a, com a mínim, la finalització de l’educació obligatòria. En la definició de coeducació s’explicita, doncs, la necessitat de l’educació afectivosexual. Val a dir que en la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, ja hi constava.

Quant a la formació del professorat: s’ha de garantir la formació amb perspectiva de gènere del professorat des de l’inici del seu procés formatiu i s’ha de fer extensiva a tots els membres de la comunitat educativa.

Les modificacions de la Llei ens empenyen, si cal encara més, a treballar per a unes escoles lliures de violències!

Aquesta és la primera de 3 infografíes. Aquí trobareu la col.lecció d’infografies complerta.