Activem l’Anella Verda, conèixer l’entorn natural dels voltants de Terrassa.

L’Institut Santa Eulàlia és un institut públic de Terrassa, situat a l’Avinguda de Santa Eulàlia, via que separa els barris de Can Palet i de Can Jofresa. La procedència del nostre alumnat és molt diversa: prové dels barris de Ca n’Anglada, Can Palet, Can Jofresa, Vilardell, Montserrat i Guadalhorce i pertanyen a universos socials, professionals, econòmics i culturals molt distints. El nostre centre és un centre integral, on conviuen els nivells educatius més variats: ESO, batxillerat, cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, i PFI (Programes de formació i inserció).

Ens comparteixen un ABP del CFGM – Guia en el medi Natural i de Temps de Lleure: “Activem l’Anella Verda” vol donar a conèixer l’entorn natural dels voltants de Terrassa a escolars de primària a través de propostes actives pel seu gaudi i estima a la natura. 

Les escoles poden triar algunes temàtiques d’interès curricular com és la flora, la fauna, el paisatge, el reciclatge, el patrimoni històric i l’orientació per tal que els nostres alumnes activin la seva creativitat i així dissenyar la seva activitat educativa. 

Com a tancament final, l’alumnat de grau mitjà presenta el seu procés d’elaboració i implementació a les tècniques de medi ambient de l’Ajuntament de Terrassa. 

OBJECTIUS

  • Dissenyar propostes actives pel  gaudi i coneixement de la natura, dins l’entorn de l’Anella verda, dinamitzades per a infants de 7 a 12 anys. 
  • Seqüenciar de manera ordenada una activitat de lleure al medi natural i gestionar  tots els elements de la seva organització.  
  • Difondre i publicar les activitats davant les tècniques de l’Ajuntament de Medi Ambient de Terrassa i a les escoles participants del projecte. 

METODOLOGIA 

L’estol metodològic és l’aprenentatge basat en projecte (ABP) pel seu caràcter competencial i global el qual mobilitza diversos aprenentatges del cicle formatiu. 

Amb aquesta metodologia volem potenciar l’autonomia de l’alumne que mitjançant la creativitat i la resolució de problemes desenvoluparan un producte final que s’ajusti a una situació problema el més real possible. 

La documentació generada estarà sempre implementada en una situació real.  Els equips de treball estan  formats per 3 alumnes, agrupats entre sí  per la temàtica triada en la fase inicial de “Construcció del coneixement”.  

FASE 1 Generació del conflicte

  1. Presentació del producte final: activar 700 infants de primària per donar a conèixer l’anella verda de Terrassa a través d’activitat del lleure i medi ambient. 

FASE 2 Construcció del coneixement

  1. Visita Centre d’Informació Ambiental Bonvilar i conèixer el programa d’activitat de CIMA. 
  2. Indagació de pàgines webs, llibres sobre les temàtiques triades i consulta en serveis educatius per generar la proposta individual en forma d’infografia. 

FASE 3 Desenvolupament del producte

  1. Indagació i documentació sobre la temàtica en dos grans apartats: “què aprendran els infants” i  “com jugaran” . 
  2. Construcció dels materials educatius per a l’activitat. 

FASE 4 Crítica i revisió

  1. Assaig davant alumnat de grau mitjà per tal de modificar errors, preparar guió detallat i controlar els tempos. 

FASE 5 Implementació i recollida de dades

  1. Portar a terme l’activitat; recollir les valoracions de les mestres i exposar tot el procés d’elaboració davant les tècniques de l’Ajuntament. 
  2. Difondre els materials per tal d’esdevenir un recurs més a la comunitat educativa i mediambiental. . 

RECURSOS

  • Entitat col·laboradora per a la mostra d’activitat a l’Anella verda : CIMA Serveis educatius enllaç 
  • Col.laboració amb Ajuntament de Terrassa. Departament Medi Ambient. 
  • Col.laboració amb l’escola Vapor de Terrassa, IE Pere Viver, escola Roser Capdevila i IE Feixes. 
  • TIC: classroom, making of del procés d’elaboració i implementació, editors de presentacions, 
  • Generació de mapes: mapant, wikiloc, 
  • Padlet: presentació i publicació de dossier enlaç

CONNEXIÓ AMB MÒDULS

MP3: Atenció a grups. UF1: Habilitats comunicatives. UF2: Dinàmica de grups.
MP4 Organització d’itinerari.
MP5 Guia de muntanya baixa i mitjana. UF 1: Meteorologia i tècniques d’orientació per a guies.UF 2: Guia de persones a la muntanya.
MP7: Activitats de temps de lleure UF1: Activitats d’educació en el lleure.  UF2: Activitats i estades al medi natural.