Convocatòria per al reconeixement de pràctiques educatives de referència d’innovació pedagògica.

DOGC
RESOLUCIÓ EDU/3496/2023, de 13 d’octubre, per la qual s’estableixen les bases reguladores i s’obre convocatòria per al reconeixement de pràctiques educatives de referència d’innovació pedagògica.

El Departament d’Educació de Catalunya està compromès amb la promoció de la innovació pedagògica i la millora contínua del sistema educatiu. En aquest sentit, es presenta la RESOLUCIÓ EDU/3496/2023, de 13 d’octubre, que estableix les bases reguladores i obre la convocatòria per al reconeixement de pràctiques educatives de referència d’innovació pedagògica. Aquesta iniciativa s’alinea amb l’article 84.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, que insta al Departament a afavorir les iniciatives d’innovació pedagògica i curricular per millorar l’educació a Catalunya.

El marc d’innovació pedagògica a Catalunya defineix la innovació com un procés planificat de canvi i renovació que es fonamenta en la recerca, respon a l’evolució social i millora la qualitat del sistema educatiu. Això es tradueix en la millora de la capacitat d’aprenentatge, les habilitats dels alumnes, l’èxit escolar i el desenvolupament dels projectes educatius dels centres.

Aquesta convocatòria té com a objectiu promoure, reconèixer i certificar les pràctiques educatives impulsades pel professorat i fonamentades en evidències de millora educativa en tres àmbits:

1. Metodologies i recursos per a la millora de l’ensenyament i aprenentatge.
  2. Organització i gestió educativa.
  3. Relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn.

Els destinataris d’aquesta convocatòria són els professionals docents dels centres educatius de Catalunya sostinguts amb fons públics que imparteixen diferents nivells educatius, incloent educació infantil i primària, educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional inicial, ensenyaments de règim especial i educació d’adults.

El procés de reconeixement consta de diverses fases:

1. Presentació de la sol·licitud i memòria de la pràctica educativa de referència.
  2. Avaluació per part de comissions territorials.
  3. Valoració per part de la comissió de selecció central.
  4. Publicació dels resultats i certificació de la innovació pedagògica.

Es garanteix la protecció de dades personals dels participants d’acord amb la legislació vigent. A més, totes les pràctiques educatives de referència han de complir amb una llicència de Creative Commons que permeti la compartició i la transferència de coneixement.

Les pràctiques educatives de referència reconegudes es publicaran en el Mapa de la Innovació Pedagògica de Catalunya i formaran part del repositori de pràctiques educatives. Això permetrà compartir els èxits i les estratègies d’innovació amb altres centres educatius i millorar el sistema educatiu en conjunt.

La convocatòria de reconeixement de pràctiques educatives de referència d’innovació pedagògica ofereix una oportunitat per al professorat de Catalunya de donar a conèixer les seves iniciatives innovadores i contribuir a l’evolució del sistema educatiu. Aquesta iniciativa està alineada amb els objectius de millora de l’educació i l’aprenentatge a Catalunya, i és un pas essencial cap a un sistema educatiu més eficaç i adaptat a les necessitats dels alumnes.