La 7ª edició de l’OIGC destaca l’aposta del Gran Consum per la descarbonització, la reducció de les desigualtats socials i la nutrició saludable

 

A la 7ª edició, l’Observatori d’Innovació en Gran Consum (OIGC) ha identificat 350 projectes

L’Observatori reconeix en la seva edició del 2024 innovacions com:

  • o Les primeres cerveses elaborades amb excedents de pa del comerç alimentari (Pascual Innoventures, Cervesa Mica i RobinGood).
  • o El programa Joves Futur+ dirigit a la inserció sociolaboral de joves extutelats en empreses de sectors com el Gran Consum (Fundació La Caixa i Fundació Barça).
  • o El primer film transparent que incorpora un sistema de tall amb guillotina en l’envàs (Plasfesa Products i Mercadona).
  • o Tutti, la primera varietat de poma adaptada a climes càlids (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària, IRTA).

 

L’Institut Cerdà ha presentat avui la 7ª edició de l’Observatori d’Innovació en Gran Consum (OIGC) a Espanya a la seu del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (Madrid), on ha anunciat els 20 projectes més innovadors del sector el 2023, que donen resposta als reptes del context actual.

L’Observatori ha identificat en el seu estudi els 10 reptes que aborda el sector: (1) protecció dels ecosistemes i la biodiversitat, (2) descarbonització, (3) foment de l’economia circular, (4) reducció de les desigualtats socials i territorials, (5) formació i projecció dels treballadors del sector, (6) nutrició saludable, (7) hiperpersonalització de l’oferta, (8) gestió de la informació i la comunicació amb el consumidor, (9) cadena de subministrament sostenible, eficient i resilient, i (10) la col·laboració públic-privada com a catalitzador de la innovació.

En aquesta edició, l’OIGC ha registrat 350 casos d’innovació després de consultar més de mil entitats del sector i de dur a terme un treball de monitorització i anàlisi durant deu mesos. Entre totes les iniciatives identificades es preseleccionaren 59 projectes i una comissió de 16 experts independents ha determinat finalment les 20 innovacions més destacades d’aquest any i que més s’ajusten als paràmetres establerts.

Entre aquestes 20 innovacions seleccionades, l’Observatori destaca (1) les primeres cerveses elaborades amb excedents de pa del comerç alimentari, que promouen Pascual Innoventures, Cervesa Mica i RobinGood; (2) el programa Joves Futur+ dirigit a la inserció sociolaboral de joves extutelats en empreses de sectors com el Gran Consum, de Fundació La Caixa i Fundació Barça; (3) el primer film transparent del mercat que incorpora un sistema amb guillotina que facilita el tall del paper amb precisió, de Plasfesa Products i Mercadona, o (4) Tutti, la primera varietat de poma adaptada a climes càlids, que ha desenvolupat l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA).

Al llarg de les seves primeres set edicions, l’Observatori d’Innovació en Gran Consum ha identificat prop de dues mil innovacions, localitzades en tots els processos i agents de la cadena, la qual cosa demostra la capacitat del sector per afrontar els continus reptes i respondre amb iniciatives noves als desafiaments actuals i a les demandes dels consumidors.

L’Observatori es regeix pel Manual d’Oslo de 2018 de l’OCDE sobre Innovació, que entén el concepte d’innovació com “la concepció i implantació de nous productes o processos, o la introducció de canvis significatius en aquests”. En aquest sentit, dues de cada tres innovacions identificades el 2023 són iniciatives en els processos de tot el sector, situant-se per davant de les de producte.

Durant la presentació, Teresa Riesgo, secretària general d’Innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, ha destacat que “hem de ser capaços de traslladar a la societat aquesta capacitat d’innovació que té tota la cadena de Gran Consum, aquest ha de ser el repte”. Ha incidit també en la importància del paper dels ciutadans, que han d’estar implicats juntament amb les empreses en el procés d’innovació.

Isabel Bombal, directora general de Desenvolupament Rural, Innovació i Formació Agroalimentària del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, que també ha participat en la jornada, ha assenyalat “la innovació com a eina clau per a l’impuls socioeconòmic de les zones rurals”. Bombal ha apuntat que “la sostenibilitat, la cohesió social i territorial, el focus en el consumidor i l’eficiència en la cadena són les quatre palanques que impulsen la innovació en el sector agroalimentari i que contribueixen al desenvolupament integral de les zones rurals”.

D’altra banda, Carlos Cabrera, director general de l’Institut Cerdà, ha afirmat que “en aquesta setena edició de l’Observatori, la col·laboració s’ha consolidat com un element clau per a la innovació i l’avanç del sector: el 56% de les iniciatives identificades han estat col·laboratives entre un fabricant i un distribuïdor, o en projectes de sostenibilitat dutos a terme entre fabricants i el tercer sector. També ha destacat la tan necessària col·laboració públic-privada com a model eficient i eficaç que beneficia, sens dubte, a la ciutadania i al conjunt econòmic i social”.

En aquesta edició, l’Institut Cerdà ha seleccionat aquests 20 casos d’innovació entre 350 iniciatives:

El Institut Cerdà, fundació privada independent i sense ànim de lucre creada el 1984, promou per setè any consecutiu l’Observatori d’Innovació en Gran Consum, que es consolida com a referent de la innovació en el sector.

L’informe complet i el resum executiu de l’Observatori edició 2024 es poden descarregar al següent enllaç:

https://www.icerda.org/observatori-de-innovacio-en-gran-consum/publicacions/

Més informació a: https://www.icerda.org/observatori-de-innovacio-en-gran-consumo/