La formació professional a #entredocents

Repte FP: què, per què, qui,…?

Entre docents” és una trobada setmanal en obert que promou el debat de reflexions pedagògiques. La sessió del passat dilluns es va centrar en la formació professional, destacant l’interès creixent en aquesta via educativa.

L’esdeveniment va atraure més de 600 oients, molts dels quals són docents implicats en el programa ImpulsFP. Experts en FP de diversos sectors van col·laborar parlant dels reptes actuals per la ràpida l’expansió de l’oferta formativa i la seva importància en el sistema educatiu.

Va quedar palès que la formació professional és un element clau en la trajectòria educativa de moltes persones, fins i tot en graduats i graduades universitàries. El perfil de l’alumnat és cada vegada més divers i l‘orientació una peça clau. Les participats van assenyalar el complex encaix entre l’orientació, l‘oferta de places i les demandes del mercat laboral. A més, es va debatre sobre els certificats de professionalitat i les noves oportunitats que això comporta.

Es parlar també de la formació dual, de la contribució a la seguretat social durant períodes formatius en empreses i la percepció social del perfil  d’estudiants de formació professional. Aquests temes són ben coneguts pel cos docent d’FP, però potser no tant en altres nivells educatius.

La imatge que té la societat de l’alumnat de formació professional i el desequilibri de gènere en l’interès que desperten les diferents famílies professionals són dos dels grans reptes, junt amb el canvi en la cultura formativa que les institucions educatives ha de recórrer amb les empreses, agents amb cada vegada més responsabilitat formativa de l’alumnat en els períodes formatius.

#Entredocencets és un projecte organitzat de manera altruista per un grup de docents sense vincles amb el departament d’educació. Esperem que segueixin debatent sobre la formació professional perquè aquestes pinzellades, des de múltiples perspectives, donaren lloc a un debat enriquidor per visibilitzar la importància i complexitat de la formació professional on vivim una realitat que des de fora pot semblar contradictòria. La formació professional no sempre és la primera opció per a moltes persones, però té altes taxes d’ocupació. El repte, segons es va discutir, és coordinar i equilibrar les necessitats de les empreses amb les necessitats formatives dels estudiants, promoure un canvi cultural en les empreses com a agents actius en la formació professional i atendre a les necessitats d’orientació dels estudiants en cada etapa.

Per a més informació, es recomana seguir el debat enregistrat.