“No hi ha camí per la formació, la formació és el camí”

Parafrasejant aquesta coneguda cita, ens aventurem en la idea que la formació pot ser el camí. I en tot cas, com a mínim, un dels camins.

Aquesta setmana el programa activafp ha posat en marxa una acció formativa estratègica en el sí de les xarxes dels centres participants.

Una de les prioritats (i conseqüència) del treball de les coordinacions de centre en xarxa, és la detecció de necessitats formatives. Que ens ajuda a configurar i adaptar l’itinerari formatiu.

I així neix la primera edició d’un curs especial, adreçat exclusivament a les coordinacions de centre de les nostres xarxes.

Poder arribar a un objectiu amb el millor aprofitament possible dels recursos és una realitat de la comesa pública i privada (ara especialment accentuada). I aquí les Formacions Internes de Centre (FIC) poden jugar un paper determinant en l’extensió de la formació metodològica activa.

Dins la planificació estratègica del programa, sorgeix la possibilitat que les coordinacions de centre que participen i construeixen les xarxes, puguin rebre una formació inicial bàsica i introductòria a la metodologia ABP. Amb un doble objectiu, conèixer amb profunditat la formació i restar acreditats/des per replicar-la durant el proper curs al seu centre.

El procés que porta a la formació que tot just comença, descriu en si mateix l’essència del programa. El creixement en xarxa. La motivació inesgotable de les coordinacions de centre del programa va donant forma a aquesta necessitat formativa compartida. Que encaixa amb un dels objectius marc del propi programa, la ja famosa “taca d’oli”.

Com acostuma a passar dins l’aula, la teva proposta genera una resposta adaptativa proporcionada. L’entusiasme, la motivació i el dinamisme didàctic, tenen un component de transmissió molt important. Un procés que va creixent i enriquint-se fruit de les aportacions col·lectives i del treball cooperatiu, i que, com un autèntic ABP, va generant les seves pròpies respostes. En aquest procés de xarxa, el programa ha de tenir un rol facilitador i d’acompanyament.

Actualment són 65 els centres que formen part del programa activafp. Amb representació de 20 famílies professionals i amb un total de més de 200 docents distribuïts entre els diferents serveis territorials, vinculats com a equips impulsors de centre. Orientats, acompanyats i participants, a través de les coordinacions del seu centre,  treballen distribuïts en xarxes. Si afixem aquesta dada a nombre de cicles formatius, la potencialitat és torna exponencial.

Però aquest no és un mèrit (únic) del programa, és un mèrit de la metodologia de treball i, sobre tot, de la motivació docent i de la voluntat del centre. El programa actua com a espai de trobada, genera els recursos, però per si sols no són res sense la participació. Les metodologies docents actives comencen per l’activació docent.

I en aquest punt és, precisament, on la formació juga un paper estratègic. Un primer pas, sovint, resulta d’un necessari exercici individual i col·lectiu de reflexió. Conèixer la terminologia compartida i la pluralitat del mètode, permet construir un llenguatge vehiculant. No és ara el moment ni l’espai, però trobarem moltes referències científiques sobre les implicacions de la construcció del discurs, ara actualitzat a la seva nova versió: “el relat”.

D’alguna manera, es tracta de generar un esperit pseudocultural al voltant d’una motivació compartida: millorar la metodologia que oferim als nostres alumnes. I que sempre manté un punt idealista com a motor de canvi. Tot això conflueix ara en una formació gestionada a nivell de programa. Per tant, aquest curs és realment diferent!

Ja no pel seu potencial transmissor per al proper curs, si no per la composició dels i les participants.

Ferran Restrepo


Àrea de formació del programa activafp