Podem millorar l’aprenentatge amb Realitat Augmentada i Virtual? El cas de DIGITAL TWIN BOXES (DTB).

Us presentem exemple de DIGITAL TWIN BOXES (DTB): Escenaris d’entrenament competencial immersiu en processos i operacions de manteniment industrial. El projecte, coordinat per Institut Comte de Rius (Tarragona) compta amb la participació de centre de Formació Somorrostro (Muskiz, Bizkaia), CIFP La Laboral Gijón i l’IES A Sardiñeira (A Coruña). També ha participat l’empresa REPSOL.

Núria Ferré és assessora en metodologies actives i peça clau del projecte. Va recollir el premi a millor experiència innovadora a la Fira Simo 2023.

Imagen

La integració de la tecnologia en l’ensenyament pot obrir portes a noves formes d’aprenentatge. La utilització de la realitat augmentada (RA) i la realitat virtual (RV) s’han convertit en una eina innovadora per enriquir l’experiència d’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments professionalitzadors. Si compten amb una proposta didàctica per l’aprenentatge, les simulacions interactives i els entorns immersius  ofereixen una gran varietat d’oportunitats.

En la realitat augmentada, se superposen elements digitals al món real, i en la realitat virtual visitem entorns totalment simulats. Son recursos que poden ser claus per transformar les classes en experiències més interactives i captivadores, sempre que tinguem clars els objectius pedagògics i quin valor afegeixen per l’aprenent.

Imagen

Una de les principals avantatges de la RA i la RV és la possibilitat d’oferir aprenentatge experiencial. Aquests entorns digitals permeten als estudiants interactuar directament amb el contingut, facilitant la comprensió i la retenció de la informació. A més, la capacitat de personalitzar l’aprenentatge segons les necessitats individuals de cada persona és una gran oportunitat  per adaptar la seqüència d’aprenentatge.

Normalment proporcionen interactivitat amb l’entorn com un factor clau. Amb la RA i la RV, poden participar activament en experiències d’aprenentatge, manipulant objectes virtuals, resolent problemes i explorant entorns simulats. Aquesta interacció directa pot millorar l’interès de l’alumnat si està dissenyada per facilitar la comprensió dels conceptes complexos.

En el cas de DIGITAL TWIN BOXES (DTB) treballen per la indústria química. Han detectat que la majoria d’accidents, al voltant d’un 25%, estan relacionats amb decisions individuals en l’execució de tasques o l’aplicació de mesures de seguretat, tecnologia del procés o equipament i manteniment. El centre de producció de REPSOL a Tarragona disposa d’una planta industrial no productiva que permet recrear les condicions de treball en planta, complementant-les amb realitat augmentada.

Imagen

Per reduir l’error humà, és crucial incidir en la formació dels professionals de les plantes industrials, proporcionant-los entrenament en situacions normals, anormals i d’emergència. A través de l’ús de la realitat virtual immersiva, es contribuirà a establir les claus per a la implementació d’un programa de formació i capacitació personalitzats per a diversos tipus d’operaris, utilitzant metodologies actives mitjançant les Digital Twin Boxes (DTB) en diversos escenaris i situacions (treball individual, treball en equip, tutorització). Això estableix una prevenció de l’error humà, una formació competencial efectiva i una adquisició dels fonaments de seguretat i manteniment de les instal·lacions.

Les DTB inclouen materials didàctics immersius i gamificats. Són escenaris multisituació, en forma de caixes virtuals, que permeten simular maniobres operatives i de manteniment pròpies del sector químic. Això possibilita que l’alumnat de cicles formatius situats en diferents comunitats autònomes pugui accedir de manera remota per realitzar pràctiques en entorns industrials. La resolució dels escenaris ha de garantir l’adquisició de competències que assegurin conductes segures en les maniobres operatives i de manteniment en l’àmbit industrial, evitant incidents o accidents no desitjats.

Teniu més informació en aquest document i a la web del projecte.