Dissenyant aprenentatges

Arribats a aquest punt de l’ActivaFP MOOC ja has pogut veure que aquest viatge tot just acaba de començar. Treballar en ABP implica DISSENYAR, en majúscules, experiències d’aprenentatge. Passem d’un treball en solitari, i basat en propostes d’aprenentatge seqüencials, a jugar en equip i en contextos interconnectats amb múltiples rutes d’aprenentatge. Passem d’un entorn predecible i rígid a un context molt més líquid, d’aparença més caòtica, que requereix d’una mirada diferent envers el context d’aprenentatge i de noves eines de gestió per poder visualitzar, ajudar i orientar de manera significativa a l’aula.

Les coses sòlides poden transmetre seguretat però de vegades tenen problemes per adaptar-se als canvis i a les diferències, a més a més (algú ho havia de dir), poden arribar a ser un pel avorrides. Per ser justos hem de dir que és innegable que quan funcionen són fiables, precises i puntuals com un rellotge.

Som molts els que percebem que els contextos sòlids no ens acaben de funcionar i que, fa un temps, vam iniciar un viatge cap a altres formes de fer mirant d’assolir objectius com obtenir una millor inserció laboral, tenir menys abandonament, aconseguir aprenentatges més significatius, ser més equitatius, fer propostes més inclusives, millorar la salut emocional d’alumnat i equip docent, practicar a més dels aprenentatges tècnics del currículum els altres aprenentatges que també hi figuren… Les coses líquides, tot i que inicialment poden transmetre inseguretat, solen tenir la capacitat d’adaptar-se als canvis, acollir la diferència, ser divertides, motivadores i arribar als racons (i qui diu racons diu persones) on les coses sòlides no son capaces d’arribar…. i per tot això plegat un dia vam decidir ser ABPWater my friend.

No hi ha botiga sense rebotiga, escenari sense bastidors, menjadors sense cuina i aula sense equip docent dissenyant i vetllant pels aprenentatges. Si en les unitats anteriors vam descobrir com començar a fer un disseny amb eines com el Canvas d’ABP ara ens tocava portar la proposta a l’aula i per això en aquesta ocasió heu preparat vídeo enunciats de projecte. Com cada setmana en aquesta ocasió també us fem un recull d’alguns dels treballs que hem trobat als canals de comunicació d’aquest #activaFPmooc.

Per començar us proposem visitar la vídeo presentació del projecte NutriAlth3D- Disfàgia  liderat per en Josep Farreny. El destaquem per ser una aposta completa, potent tant a nivell tècnic com emocional, i que demostra que la Formació Professional a més de forjar professionals competents pot ajudar a millorar la vida de les persones.

Seguim amb la Susana Sánchez, destaquem la seva proposta per la creativitat i per la forma de fer arribar, amb aquest vídeo, un munt d’informació rellevant i contextualitzada  l’alumnat. Si voleu saber més entreu a la vídeo presentació del seu projecte.

Continuem amb el #ElevatorFPmooc de la Mònica Carbonell que en el seu vídeo proposa a l’alumnat conquerir els passadissos del centre tot donant visibilitat a la tasca que es fa als Cicles de Sanitat. El destaquem per la valentía d’obrir les portes de les aules i fer que l’aprenentatge s’estengui, es faci visible i prengui protagonisme.

La darrera menció l’hem reservada per la vídeo presentació del Manuel Delgado, que forma part del grup docent que s’ha atrevit a donar la cara en els #ElevatorFPmooc! En aquest cas el Manuel proposa al seu alumnat fer una revista en versió analògica i digital presentant la moda en els pentinats i vestuaris al llarg del segle XX.

Com podeu veure hem destacat aquestes vídeo presentacions per raons ben diverses, però no són les úniques que ens heu fet arribar, ni molt menys. A més a més intuïm que durant els propers dies i setmanes anireu compartint encara més presentacions als canals socials del curs, recordeu fer-ho amb l’etiqueta #ElevatorFPmooc per poder trobar-les i seguir fent comunitat. En qualsevol cas, no deixeu de revisitar les xarxes socials per trobar inspiració, fer contactes interdocents i conèixer de primera mà les propostes que s’estan coent dins de la diversitat de centres de la xarxa de Formació Professional del Departament d’Educació.

Abans d’acabar no volem tancar la unitat sense recordar-vos que si no vau poder veure l’esdeveniment d’aquesta setmana en directe, podeu revisitar-lo a l’enllaç https://youtu.be/Kkzwog04j2w. En ell trobareu les experiències basades en projectes reals que ens van aportar l’Olga Castilla, el Paco González, la Marta Valero i en Rubén Serrano. A tots quatre: gràcies per compartir!

Salut i bons aprenentatges!