Inici de l’última unitat!

Propera parada: Implementació dels projectes ABP a l’aula

Doncs ja ha arribat… avui toca… obrir l’´última unitat del MOOC d’ActivaFP ABP FP Catalunya. Aquesta Unitat 4 porta per títol “Implementació dels projectes ABP a l’aula” i, està clar, té com a objectiu fer arribar els projectes ABP a les vostres aules.

Com a docents, ja tenim el (bon) costum de planificar el curs i les sessions que li donen forma. Per treballar per projectes, la planificació és clau. Portar un projecte ABP a l’aula implica posar una caixa sense tapa. Un espai sense sostre on les decisions de l’alumnat el farà arribar més o menys lluny. I això és el que fa indispensable una planificació, doncs seria possible perdre’ns en carrerons sense sortida o en voler arribar una mica més enllà i ara més enllà, i una mica més,… . La planificació ens ajudarà a pasar d’etapa a etapa i ajudar a l’alumnat a assolir els objectius que ens plantegi cada projecte.

Hem d’assumir també que aquell silenci continuat de quan l’alumnat escolta amb màxima atenció les nostres explicacions es donarà poquíssimes vegades.  L’alumnat estarà treballant en equips, xerraran entre ells i elles per compartir idees, per prendre decisions, per trobar solucions. I nosaltres estarem donant explicacions, consells, orientacions a un equip ara, a un parell de persones després. Per tant, és bo establir nous acords, com el d’estar a l’aula amb clima de treball, on qualsevol persona pot demanar una mica de calma si la cosa es desmadra.

De models d’etapes de projecte hi ha molts, però a grans trets sempre passem per aquestes fases: presentació del projecte, organització dels equips, investigació, construcció de la solució, validació i presentació del producte final. I tot això, acompanyat sempre d’un procés d’avaluació i de revisió continu i multidireccional entre alumnat i equip docent.

L’unitat presenta les diferents fases per on circula un projecte, entrant a detallar algunes de les tasques que hauran de desenvolupar els equips d’alumnes.

En mig del debat intern que segur teniu si mai heu aplicat metodologies actives a l’aula, us aportem un argument més. I segurament no sigui només un argument més. És l’argument. Quina és aquesta raó? Hem de tenir en compte que les metodologies actives són l’escenari ideal per a ajudar a atendre a la diversitat del nostre alumnat. És un camp de joc on podem individualitzar, atendre a les necessitats de cadascun i cadascuna, adaptant ritmes i permeten buscar el millor camí per a cada persona.  Us convidem a fer una lectura tranquil·la i reflexionada d’aquestes aportacions.

Tancarem la unitat amb l’esdeveniment en directe del proper dilluns 4 d’abril a les 19:00 hores, on la Marta Valero, en Paco González, l’Olga Castilla i en Ruben Serrano compartiran amb nosaltres alguns exemples de projectes realitzats. Ho podreu seguir des d’aquí: https://youtu.be/Kkzwog04j2w

I qualsevol aportació, idea o dubte, podeu fer servir els diferents espais socials del curs, fent servir l’etiqueta #ActivaFPmooc a Twitter, Linkedin i a Instagram.

Ja queda poc, no defalliu!