Rodant i rodant

L’acció més transformadora, per petita que sigui, és la que es porta a un aula, es valora i si aporta alguna millora… s’adopta

Aquesta primera edició de l’#activaFPmooc s’ha acabat! Durant unes setmanes hem compartit un viatge al que vam arribar com arriba a principi de curs l’alumnat a qualsevol de les nostres aules: amb vagatges propis, aprenentatges previs i actituds ben diverses envers el que s’anava a treballar. 

Potser ja sabies un munt de coses sobre l’aprenentatge actiu i vas venir a completar, contrastar, confirmar o aportar el teu punt de vista. Potser vas arribar amb curiositat al cos i la ment per saber què és això de l’Aprenentatge Basat en Projectes i que fa que la docentada que l’ha practicat a l’aula en parli tant bé. Potser vas començar el curs sense saber res del tema, impulsat per altres interessos, ja sigui perque s’havia apuntat aquella persona amb la què vols fer codocència, o potser va ser per certificar uns quants punts més que sempre venen bé quan toca mostrar que l’antiguitat no està renyida amb les ganes d’aprendre… Fins i tot potser vas venir perque tota aquesta moguda de l’aprenentatge actiu no t’agrada gens i la millor manera de contraargumentar és conèixer els arguments i experiències antagonistes. 

Sigui com sigui esperem que aquestes cinc setmanes de curs t’hagin estat profitoses d’una o altra manera. En qualsevol cas, ara toca portar aquesta forma de fer a l’aula, cap formació té sentit si no porta una millora, per petita que sigui, a les aules. No serveix de res cap teoría grandiloqüent que es queda en un pdf, és molt més transformadora la més petita de les accions que es porta a un aula, es valora i si aporta alguna millora… vol dir que ha vingut per quedar-se.

Volem fer palesa una reflexió: recorda sempre que l’Aprenentatge Basat en Projectes, com qualsevol altra acció formativa, es pot fer bé… o malament. Si no surt bé a la primera et convidem a donar-li una segona oportunitat: parla amb companys amb experiència, revisa tot el procés, els recursos, els elements, els rols i les persones involucrades (començant per l’equip docent implicat). Quan detectis allò que funciona, conserva’l, quan detectis allò millorable, millora’l. A més a més val la pena recordar que ser la primera persona en millorar tot allò que estigui a les teves mans et donarà tota la força ètica per exigir ben fort a altres que apliquin millores en el que afecta al teu entorn d’aprenentatge. 

Si tires la vista enrere, fins a la primera vegada que vas fer classe, quan de temps vas trigar en fer les teves classes magistrals bé? Va arribar un moment on vas pensar que ja no podies millorar? Quan de temps vas trigar en sentir que els enunciats de les proves escrites permetien validar coneixements de manera equitativa i inclusiva? Quan de temps vas trigar en sentir que els exercicis pràctics ajudaven a aprendre de manera eficient i efectiva? Quant de temps vas trigar a sentir que podies avaluar i qualificar de manera justa? De ben segur que no va passar d’un dia per l’altre i va requerir d’un temps d’aprenentatge que en alguns casos ens i us va portar cap a l’aprenentatge actiu i l’aprenentatge basat en projectes i/o serveis… de fet ens atrevim a dir que ni heu arribat, ni arribareu mai, al punt on poder respondre afirmativament a aquestes preguntes, simplement perque si es manté despert l’afany per la millora, serà inevitable trobar sempre quelcom a millorar. 

Per últim, recorda que la Xarxa d’ActivaFP s’ha creat per compartir experiències que ja funcionen en contextos semblants al teu, en ella tens l’oportunitat de trobar persones i centres de la teva i d’altres famílies professionals que han passat pel mateix procés de transformació i han hagut de resoldre els mateixos problemes, dubtes pors i preguntes que t’aniràs trobant tú. Fes un crit allà i de ben segur que trobraràs a a algú disposat a ajudar-te.

Aprofitem aquest missatge de tancament de l’#activaFPmooc per fer un petit recull de tota la feinada que us hem proposat i heu dut a terme:

A les activitats us vam encomanar fer un resum dels principis metodològics per tenir un marc pedagògic compartit entre tot l’equip d’aprenentatge format per equip docent i equip d’aprenentatge. Vam continuar creant un enunciat de projecte que había de complir amb una llista de  requeriments que ens han de servir la idoneïtat de les nostres propostes. 

Inmediatament després vam fer un esborrany de projecte (el canvas de projecte) que ens havia d’ajudar a refinar l’enunciat i a definir i coordinar els principals elements implicats. Per últim vam preparar l’elevator pitch com a presentació “enllaunada” dels nostres projectes, permetent així la difusió i com a element potenciador de la inclusivitat.

Als reptes hem aprofitat per fer xarxa i ser una mica gamberros, està bé millorar les nostres classes en serio pero, com diuen els @InDocents, moltes vegades és més transformador fer-ho informalment i fer-ho en serie i que la seriositat i l’obsessió per evitar l’error no aturi l’aprenentatge informal basat en cometre errades. Us hem proposat obrir-vos un compte a xarxes socials, crear i trobar memes que es riguin del treball en equip i de la pròpia tasca docent per detectar punts de millora, “bitxejar” a xarxes per trobar bones i inspiradores pràctiques docents, i fer un padlet docent cooperatiu que continua i continuarà creixent donant concreció a la proposta d’etapes d’un projecte que hem fet en aquest #activaFPmooc.

També hem fet quatre esdeveniments en directe on vam descobrir la mirada dels autors del material que ha inspirat el mooc (https://youtu.be/-v0LVV0rMwo), vam repasar com fer crèixer els projectes a la FP (https://youtu.be/_uo-Ak7rcpA),  vam conèixer algunes eines digitals i TAC que es poden fer servir en el moment de fer projectes (https://youtu.be/PKXrfqhvrMk) i finalment vam veure exemples de projectes que ja s’estan fent a les aules de FP del nostre context proper https://youtu.be/Kkzwog04j2w).

Com no pot ser d’una altra manera l’espiral de l’aprenentatge continua rodant i rodant i ni l’#activaFPmooc era l’inici de tot ni és el final de res. L’equip d’autors, dinamització, curació i coordinació us vol transmetre que hem après molt durant aquestes setmanes que ens han servit per reflexionar, veure altres formes de fer, contrastar amb les nostres propostes, els nostres problemes i les solucions que donem als mateixos. Una vegada més, tot plegat ens ha servit per no deixar d’aprendre, eixamplar la nostra mirada i la nostra xarxa de contactes professionals i personals. Com a conseqüència hem crescut fruit de l’experiència pròpia i compartida i desitgem que aquest #activaFPMOOC us hagi servit com a mínim pel mateix a vosaltres. Sense més, ens acomiadem fins al proper MOOC, formació presencial, sessió de xarxa, trobada virtual, moment compartit a les aules… 

Salut i bons aprenentatges!

 

PD: Com ens recorda l’Abel Castilla, si us heu quedat amb ganes de saber més sobre #ABP recordeu que la xarxa d’ActivaFP anirà obrint noves edicions de les formacions del seu itinerari formatiu. Podeu estar al cas tant a través de twitter, com del blog d’ActivaFP, com de les comunicacions dels coordinadors dels programes d’ImpulsFP de cadascun dels vostres centres.