Teixint aprenentatges

Ordint i tramant com llançadores d’aprenentatges

Tanquem la tercera setmana de l’ActivaFP MOOC i això ja fa baixada, quan portes fet un 75% d’un repte, el 25% restant ja es fa amb la motivació d’estar a prop d’aconseguir l’objectiu personal que en donar el primer pas t’havies marcat. És moment d’aturar-se, respirar, mirar el paisatge que has deixat enrere (podeu mirar les aportacions dels vostres portafolis personals, el recull que va quedant en els resums setmanals o el rastre del hashtag #activaFPmooc a les xarxes socials), agafar aire amb satisfacció, mirar cap endavant i enfilar el tram final!

Enfilar? Doncs sembla que això és el que heu estat fent aquesta setmana, posar fil a l’agulla o més aviat a la llançadora, perquè  amb el canvas ABP no heu començat a cosir els vostres projectes de qualsevol manera si no que heu començat a fer-los de manera estructurada, coordinada i entreteixint mòduls, cicles, resultats d’aprenentatge… talment com en el teixit d’un teler, on trama i ordit s’uneixen gràcies al treball de la llançadora que va tota atrafegada de dreta a esquerra i d’esquerra a dreta.

No sentiu que de vegades la nostra tasca docent s’assembla a la d’aquesta llançadora? Anem d’aquí cap allà ajudant, acompanyant, assessorant, fent una resposta tècnica ara per fer tot seguit un acompanyament emocional, ara s’ha d’apaivagar un conflicte, ara motivar i esperonar un equip apagat… Doncs ja que estem tan atrafagats i atrafagades que bonic és fer-ho amb sentit, en equips motivats, treballant de manera coordinada, donant resposta als reptes reals que podem portar a l’aula dins del context de l’Aprenentatge Basat en Projectes. Com a llançadores teixidores d’aprenentatges ens fa falta un teler sobre el que treballar per unir la trama (que pot representar el repte plantejat per l’ABP) i l’ordit (que pot representar els aprenentatges que volem provocar i generar), aquest teler el conformen documents com el canvas d’ABP.

Precisament aquesta setmana l’heu dedicada a treballar en els vostres canvas d’ABP… us heu parat a pensar què vol dir canvas? Sí? No? Canvas és llenç en anglés… i ara preguntem: què es pot fer sobre un tros de llenç quadrat i ben tivat com el que heu estat creant? Exacte! Pintar quadres! Ara ja tenim la foto completa: el treball a l’aula de tot l’equip d’aprenentatge (format per alumnat i equip docent) será la pintura que donarà vida i sentit als nostres teixits en blanc. Parlant de teixits en blanc… mirem alguns dels que heu creat i compartit a les xarxes de l’#activaFPmooc i al fòrum de la plataforma?

La Blanca no deixa el seu canvas…  (veu de Matías Prats)… en blanc! i ens comparteix al seu portafolis un llenç amb el repte d’investigar sobre espais d’aprenentatge relacionats amb l’anàlisi clínica:

La Mª Àngels Pujals ens comparteix al seu portafolis un canvas per organitzar l’arxiu d’una empresa i fa un pas cap endavant connectant Resultats d’Aprenentatge de dos Mòduls Professionals diferents:

En Juan Carlos no s’espera a la pintura que posarà a sobre del canvas el seu alumnat treballant en ABP i ja ens presenta al seu portafolis un llenç ple de color que insufla ganes de llegir-ho i de participar amb ell i el seu alumnat del repte “Un mon de Fantasia per desfilar cantant”:

El canvas de Juan Carlos, ple de color i imatges que faciliten la lectura, demostra que podem dissenyar (i fins i tot programar) fugint de documentació feixuga que fa lent l’accés a la informació i ho aconsegueix fent servir estratègies de Visual Thinking que faciliten i agilitzen la navegació per la informació i que potser poden actuar com a índex que ens redirigeixi cap a documents més formals que poden ampliar el que al canvas hi apareix.

Per cert, Juan Carlos, veient que has de fer Webs… coneixem alguns equips de Cicles de Desenvolupament d’Aplicacions Web que potser voldrien fer un intercentres amb vosaltres, cantar no cantaran, però fer dissenys de fantasía potser sí que ho faran! Entre l’equip de dinamitzadors pots trobar candidatures, però entre les companyes i companys podries parlar amb en Joan Quintana, no sabeu qui és? Doncs seguiu llegint, seguiu.

Si insistim en la importància de fer projectes significatius i connectats a la realitat no podem deixar de compartir en aquest post l’aportació d’en Joan Quintana (@Joanillomaker), que ens presenta un canvas amb un repte relacionat amb la Zona de Baixes Emissions que no ha pogut estar més present als mitjans de comunicació durant aquesta setmana de Març. A més a més no us podeu perdre la descripció que fa del canvas al seu portafolis complementant el que al llençol es pot veure:

Com podeu veure encara ens costa trobar propostes intermodulars, això té tot el sentit i parla molt bé de la vostra prudència. Tot just estem començant a dissenyar i conèixer les eines que ens han de permetre fer projectes més grans, sembla assenyat posar-les en pràctica primer en un projecte petit i acotat, tant en dificultat com en resultats d’aprenentatge i persones implicades, per després començar a fer-ho cada vegada més gran, complicat i interconnectat.

Per acabar, recordeu que si no vau poder viure l’esdeveniment d’aquesta setmana en directe, on en Miguel Valero i l’Isabel Miralvés ens van explicar el projecte #ABP UPC-ProvenWEB, encara podeu fer-ho a través d’aquest enllaç a youtube: https://youtu.be/_uo-Ak7rcpA

Ànims amb la setmana que s’obre i amb els seus reptes i sorpreses! Molta salut i bons aprenentatges!

P.D: Blanca, perdò per l’acudit dolent de la jornada, però no ens n’hem pogut estar. 🙏🏼