5a edició dels Premis Emprenedors Revolució 4.0- El Laboratori pels Núvols, premi al Projecte més Disruptiu de Catalunya.

Per arribar a capacitar l’alumnat de Formació Professional,  incloem la digitalització dels processos de control i manteniment del laboratori. També xarxes socials, la intel·ligència artificial, i entorns virtuals, tipus videojoc amb Realitat Virtual. Unim alumnat i empreses des de la digitalització amb metodologies actives i àgils d’aprenentatge.

 

Diumenge, 2 de juliol, el programa dirigit per Xantal Llavina i que presenta Adam Martín, a Catalunya Ràdio, va retransmetre la gala d’entrega dels Premis Emprenedors Revolució 4.0. Aquest any es premiaven persones, i empreses que han destacat per la seva capacitat d’emprenedoria, innovació i transformació digital.

Podcast Gala disponible a : https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/revolucio/onze-guardonats-a-la-5a-edicio-dels-premis-revolucio-40/audio/1176907/ 

 

L’Institut Comte Rius de Tarragona, va rebre el premi al projecte més disruptiu de Catalunya. Durant la gala, és va destacar la manera de formar els alumnes de formació professional del sector químic fent ús de tecnologies com la realitat virtual o la intel·ligència artificial, de plataformes com Tik Tok, per simular situacions que es trobaran quan s’incorporin al món laboral.  Es va presentar el projecte com a apassionant i innovador, amb un equip que creu en el que fa i que lluita per aconseguir-ho. El projecte encomana la passió per aprendre i permet adquirir habilitats i competències, en forma d’eines per al món laboral a través de la FP. És la suma de grans idees presentades amb entusiasme i motivació per a l’alumnat i les empreses. Van lliurar el Premi el senyor Sergi Marcén, secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de la Generalitat de Catalunya, i Xavier López Lujan, director general d’Eurecat – Centre Tecnològic de Catalunya. Es va destacar que era un projecte fet per persones, i dirigit a persones, amb un clar humanisme digital.  

 

I com funciona el Laboratori pels Núvols?

Des de l’Institut Comte de Rius hem convertit la gestió de laboratoris docents en una eina de control d’equipaments i de reactius. Hem fet desaparèixer tot el paper del laboratori, que no era gens segur, i treballem des del Núvol, connectant tots els nostres dispositius i reactius, a temps real amb Internet de les Coses, a través de documents i formularis vinculats a codis QR.

Ens permet gestionar les instal·lacions docents, 14 laboratoris en el nostre cas,  com ho fan les empreses del sector. Aquesta gestió l’hem aconseguida utilitzant codis QR i tenint un control total de totes les instal·lacions, equipaments, reactius i materials amb l’ús de dispositius mòbils, a temps real. Hem canviat les normes del laboratori, i ara, sense dispositius, no podem treballar, són una eina més, igual com una bata o unes ulleres de seguretat.

 

Per què TIK TOK? Incorporar la xarxa social Tik Tok a una dinàmica de seguretat al laboratori ha estat considerat com una estratègia didàctica i de metodologia activa que fomenta un vincle amb els alumnes, tenint en compte l’impacte que ha tingut en ells. 

S’ha observat que promou molt la seva participació, així com l’adquisició i/o reforçament de noves habilitats o competències formatives, tot facilitant el procés d’ensenyament-aprenentatge a partir d’interessos i motivacions personals.  

Pels joves, fer servir Tik Tok és una barreja d’entreteniment, voler ser coneguts i tenir fans, realitzar reptes i poder comparar les creacions pròpies amb les dels altres, estar en contacte amb els seus amics / es i pertànyer i desenvolupar-se dins d’una cibercomunitat. L’hem utilitzat com a eina per a visualitzar actuacions de seguretat o consells que els criden l’atenció i els animen a participar-hi, tot i que no han de fer ni balls ni coreografies. L’accés als vídeos publicats està disponible a través del següent enllaç, o al propi canal: Canal Tik Tok https://www.tiktok.com/@dr_erlenmeyer 

 

En la creació del canal de Seguretat al Laboratori, s’han treballat diverses competències professionals i socials. La competència digital en l’edició de vídeos curts de seguretat al laboratori utilitzant eines tecnològiques per editar i produir els vídeos de seguretat. Això inclou habilitats com l’ús de programes d’edició, l’ús d’imatges amb copyrigth, la comprensió dels riscos i amenaces en xarxa, i la protecció de dispositius i dades personals. 

 

També hem virtualitzat part dels nostres processos, mitjançant la simulació d’entorns virtuals, o dels bessons virtuals, on els alumnes poden ser entrenats en situacions en les que no corren cap tipus de perill físic, i amb les que obtenen eines per a poder reaccionar adequadament i de manera protocol·litzada, davant un accident o un incident. El projecte el podeu seguir a  https://digitaltwinboxes.com/. Els Entorns virtuals d’aprenentatge clàssics com Moodle o Classroom, els estem canviant amb Realitat Virtual. Ens permeten realitzar operacions de manteniment industrial dins d’una planta Simulada, en col·laboració amb l’Empresa Repsol. En ella, i de forma totalment gamificada, en Serious game, podem entrenar l’alumnat en condicions normals, quan hi ha imprevistos, una emergència o l’alumnat està estressat per exemple. Des d’un entorn segur, però amb algun que altre sabotatge mentre estan vivint l’experiència a la realitat virtual. En real, fem que passin coses, com una ràfega forta d’aire, o una olor real que senten mentre treballen.

Al Laboratori pels núvols hi hem inclòs també la Intel·ligència artificial. Com encaixa aquest canvi en el model educatiu en un laboratori?

La IA ha entrat amb molta força, com un tsunami al món educatiu, com ho va fer la formació híbrida amb el COVID. L’alumnat que participa en el projecte del Laboratori pels Núvols, des del mes d’octubre, va estar capacitat mitjançant un projecte Pilot de TutorIA, la IA al mòdul professional de Tutoria. Aquest curs hem estat pilotant un projecte innovador.  En un  inici, en l’ús de xatbots, no només ChatGTP i de com fer preguntes, després incloent aquests coneixements al laboratori.  La IA ens ha servit per a crear bons Prompts, que en el fos, parteix de crear-se bones preguntes per a buscar les millors respostes.

 

Hem seguit amb edició d’imatge, d’àudio, vídeo, presentacions, preguntar a un document i interaccionar, crear imatges en moviment… I sempre des de la vessant crítica. És una eina més, però tècnicament comet molts errors. De fet els vam deixar un di , en un  dels projectes d’innovació que estem fent, treballant 3 hores al laboratori, fent unes proves que el professorat sabíem que no sortirien bé, ja que segons el xatbot les reaccions funcionaven, i era cert, però en un entorn diferent al que els havíem proposat, i per tant, els resultats obtinguts, no van ser els esperats.

 

La IA ens ha servit per agilitzar molt el dia a dia, convertir-la en Smart Tutors, un tutor per a aprendre, per a fer preguntes, dins dels aprenentatges actius, per a que tot l’alumnat, dins de les seves necessitats, sigui capaç de poder  aprendre, al seu ritme.

Al claustre l’hem format també, ja que la manera de treballar del curs vinent, s’haurà d’adaptar als nous coneixements i eines. Per sort estan acostumats; fa 6 cursos, que els anem canviant tecnològicament la manera de treballar, per a apropar els coneixements a les necessitats reals que tenen les empreses del sector químic, perquè nosaltres, som FP. 

 

Fotos: cliqueu aquest link per accedir als arxius visuals del projecte.