LES TAULES DEL PROGRAMA ACTIVAFP A LA XIX JORNADA DE QUALITAT

El dijous 11 de novembre de 11.00 a 12.45 hores dintre de la:

XIX Jornada de Qualitat a l’Ensenyament

el programa activafp participa amb tres taules durant l’espai del Work Café que esperem que us sigui d’interès:

Taula 45. ActivaFP: Gamificació als cicles formatius

Taula 46. ActivaFP: El canvi metodològic en un centre de Formació Professional

Taula 47. ActivaFP: Exemples de projectes diferenciadors amb metodologies actives

Descripció de les taules:

Taula 45. ActivaFP: Gamificació als cicles formatius

La gamificació com a tècnica d’aprenentatge, com a recurs metodològic que facilita un aprenentatge divertit i positiu amb uns resultats molt més satisfactoris, ja sigui a l’hora d’aprendre conceptes o en intentar millorar certes habilitats.

Es tracta d’una metodologia lúdica, capaç de generar una experiència positiva i de resultes, facilitar l’aprenentatge.

Coordina la taula: Marta Valero – Tècnica docent del Departament d’Educació

Susana López – IES Arroyo Hondo de Rota, Cádiz

Montse Llamas i Mari-Àngels Queral – Institut Narcís Monturiol de Barcelona

Manuel Rajadell – Universitat Politècnica de Catalunya

Fran Arrébola i Antonio Domingo – Centre d’Estudis Politècnics de Barcelona

Taula 46. ActivaFP: El canvi metodològic en un centre de Formació Professional

Tres centres de Catalunya explicaran l’estructura que han creat per introduir i difondre el canvi metodològic entre els docents.

Coordina la taula: Paz Gómez – Tècnica docent del Departament d’Educació

Carlos Año (director)  i Toni Morant (cap d’estudis)  – El canvi metodològic a l’Institut Montsià d’Amposta.

Olga Castilla (cap d’estudis)  – Els cicles d’alt rendiment a l’Institut Escola del Treball de Barcelona

Rubén Pino (director)  – El canvi metodològic a l’Institut Montilivi de Girona

En aquesta ocasió volem compartir maneres i bones pràctiques de projectes diferenciadors. Projectes que siguin inclusius, on es treballin les discapacitats de qualsevol tipus o que es treballi la diversitat de gènere i identitats sexuals, trastorns mentals o alimentaris, etc. Ja sigui l’objectiu del projecte o que en ells hi participi alumnat.

Isabel Ortega i Roser Vilà – Com acompanyar males notícies?

Les males notícies gairebé sempre causen malestar, tant en la persona que la rep com en la persona que la dona. Aquesta situació s’agreuja més si es tracta de menors o joves i especialment si aquestes males notícies afecten als seus tutors o familiars més significatius (avis, germans, pares, tutors…).

El dol no implica només la mort. El simple fet de canviar de casa o d ́escola, que els pares se separin, una mesura judicial, la pèrdua d’una seguretat econòmica, un procés migratori forçat, el diagnòstic d’una malaltia crònica… Tot això, impliquen situacions de pèrdua que alteren les emocions de les persones, pel que és vital actuar i acompanyar per impedir que el possible dany psicològic pugui generar un dol patològic.

En el nostre cas -docents d´FP- ens hem trobat en la situació de tenir present l’acompanyament de males notícies que afloren en el marc de l´avaluació global diagnòstica, Tutoria, FCT, resolució de casos…. perquè el grup-aula és divers i venim d’una situació prèvia complexa. Presentem aquesta experiència fruit d´una formació feta a Tknika (Donostia) el juliol 2018 que ens ha permès donar una resposta més comprensiva a la realitat actual.

Núria Ferré – Lab en Xarxa

Les xarxes socials juguen un paper molt important com a mitjà per a la comunicació, la interacció i la participació global, en general. Tenim clar que les eines mobile management s’han convertit en l’agent de socialització i de transferència cultural més important en aquest nou mil·lenni. Per això, resulta rellevant dissenyar activitats didàctiques atractives i innovadores que integrin aquestes tecnologies a classe, sense oblidar que han de tenir com a propòsit beneficiar el procés d’aprenentatge de l’alumne.

Incorporar la xarxa social TikTok a una dinàmica de seguretat al laboratori ha estat considerada com una estratègia didàctica i de metodologia activa que fomenta un vincle amb els alumnes, tenint en compte l’impacte que ha tingut en ells. S’ha observat que promou molt la participació dels alumnes, així l’adquisició o reforçament de noves habilitats o competències formatives i facilitant el procés d’ensenyament-aprenentatge a partir d’interessos i motivacions personals.

Elisabet Medina – Projecte Global en espais reals: l’aplicació de les metodologies actives integrades al món laboral

En el segon curs del cicle d’Animació sociocultural i turística es realitzen projectes en equipaments socioculturals reals aplicant les metodologies actives com a eix central. Durant tot el curs es realitzen projectes des de l’Alberg de Joventut Cerverí de Girona i en l’Estació Jove de Girona. Les classes es realitzen en aquest equipament donant espai a la detecció de necessitats, planificació, execució, avaluació i difusió del projecte treballant en xarxa amb l’equip de professionals que en formen part.

José Luis García – Proyecto HEIMDALL – Creando un casco inteligente

Enmarcat en Formació professional de la família professional d’Informàtica i Comunicacions, aquest projecte té per objectiu final la creació d’un prototip de casc intel·ligent que ofereix al seu portador un sistema d’assistència, a temps real, que amplifica les seves capacitats de percepció en situacions d’especial dificultat. Està especialment enfocat per ser útil als cossos de bombers, equips de salvament/rescat, forces i cossos de seguretat o sector miner.

Si vols participar com a oient a alguna taula pots enviar un correu a activafp@xtec.cat