Dinàmiques d’aula a l’INS Miquel Martí i Pol

Al curs 2016-17 la intercomprensió s’ha tractat a partir d’una optativa trimestral a 2n d’ESO.

A l’aula s’utilitza principalment el llibre d’Euromania i es tracten 4 unitats: una unitat introductòria sobre les llengües romàniques (lingüística), la unitat 2 de l’univers (ciències), la unitat 3 de mesures (matemàtiques) i la unitat 14 de l’Humanisme (socials), de manera que es tracten 4 matèries totalment diferents.

Aquestes unitats es complementen amb diferents activitats: cançons, petits concursos, kahoot fet per alumnat i un treball de 4 sessions on cada grup té una llengua romànica diferent. El treball consta de diferents parts: nombre parlants, països, característiques bàsiques de la llengua, recepte de cuina, notícies, cançó, pel·lícules o sèries, llibre, personatge famós i curiositats. Es fa una presentació oral posterior del treball. Es fa també una prova a partir d’una notícia, amb preguntes de comprensió, on han de determinar també en quina llengua romànica està escrita i com ho han sabut.

Cada trimestre, es fa un treball de caire manual diferent. El primer trimestre es realitza un mural de l’arbre de les llengües romàniques amb el nombre de parlants i països; el segon trimestre es fan uns pòsters petits del sistema solar acompanyats de l’horòscop; el tercer trimestre es fa un petit concurs d’Eurovisió, coincidint amb el programa televisiu, on s’escullen les cançons que són cantades en llengües romàniques.

Per tractar la diversitat es fa una sessió inicial on es fa un núvol amb totes les paraules que coneixen d’altres llengües. A partir d’aquí cada alumne/a explica d’on ve i quines llengües parla o hi ha a casa. Sovint, hi ha alumnat sud-americà, cosa que s’aprofita per parlar del diferents dialectes de l’espanyol, o alumnat que té familiars gallecs o asturians, que enriqueixen la diversitat lingüística de l’aula. També s’aprofita molt si hi ha alumnat romanès o portuguès, que sovint llegeixen els textos i expliquen ells mateixos característiques lingüístiques i culturals. És una bona manera, si es disposa, d’integrar-los a l’aula i la resta de l’alumnat ho aprecia bastant  i s’interessa encara més.

L’alumnat comença la matèria des del coneixement i pensant que serà difícil. Un cop veuen que poden comprendre, participen molt més i es troben motivats. Això fa que ells mateixos proposin cançons o anuncis, que han escoltat o trobat i que connectin totes les llengües quan estan fora de l’aula.