Marc Europeu Comú de Referència: Volume Companion del MECR

Vint anys després de la publicació del Marc Europeu Comú de Referència per a les llengües: Aprenentatge, ensenyament, avaluació, més conegut com a MECR, el Consell d’Europa va anunciar l’abril de 2020 la publicació de l’edició final del Companion Volume. Aquesta versió actualitzada és el resultat de més de sis anys de reflexió d’un projecte de col·laboració internacional. 

De la mateixa manera que amb l’antic MECR, es vol assegurar una educació inclusiva de qualitat com un dret per a tota la ciutadania. És per això que aquest nou model proposa l’ús de paraules neutrals a l’hora de fer referència a l’aprenent i l’ús de formes quant a les modalitats de les llengües, com ara les llengües de signes.

En el Companion Volume també s’amplien les conceptualitzacions en l’ensenyament-aprenentatge de les llengües i s’aporten noves nocions clau per garantir una educació de qualitat, com ara són l’enfocament orientat a l’acció, la mediació, la competència plurilingüe i pluricultural, entre d’altres. 

En relació amb els nous conceptes que han aparegut en el nou model de MECR, cal destacar en primera instància l’enfocament comunicatiu de la llengua (orientat a l’acció), en què l’aprenent és un agent social que construeix el significat en interacció amb els altres. Després, la novetat en aquest MECR és la introducció del concepte de mediació, que es defineix com la competència i estratègia de ser conscient de la naturalesa dinàmica del significat. Aquest concepte va més enllà de la interacció i subratlla el vincle constant entre les dimensions social i individual de l’ús i l’aprenentatge de les llengües. 

No obstant això, en aquesta darrera actualització del MECR es posa un èmfasi especial a la competència plurilingüe i intercultural, entesa com la competència en la qual s’interrelacionen tots els coneixements, estratègies i experiències que formen part del bagatge lingüístic de l’aprenent. Així doncs, l’usuari/a plurilingüe disposa d’un repertori dinàmic que el permet realitzar les tasques comunicatives necessàries per a un moment donat. 

La competència plurilingüe i intercultural és, de fet, un element cabdal en la intercomprensió, ja que amb ella l’alumnat pot ser conscient de la varietat de llengües i cultures que conviuen en un mateix espai i de la gran quantitat de paral·lelismes lingüístics que comparteixen les llengües d’una mateixa família lingüística. Així mateix, també es pot utilitzar per promoure el futur aprenentatge de llengües addicionals i valorar la diversitat lingüística i cultural a les aules. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>