La personalització dels aprenentatges i el tractament globalitzat dels continguts obliguen a situar el
focus del pla de suport individualitzat en els criteris d’avaluació que ajuden a l’assoliment de les competències bàsiques, en el benentès que, des del seu inici, la programació de centre i d’aula explicita la diversitat de formes de ser i d’aprendre de tots els alumnes.
En el cas dels alumnes d’origen estranger que s’incorporen tardanament per primera vegada al sistema educatiu a Catalunya un cop iniciada l’educació obligatòria, es poden utilitzar inicialment els criteris d’avaluació de llengua estrangera de primària com a criteris de referència per a l’elaboració del PI de llengua catalana i castellana. Un cop l’alumne hagi assolit el coneixement bàsic i comunicatiu de la llengua de la manera més intensiva possible, l’objectiu és que, com més aviat millor, els criteris de referència del seu PI siguin els de llengua catalana o castellana en els nivells que es consideri que són adequats al seu progrés en l’aprenentatge.
Al mateix temps, es tindran que preveure les mesures i suports que s’hauran de preveure per al procés d’escolarització de l’alumnat