El passat i el futur de la informàtica

El passat i el futur de la informàtica, visita a la Facultat d’Informàtica de Barcelona i al supercomputador Marenostrum 5

El passat 18 de gener els alumnes del PFI d’Auxiliar en muntatge i manteniment d’equips informàtics del PFI de l’Institut Joaquim Mir van visitar el Museu d’Informàtica de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB). L’explicació de la visita ens la va realitzar l’Enric X. Martín, vicedegà de promoció i comunicació de la facultat. Ens van explicar l’evolució dels sistemes d’emmagatzematge d’informació al llarg dels anys, des de l’àbac, passant per les targetes perforades i les bobines magnetitzades on es fan les còpies de seguretat dels servidors avui en dia, fins als disquets dels anys 90.

També ens va ensenyar els primers sistemes d’intercanvi d’informació connectant el telèfon fix de casa en un aparell que el convertia en rúter, entre moltes altres curiositats i maquinari antic del qual disposa el museu.

Una vegada finalitzada la visita, ens vam dirigir al Barcelona Supercomputing Center, situat a escassos metres de la FIB. On ens vam fer una visita d’una hora en la qual vam poder veure el supercomputador Marenostrum 5 en funcionament, inaugurat el 2023.

Entrada de BSC

Aquest supercomputador és el tercer més potent del món i l’octau del món. Té un rendiment màxim de 260 Petaflops i està equipat amb 4.480 processadors Nvidia Hopper10. Després vam projectar un vídeo a la capella on està instal·lat el Marenostrum 4, on s’explicaven alguns dels projectes que es desenvolupen al BSC i finalment vam poder passejar al voltant del supercomputador Marenostrum 4.

Els alumnes han valorat molt positivament l’excursió, han après sobre l’evolució dels equips informàtics i l’estructura i comunicació entre mòduls dels supercomputadors instal·lats al BSC.

Teniu disponible una visita virtual al BSC al següent enllaç: https://my.matterport.com/show/?m=cARFBPpPKjY