Butlletí Desembre 2023

Número 99, Desembre 2023

Benvolguts/des companys/es,

Us fem a mans el butlletí informatiu del PQiMC del mes de Desembre del 2023 desitjant que estigueu acabant el trimestre amb èxit i satisfacció. Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible.

 

“L’èxit és que t’agradi, t’agradi el que fas i t’agradi com ho fas” Maya Angelou

 

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre implementar un sistema de gestió de qualitat? 

L’Institut Bonanova, primer centre públic amb una acreditació de +500 en el model d’avaluació e2cat.

L’e2cat és un model de gestió dissenyat per a entitats educatives que s’adapta a les seves necessitats, que estableix un conjunt de principis organitzats en 6 eixos i que pretén ser una ajuda per l’assoliment de l’excel·lència educativa. L’aplicació d’aquest model consisteix en una autoavaluació del centre, més una avaluació externa posterior a l’elaboració d’una memòria en la qual es posen en relleu els punts forts i febles i per determinar les àrees de millora. L’avaluació externa ve acompanyada d’un reconeixement en forma de puntuació en una escala que de forma exponencial pot arribar fins als 1000 punts.

El model no deixa de ser un mirall on veus el centre reflectit en tota la seva dimensió, un mirall que et permet veure tota la imatge de forma global, empaquetada, ordenada i estructurada. És un exercici molt recomanable de transparència i humilitat que parteix de la idea que encara queda molt camí per recórrer i per millorar.

Realitzar aquest procés ha significat analitzar el nostre dia a dia però també la nostra estratègia, comprovar que actuem per assolir uns objectius comuns que ens hem marcat i veure que al final, tot, absolutament tot el que fem té a veure amb el gran protagonista d’aquesta pel·lícula, que és l’alumnat. Des del moment de la seva acollida al centre, el nostre focus està en el seu desenvolupament com a professionals però també com a persones que han de viure en societat. El lideratge, la gestió de persones, l’acollida i formació del professorat, les aliances, els projectes de convivència, de mentoria, el treball per reptes, l’organització de la secretaria, la gestió dels espais…tot gira al voltant d’aquest eix.

L’ elaboració de la memòria, aportant evidències i objectivant les nostres actuacions ens ha permès veure tota la informació empaquetada, adonant-nos del volum que representa tot el que estem treballant. La part final del procés, els dos dies d’avaluació, en els quals hem defensat tot el que vam escriure a la memòria, ens ha permès comprovar l’alt grau de participació i alineament de les persones que son part del centre, hem gaudit veient que no cal demanar quins son els valors que treballem perquè aquests es respiren en el centre, que la feina s’ha fet i que tota la comunitat educativa implicada comparteix la visió que tenim.

Finalment, voldríem deixar palès que tot aquest procés és un repte coral, que no es fruit de l’atzar i que darrera d’aconseguir aquest reconeixement hi ha molta feina que no es limita només a la redacció d’una memòria. Cal tenir clara quina es l’estratègia per anar cap a l’excel·lència educativa i treballar per assolir-la de forma conjunta amb tota la comunitat educativa, cal compromís per part de l’equip i ser positius davant els canvis i la millora, cal entomar els reptes com a oportunitats. Si això s’evidencia, la satisfacció es màxima.

Montse Blanes                                                                                                                 Alberto Sorribas

Directora de l’Institut Bonanova (Hospital del Mar Institut FP Sanitària)                         Coordinador de Qualitat

1. Enhorabona

Des del Projecte de Qualitat i Millora contínua volem felicitar a l’Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (IEPAAC) de Sant Carles de la Ràpita, l’Institut Abat Oliba de Ripoll, i a l’Institut Centre d’Esports de Muntanya del Pallars de La Pobla de Segur que han obtingut la certificació ISO 9001 del seu sistema de gestió de qualitat, ja són 156 centres els certificats en aquesta norma.

També volem donar la nostra enhorabona a l’Institut Miquel Biada de Mataró que el passat 15 de novembre va passar el contrast extern e2cat acreditant una puntuació +300, amb aquest ja som 33 centres excel·lents!

Moltes felicitats!

2. XXI Jornada de Qualitat a l’Ensenyament

El  dijous 9 de novembre del 2023 vam realitzar la XXI Jornada de Qualitat a l’Ensenyament a l’Hotel Exe Campus de Bellaterra de forma presencial. Va ser molt especial poder celebrar plegats el 25è aniversari del Projecte de Qualitat i Millora Contínua.

Podeu trobar l’accés a la gravació i recull de fotos a aquest enllaç.

 

3. CURSOS FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

4. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

En la XXI Jornada de Qualitat a l’Ensenyament va tenir lloc el lliurament de la certificació en Excel·lència pel servei dual a 9 empreses/organitzacions/entitats i el Reconeixement, com a centres impulsors, a 7 instituts.

L’FP en alternança dual contribueix a la millora de la Formació Professional en ser una modalitat reconeguda com experiència educativa professionalitzadora d’alt valor afegit. Aconseguint que les empreses assoleixin el segell d’acreditació de qualitat en els nivells de Compromís, d’Assegurament o d’Excel·lència donem un pas ferm en la bona direcció pel progrés de l’FP del nostre país.

Alguns valors afegits que podem subratllar de la certificació:

✓ Fa visible la implicació i el compromís social per la formació dual. Reconeixement.

✓ Ajuda a l’empresa a mantenir, de forma sostinguda en el temps, el model de l’FP dual.

✓ Aval de qualitat de la feina ben feta. Referent.

✓ Creació de planter de personal qualificat.

✓ Afavoreix la integració del personal en un equip de treball i en la cultura de l’empresa.

✓ Facilita la cooperació i participació de l’empresa en diferents activitats per a la millora de l’FP dual (innovació, estades del professorat, grups de treball de tutors/es d’empresa, sinèrgies amb altres empreses).

✓ Es comparteixen recursos empresa-centre educatiu: instal·lacions, equips, materials, formació, experiència i coneixement

Des de la Direcció General d’FP continuem treballant per la formació com a element de cohesió social i territorial en disminuir les desigualtats individuals i, alhora, afavorir el desenvolupament socioeconòmic. La formació professional en totes les seves modalitats i subsistemes ha de permetre atraure, motivar i mantenir el talent, així com afavorir la capacitat del desenvolupament professional.

Pensem que la certificació de les empreses que col·laboren amb el servei dual les permetrà generar confiança i posicionar-se com a organitzacions responsables socialment en la implicació i compromís per l’ocupabilitat de qualitat. Els centres educatius i les organitzacions continuem establint lligams per afavorir una millor flexibilitat del currículum, una òptima adaptació de l’estudiant en l’entorn de treball, un entrenament satisfactori de les habilitats toves (soft skills) com ara el pensament crític, la resiliència, la presa de decisions informada i la transversalitat digital.

L’excel·lència en la formació pràctica dual ha de destacar les persones que formen l’organització i esdevenir inspiradors per altres projectes. Aquesta certificació permet assegurar que l’organització posa en valor criteris com ara un objectiu procés de selecció, una planificada acollida, la seguretat i la salut en el lloc de treball, el clima i les relacions laborals, la pro activitat de l’estudiant, la formació del/de la tutor/a d’empresa, la transparència del procés, la col·laboració amb els centres educatius d’acollida en formació, visites i recursos, la planificació de l’estada i la valoració de la possible inserció laboral.

Recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar a les possibles bonificacions de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

També a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web.

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu  fpqualitat@xtec.cato a gestiofpdual.educacio@gencat.cat

5. Com publicar notícies al nostre NODES

Seguim interessats en que pugueu publicar notícies al nostre NODES relacionades amb la qualitat: si esteu fent formació pel claustre, si heu certificat per primer cop ISO 9001, ISO 14001 i/o ISO 45001, si esteu redactant la memòria o us presenteu al contrast del model e2cat, si voleu aconseguir altres certificacions, si certifiqueu alguna empresa en el servei d’FP dual, si participeu en alguna jornada o concurs en relació a la gestió, o qualsevol bona pràctica interessant en relació a la gestió de centres.

A l’apartat de Recursos del nostre NODES hi trobaràs també el Tutorial.

 

6. Normativa:

INFORMACIONS:

Mesures i suports universals en el centre educatiu

Procediment d’intervenció en cas de faltes greument perjudicials per a la convivència

Pla: Les escoles lliures de violències . Consulta l’informe definitiu de l’avaluació

Enllaços d’interès: 

Gestió educativa

Obert el concurs #CedefopVideoAward 2023 ‘Any Europeu de les Competències’ . Departament d’Acció Exterior i Unió Europea (gencat.cat)

El Centre Europeu per al Desenvolupament de la Formació Professional organitza aquest concurs amb l’objectiu de promoure l’excel·lència en l’educació i la formació professional. S’adreça a equips d’alumnat. S’espera que cada equip produeixi un videoclip de fins a 60 segons amb un missatge contundent sobre “Any Europeu de les Competències” i una narració acompanyada de fins a 100 paraules.

El clip ha d’explicar una història basada en les experiències individuals o en equip dels aprenents d’FP per capturar una habilitat que han après durant la seva formació professional. El videoclip ha de ser recolzat per una narració amb un missatge fort.

Data límit: 15 de desembre de 2023

Convocatòria de certificacions de la Carta Erasmus d’Educació Superior (ECHE) 2021-2027 . Departament d’Acció Exterior i Unió Europea (gencat.cat)

Aquesta convocatòria té com a objectiu acreditar Institucions d’Educació Superior reconegudes ubicades en països elegibles, que tinguin capacitat operativa per participar en les activitats del Programa Erasmus+, com ara la mobilitat d’aprenentatge de persones i/o la cooperació per a la innovació i les bones pràctiques.

La convocatòria romandrà oberta durant tot el període de programació 2021-2027 (amb dates de tall anuals)

Data límit: 26 de gener del 2024

Apunts compartits. Conclusions del I Congrés de protecció de dades en la comunitat educativa, el proper dia 5 de desembre.

‘El mestre que va prometre el mar’ ens fa pensar el nostre paper de mestre compromès

Gestió en general

Jornades d’Introducció a la igualtat de tracte i la no-discriminació

Tendencias cruciales en Recursos Humanos para el 2024: más allá de la IA

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

1 comentari

  1. Miguel Casa

    em demana permís per als Apunts compartits. Conclusions del I Congrés de protecció de dades en la comunitat educativa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>