Butlletí Febrer 2023

Número 90, febrer 2023

Benvolguts/des companys/es,

Us fem a mans el butlletí informatiu del PQiMC del mes de febrer desitjant que estigueu tots i totes molt bé i ben animats davant dels reptes del dia a dia. Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible.

 

“No hay azar, destino ni suerte que pueda con la firme resolución de un alma decidida” Ella Wheeler Wilcox

 

 

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre estar en qualitat? 

El nostre institut està certificat per la ISO 9001:2015, la 14001:2015 i la 45001:2018 i, a més, la verificació EMAS III. Cada certificació ha aportat un valor afegit a l’institut.

El centre és complex per la diversitat d’estudis que impartim, els convenis que tenim i els projectes on participem. La ISO 9001 ha proporcionat una gestió del centre eficient de manera que no queda cap procés del centre sense controlar. Ha augmentat la transparència de l’organització perquè les decisions estan basades en evidències i indicadors. Ens hem impregnat d’una cultura autoavaluadora que fa que les actuacions del centre s’avaluïn un cop realitzades.

El nostre centre forma part dels 6 primers centres de la xarxa d’Escoles Verdes. Des de l’inici es va recollir com un valor de centre en el PEC emfatitzant la sostenibilitat que ens defineix com a centre. Pertànyer a la XESC ens va donar una organització i una forma de treballar marcant objectius i indicadors ambientals. Aquesta forma procedimental de treballar és la que marca la ISO 14001; per això vam intentar certificar el sistema de gestió ambiental i ho vam aconseguir l’any 2008, sent el primer centre de Catalunya a tenir la certificació 14001 i el registre EMAS. És un punt fort del centre i som un referent en temes ambientals, havent aconseguit diversos premis. Es fa un seguiment dels consums de materials, energia i aigua i s’actua de forma immediata quan es detecta una desviació del valor esperat.  La norma està integrada en la forma de treballar de l’organització i es traspassa a l’acollida que fem de nous professionals i de l’alumnat nouvingut. També ens ha permès integrar les famílies i entitats a la vida del centre, integrant-les com a part activa de les diades ambientals i recollint les seves iniciatives que s’inclouen en el pla d’actuacions de sostenibilitat del centre.

El fet d’obtenir la certificació 14001 va facilitar l’última certificació, la ISO 45001. Aquesta ha permès fer una millor vigilància de la salut del professorat i PAS. Buscar espais on compartir les necessitats dels treballadors considerant i tractant també l’aspecte psicològic. D’altra banda  ens ha permès tenir les instal·lacions i equipaments operatius, treballar amb seguretat, tenir protocols d’actuacions clars en cas d’accidents i incidents i millorar les condicions laborals dels professionals gràcies a l’avaluació dels llocs de treball i l’avaluació psicosocial.

Anar a la certificació suposa un treball extra, però després de la primera recertificació esdevé una forma de treballar de l’organització que no suposa més feina afegida, tothom entén que les actuacions extraordinàries reverteixen en una millora personal o de l’alumnat i que conclou en un millor funcionament global del centre.

Josefina Garcia Pérez

Directora institut Marianao

 

1. Enquesta mig curs 

Adjuntem l’informe amb els resultats de l’enquesta de valoració mig curs i detecció de necessitats formatives: Informe

2. Realització de l’auditoria externa de la subdirecció general

Els  dies 6 i 14 de febrer es realitzarà el seguiment de la certificació ISO 9001 de la Subdirecció de Programes i Projectes.

3. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

Com ja sabeu, aquest curs, CaixaBank Dualitza torna a finançar el cost de les certificacions d’empreses d’FP dual en el nivell d’Excel·lència. Aquest curs en finançarà 10.

En aquests moments ja tenim 39 certificacions. Aquestes setmanes estem contactant amb diferents responsables d’instituts i d’empreses per acompanyar en el procediment de certificació. En els propers mesos esperem ampliar el nombre d’organitzacions compromeses amb el servei dual d’acord als requisits establerts.

Hi ha diferents empreses que van ser de les primeres en certificar-se i que, aquests mesos, s’estan recertificant tot millorant el servei dual que presten aconseguint l’excel·lència. Enhorabona.

Continuem fent difusió del procediment a seguir per obtenir aquestes certificacions a les xarxes de qualitat i ens agradaria comptar amb tots/es vosaltres per multiplicar el nombre d’empreses certificades.

Per facilitar-vos la recollida d’evidències per al compliment i seguiment dels diferents requisits de la certificació del servei dual que presten les empreses en col·laboració amb els instituts, hem creat aquest tutorial.

Hem volgut destacar les empreses certificades en excel·lència amb un espai diferenciador on tenen la possibilitat d’explicar el que els hi ha suposat aquesta acreditació ja sigui en forma de text o vídeo. Organitzacions dual-excel·lents.

Tot i així, recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar als premis de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

 

També teniu informació a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu del Projecte fpqualitat@xtec.cat

5. Com publicar notícies al nostre NODES

Seguim interessats ens que pugueu publicar notícies al nostre NODES relacionades amb la qualitat: si esteu fent formació pel claustre, si heu certificat per primer cop ISO 9001, ISO 14001 i/o ISO 45001, si esteu redactant la memòria o us presenteu al contrast del model e2cat, si voleu aconseguir altres certificacions, si certifiqueu alguna empresa en el servei d’FP dual, si participeu en alguna jornada o concurs en relació a la gestió, o qualsevol bona pràctica interessant en relació a la gestió de centres.

A l’apartat de Recursos del nostre NODES hi trobaràs també el Tutorial.

6. Informació cursos

A continuació us adjuntem els enllaços d’informació i inscripció als cursos que tenim previstos realitzar els propers mesos:

0004240600 Auditories internes als centres educatius. Integració de sistemes 45001 i 14001. Curs avançat
Curs. VT Curs a distància (A distància). Del dilluns 27/2/2023 al 27/3/2023 de 15:30 a 18:30
0004370600 Avaluadors e2cat
Curs. VT Curs a distància (A distància). Del dimarts 7/3/2023 al 1/6/2023 de 16:00 a 18:00
0004600600 Introducció a la gestió de la qualitat i millora contínua (2n Trimestre)
Curs semipresencial. VT Curs a distància (A distància). Del dijous 2/3/2023 al 1/6/2023 de 17:00 a 19:00
0004580600 Auditories internes als centres educatius. 2a edició
Curs semipresencial. VT Curs a distància (A distància). Del dimecres 1/3/2023 al 24/5/2023 de 16:00 a 19:00

 

CURSOS FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

8. Normativa:

DOGC

ORDRE EDU/14/2023, de 27 de gener, per la qual es creen els Premis Extraordinaris de Formació Professional de grau mitjà, s’estableixen les bases i s’obre convocatòria pública per a la seva concessió per al curs 2021-2022.

RESOLUCIÓ EDU/179/2023, de 24 de gener, per la qual es crea el Programa d’innovació pedagògica Catskills, s’organitzen els campionats Catskills i es deixa sense efectes la Resolució EDU/1356/2022, de 3 de maig, que actualitzava el Programa d’innovació “Campionat de Catalunya de la Formació Professional i proves tècniques de les Olimpíades d’FP Skills”.

RESOLUCIÓ EDU/93/2023, de 17 de gener, per la qual s’actualitzen les bases del Programa de mobilitat formativa i cooperació internacional en els ensenyaments professionals, i s’obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part a partir del curs 2022-2023.

EDICTE d’11 de gener de 2023, pel qual se sotmet a informació pública el Projecte de decret pel qual es regulen els centres de formació professional integrada.

RESOLUCIÓ EDU/30/2023, de 2 de gener, per la qual es convoquen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional i als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny, les proves de caràcter general d’ensenyaments esportius i les proves d’accés a les formacions esportives de nivell 1 i de nivell 3, corresponents a l’any 2023.

RESOLUCIÓ per la qual es fa públic l’Acord del Consell d’Educació del Consorci d’Educació de Barcelona de ratificació de la normativa aplicable als centres públics de titularitat municipal.

BOE

Ley 39/2022, de 30 de diciembre, del Deporte.

Real Decreto 14/2023, de 17 de enero, por el que se modifica el Real Decreto 242/2009, de 27 de febrero, por el que se establecen convalidaciones entre las enseñanzas profesionales de Música y de Danza y la Educación Secundaria Obligatoria y el Bachillerato, así como los efectos que sobre la materia de Educación Física deben tener la condición de deportista de alto nivel o alto rendimiento y las enseñanzas profesionales de Danza.

Resolución de 10 de enero de 2023, de la Dirección General de Profesorado y Personal de Centros Públicos, del Departamento de Educación, por la que se publica la convocatoria de concurso oposición para el ingreso y acceso a la función pública docente y adquisición de nuevas especialidades.

Proyecto de Real Decreto por el que se establecen y suprimen determinadas cualificaciones profesionales de distintas familias profesionales. Proyecto de Real Decreto por el que se establecen determinadas cualificaciones profesionales de las familias profesionales Actividades Físicas y Deportivas, Agraria, Artes y Artesanía, Comercio y Marketing, Edificación y Obra Civil, Electricidad y Electrónica, Energía y Agua, Fabricación Mecánica, Hostelería y Turismo, Informática y Comunicaciones, Instalación y Mantenimiento, Química, Seguridad y Medioambiente y Transporte y Mantenimiento de Vehículos, que se incluyen en el Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales, y se suprimen determinadas cualificaciones profesionales establecidas por reales decretos y recogidas en el Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales. Fecha de inicio de aportaciones: 30 de enero de 2023. Fecha límite para la presentación de aportaciones: 17 de febrero de 2023. Remisión de aportaciones: tip.incual@educacion.gob.es.

Enllaços d’interès:

Gestió de Qualitat

Nuevo marco legal para la normalización de los resultados de la I+D+i

Nuevas actualizaciones de las referencias de ciberseguridad

ISO 45002 Sistemes de Gestió de Seguretat i Salut en el Treball. Directrius generals per a l’aplicació de la ISO 45001:2018

Gestió educativa

Educació posa en marxa el Programa de Benestar Emocional per acompanyar al professorat i els centres educatius

L’orientació educativa a l’FP, o com acompanyar l’alumnat formativament i emocionalment

Un nuevo estudio analiza la situación del alumnado con discapacidad en la Formación Profesional

Webinar: Comunicació i transparència en un centre educatiu. 7 de febrer del 2022 en línia. Organitza QualicatEdu. Inscripcions

Guia per la Prevenció i detecció de l’Assetjament i del Ciberassetjament: Informació, recursos i eines per detectar i saber com intervenir-hi.

Pòdcast sobre el nou batxillerat.
Escolta els canvis més destacats del nou batxillerat, més obert i més flexible en la tria de vies, modalitats i matèries.

Gestió en general

Código ganador: 100 claves para el éxito

Llenguatge planer: nova guia i activitats formatives 2023

5 formas de construir un sentido de pertenencia en el trabajo

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>