Butlletí octubre 2023

Número 97, Octubre 2023

Benvolguts/des companys/es,

Us fem a mans el butlletí informatiu del PQiMC del mes d’Octubre del 2023 desitjant que hagueu tingut un bon inici de curs. Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible.

 

” Lo imposible no puede haber sucedido; por tanto, lo imposible tiene que ser posible, a pesar de las apariencias” Agatha Christie

 

 

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre implementar un sistema de gestió de qualitat? 

Els amants dels còmics de Marvel coneixen perfectament la història de Wolverine (en castellà, Lobezno), un ésser mutant amb urpes retràctils, força mal geni i un inusual poder de curació que el permet recuperar-se de qualsevol ferida. Aprofitant aquests poders, una agència militar el sotmet a una operació quirúrgica per tal de recobrir el seu esquelet d’adamantium, un metall indestructible, i així convertir-se en un ésser quasi invulnerable. A partir d’aquell moment, Wolverine serà un dels membres més coneguts dels X-Men.

El camí dels instituts que hem participat en el Projecte de Qualitat i Millora Continua guarda un sorprenent paral·lelisme amb aquesta història. Ja no recordo com era l’esquelet de l’Institut Josep Brugulat de Banyoles fa 25 anys, quan vàrem començar a treballar en la idea d’implantar un sistema de gestió de la qualitat en un centre educatiu. Però sí que sé que després de tots aquests anys, aquest esquelet ha canviat.

L’esquelet antic el sostenia la feina d’un gran equip de professorat que va treballar per convertir l’antiga FP de la ciutat en el centre que és ara, un institut amb quatre cursos d’ESO, tres de Batxillerat, on s’inclou l’Artístic Escènic i Plàstic, cicles mitjans i superiors de formació professional de les famílies d’Administració i Finances, de Manteniment Electromecànic i de Fusteria i Moble i el PIP d’auxiliar de vivers i jardins. Es treballava moltíssim, amb una il·lusió que encara perdura. Sovint sense una sistematització per ser més eficients i aprofitar més la feina. A vegades sense un anàlisi que permetés tenir clar quin era l’impacte de tot aquell esforç en els resultats estratègics de centre.

L’operació per canviar el Brugulat va ser dolorosa: incomptables viatges a les reunions de qualitat per discutir com adaptar la ISO als instituts, el disseny de mapes de processos d’una complexitat que ara mirem perplexos, la insistent voluntat de procedimentar una realitat difícil de portar al paper, els moments de crisi intentant respondre la pregunta “però tot això serveix per a que els alumnes aprenguin més?”. Però, amb l’ajut de l’equip del projecte i de molts centres que varen emprendre aquest mateix camí, el canvi d’esquelet es va completar. Simplificant, destriant el que era important del que no ho era tant, oblidant la forma per enfocar-nos en el fons de cada procés o procediment, optimitzant recursos fins aconseguir un sistema de gestió àgil i eficaç.

El sistema de qualitat actual és un esquelet d’adamantium que no es veu a simple vista perquè la qualitat s’ha integrat en el mateix funcionament de centre. Un sistema de gestió quasi indestructible que ens permet moure’ns en un món cada vegada més complex. Amb eines per analitzar el context, els canvis socials en la ciutat i la comarca, els canvis tecnològics, i adaptar de forma contínua l’estratègia i els objectius que ens anem proposant curs rere curs, escoltant i tenint en compte les necessitats de tota la comunitat educativa. Un esquelet de metall que, per exemple davant d’una pandèmia mundial, sistematitza l’anàlisi dels riscos de cada procés per avançar solucions als possibles problemes, repensant la comunicació i donant respostes a cada nova dificultat. Un esquelet que ens dona la seguretat i la confiança necessàries per tal d’afrontar nous reptes, noves innovacions, nous projectes per continuar creixent. Un sistema que analitzant indicadors i resultats dirigeix la seva acció per intentar finalment donar una resposta afirmativa a la vella pregunta i fer que els alumnes aprenguin més, el màxim possible.

Mentre aquests dies acabem de redactar la memòria per afrontar la tercera de les avaluacions del model d’excel·lència e2cat, pensem en tot el camí recorregut i el que queda per recórrer. I, avís per navegants, encara no hem ensenyat les urpes.

Rafael Juanola Bailina

Director, institut Josep Brugulat (Banyoles)

1. Enhorabona

Des del Projecte de Qualitat i Millora contínua volem felicitar a les Escoles Agràries de Gandesa i Mas Bové de Constantí que han obtingut la certificació en ISO 14001 del Sistema de Gestió Ambiental, ja són 15 centres els certificats en aquesta norma i es sumen als centres que tenen un sistema de gestió integrat.

També volem donar la nostra enhorabona a l’Institut Bonanova perquè, després de realitzar el contrast en el model d’excel·lència e2cat, esdevé el primer centre públic del projecte amb una puntuació de +500!

Moltes felicitats!

2. XXI Jornada de Qualitat a l’Ensenyament

Us informem que el dijous 9 de novembre del 2023 realitzarem la XXI Jornada de Qualitat a l’Ensenyament a l’Hotel Exe Campus de Bellaterra de forma presencial. 

Per nosaltres és molt especial ja que celebrem el 25è aniversari del Projecte de Qualitat i Millora Contínua.

Tota la informació de la jornada i les inscripcions la podeu trobar a https://sites.google.com/xtec.cat/xxijornadadequalitat/inici

Les places són limitades.  

XXI Jornada de Qualitat a l'Ensenyament

3. CURSOS FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

4. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

Aquest mes, les empreses Viajes para ti  i TK ELEVATOR han certificat en Excel·lència el seu servei dual que presten en col·laboració amb diferents centres educatius. Enhorabona !

Ja són 19 les empreses Excel·lents i 43 les organitzacions certificades.

L’FP en alternança dual contribueix a la millora de la Formació Professional en ser una modalitat reconeguda com experiència educativa professionalitzadora d’alt valor afegit. Aconseguint que les empreses assoleixin el segell d’acreditació de qualitat en els nivells de Compromís, d’Assegurament o d’Excel·lència donem un pas ferm en la bona direcció pel progrés de l’FP del nostre país.

Des de la Direcció General d’FP continuem treballant per la formació com a element de cohesió social i territorial en disminuir les desigualtats individuals i, alhora, afavorir el desenvolupament socioeconòmic. La formació professional en totes les seves modalitats i subsistemes ha de permetre atraure, motivar i mantenir el talent, així com afavorir la capacitat del desenvolupament professional.

Pensem que la certificació de les empreses que col·laboren amb el servei dual les permetrà generar confiança i posicionar-se com a organitzacions responsables socialment en la implicació i compromís per l’ocupabilitat de qualitat. Els centres educatius i les organitzacions continuem establint lligams per afavorir una millor flexibilitat del currículum, una òptima adaptació de l’estudiant en l’entorn de treball, un entrenament satisfactori de les habilitats toves (soft skills) com ara el pensament crític, la resiliència, la presa de decisions informada i la transversalitat digital.

L’excel·lència en la formació pràctica dual ha de destacar les persones que formen l’organització i esdevenir inspiradors per altres projectes. Aquesta certificació permet assegurar que l’organització posa en valor criteris com ara un objectiu procés de selecció, una planificada acollida, la seguretat i la salut en el lloc de treball, el clima i les relacions laborals, la pro activitat de l’estudiant, la formació del/de la tutor/a d’empresa, la transparència del procés, la col·laboració amb els centres educatius d’acollida en formació, visites i recursos, la planificació de l’estada i la valoració de la possible inserció laboral.

Recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar a les possibles bonificacions de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

També a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web.

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu  fpqualitat@xtec.cato a gestiofpdual.educacio@gencat.cat

5. Com publicar notícies al nostre NODES

Seguim interessats en que pugueu publicar notícies al nostre NODES relacionades amb la qualitat: si esteu fent formació pel claustre, si heu certificat per primer cop ISO 9001, ISO 14001 i/o ISO 45001, si esteu redactant la memòria o us presenteu al contrast del model e2cat, si voleu aconseguir altres certificacions, si certifiqueu alguna empresa en el servei d’FP dual, si participeu en alguna jornada o concurs en relació a la gestió, o qualsevol bona pràctica interessant en relació a la gestió de centres.

A l’apartat de Recursos del nostre NODES hi trobaràs també el Tutorial.

6. Normativa:

INFORMACIONS:

Grans resultats de l’equip CatSkills a l’EuroSkills 2023  Els bons resultats obtinguts demostren la bona salut del sistema de formació professional vigent, així com l’alt grau de motivació i implicació dels nostres alumnes

El petit manual de l’enfocament restauratiu global en l’àmbit educatiu. Monografia en què es proposa una nova mirada sobre el fet delictiu i el seu abordatge en el context educatiu.

DOGC

RESOLUCIÓ EDU/3014/2023, de 30 d’agost, per la qual s’estableix el calendari i el règim del procés electoral per renovar els membres dels consells escolars dels centres públics i privats sostinguts amb fons públics i es crea un pla pilot per implementar el sistema de vot electrònic en centres públics de titularitat del Departament d’Educació.

RESOLUCIÓ EDU/3107/2023, de 8 de setembre, per la qual s’obre procediment de convocatòria pública per a la concessió dels Premis Extraordinaris dels Programes de Formació i Inserció, dels Premis Extraordinaris de Formació Professional de grau mitjà i dels Premis Extraordinaris de Formació Professional de grau superior, corresponents al curs 2022-2023.

RESOLUCIÓ EDU/3139/2023, de 12 de setembre, per la qual es regula el Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE) durant el curs 2023-2024, en el marc de les mesures adoptades pel Departament d’Educació per reforçar els centres educatius amb més complexitat i vulnerabilitat educativa, al qual s’integra el Programa del Ministeri d’Educació i Formació Professional de cooperació territorial per a l’orientació, l’avenç i l’enriquiment educatiu PROA+.

RESOLUCIÓ EDU/3236/2023, de 20 de setembre, per la qual es modifica l’annex de l’Ordre EDU/193/2021, de 13 d’octubre, per la qual s’organitzen els ensenyaments de formació professional inicial en la modalitat d’educació no presencial. (s’afegeixen cicles formatius)

RESOLUCIÓ EDU/3237/2023, de 20 de setembre, per la qual es modifica l’annex de la Resolució EDU/2894/2020, de 10 de novembre, de la impartició de forma presencial o a distància de diversos crèdits o mòduls professionals en els ensenyaments professionals a distància.

EDICTE de 15 de setembre de 2023, pel qual se sotmet a informació pública el Projecte d’ordre per la qual es modifiquen dues qualificacions professionals i s’estableix una qualificació professional en el Catàleg de qualificacions professionals de Catalunya i en el Catàleg modular integrat de formació professional.

BOE

BOE-B-2023-25486 Extracto de la Resolución de la Secretaría General de Formación Profesional de fecha 2 de agosto de 2023 por la que se convocan ayudas destinadas a la implantación y desarrollo de la Red Estatal de Centros de Excelencia de la Formación Profesional en el año 2023, en el marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia Financiado por la Unión Europea – NextGenerationEU.

Enllaços d’interès: 

Gestió de Qualitat

Gestionar con éxito los riesgos psicosociales – Revista AENOR

Estrategías de gestión: Método SMART– q-bo.org

Com posar el pla estratègic en acció – EAPC blog

Gestió en general

Value proposition Canvas best practices

EAPC motor de recerca

Habilidades de innovación (1): reaprendizaje y pensamiento científico

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>