L’Institut Esteve Terradas i Illa aconsegueix la Certificació del sistema de gestió integrat (ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018)

Un dels objectius del Projecte de Direcció per al període 2020-2024 com a planificació estratègica del centre era l’assoliment de la certificació ISO 45001 de Seguretat i Salut en el Treball i la norma ISO 14001 de Medi Ambient. Fa dos cursos ja es va aconseguir la certificació de la ISO 45001:2018, i estava previst per aquest curs 2022/2023 poder certificar la ISO 14001:2015. Atès que la certificació de la ISO 9001 data del 2008, es va considerar que el sistema de gestió de la qualitat ja estava prou madur i la inclusió en el sistema dels apartats comuns de la ISO 45001 no va fer canviar en gran mesura la documentació del sistema que hi havia fins aquell moment.

La incorporació al sistema de gestió de la ISO 14001:2015 es va analitzar en comissió i es va acordar formar una comissió conjunta amb responsables de les 3 normes per tal de crear la Comissió del Sistema de Gestió Integrat. Aquest fet va convertir-se en una declaració d’intencions amb l’objectiu de certificar un sistema de gestió únic, ja que s’ha de veure la qualitat, el medi ambient i la prevenció de riscos com un tot, i no com a entitats independents, i s’haurien d’incloure, per tant, en la cultura, la missió i la visió del nostre institut.

La implicació inicial forta i ferma de tot l’Equip Directiu, sobretot de les coordinadores dels 3 sistemes, i la col·laboració estreta i directa entre les diferents parts en tot moment, ha estat un dels factors d’èxit a l’hora de veure tant la necessitat com la consecució d’una integració en un sistema de gestió únic en el nostre centre. Per altra banda, l’entesa i col·laboració de tot el claustre, així com la resta de parts interessades (alumnat, PAS, serveis, etc.) han fet del tot factible obtenir uns bons resultats en l’auditoria externa de certificació.

Les dificultats trobades al llarg d’aquest camí han estat principalment en el moment d’entendre aspectes que, com a docents que som, de vegades no coneixem, però l’ajuda de les Xarxes en les quals participem dins del PQiMC ens han ajudat, i força, en la resolució de dubtes i la realització de procediments i anàlisi d’aspectes específics de cadascuna de les normes implantades (i molt especialment en el cas de la PRL i el medi ambient).

Els principals beneficis que considerem que hem obtingut són veure la qualitat, la prevenció de riscos laborals i el medi ambient com un tot, així com implementar tots els beneficis de cadascuna de les àrees en el know-how del nostre centre. Tanmateix, el fet d’integrar implica la reducció considerable de jornades d’auditories externes, ja que tenen molts punts comuns i aquells que no ho són estan clarament identificats i controlats per part dels responsables. Aquesta reducció de jornades facilita el desenvolupament i la planificació de les auditories.

Ara per ara, estem satisfets/es amb la feina realitzada, però som molt conscients que hem de treballar en la millora contínua com a eix vertebral de la nostra feina diària, i de ben segur que la implementació d’un sistema de gestió integrat (SGI) és la clau de l’èxit en aquest sentit.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>