Resolució EDU/918/2023, de 17 de març. Nous centres

RESOLUCIÓ EDU/918/2023, de 17 de març per la qual es convoca concurs per seleccionar centres públics que imparteixen ensenyaments professionals per ser inclosos, a partir del curs 2023-2024, en el Projecte de qualitat i millora contínua del Departament d’Educació.

El Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius té per objectiu aconseguir l’excel·lència en els resultats educatius a través de la millora contínua dels processos, la confiança i la satisfacció de l’alumnat, les famílies, les empreses i els diferents agents implicats, envers el servei educatiu proporcionat, per tal d’ajudar als centres educatius a dissenyar, implementar, avaluar i millorar contínuament els seus sistemes de gestió. Les metodologies utilitzades es fonamenten en els principis de la gestió de la qualitat i d’acord amb models basats en normes internacionals.

Actualment cent noranta-nou centres públics, d’arreu de Catalunya, participen en aquest Projecte; agrupats en xarxes de treball on desenvolupen eines de gestió a través de metodologies d’aprenentatge entre iguals i treball cooperatiu. Del total de centres participants, cent cinquanta tenen implantat i acreditat un sistema de gestió basat en la norma de sistemes de gestió de la qualitat ISO 9001, i trenta-dos centres han acreditat, a més, els seus sistemes de gestió d’acord amb el model d’excel·lència e2cat, establert pel Departament d’Educació. La resta de centres es troben en diferents fases del procés.

Mitjançant aquests sistemes de gestió, el Projecte de qualitat i millora contínua ajuda als centres participants a orientar les seves actuacions per tal de donar resposta a les necessitats educatives de l’alumnat, les famílies, les empreses i l’entorn social, d’acord amb els requeriments establerts; potencia estratègies de desenvolupament i implicació de les persones que hi treballen; gestiona, de manera sistemàtica i transparent, els processos que s’hi desenvolupen; fomenta la cultura de la millora contínua, la innovació i l’intercanvi de bones pràctiques amb altres centres; promou el compromís col·lectiu i la coherència d’objectius en la definició i el desenvolupament dels valors, les polítiques i les estratègies de centre; i impulsa la definició i la gestió de nous àmbits d’autonomia que contribueixin a la millora global del centre per tal d’assolir l’excel·lència en els resultats.

1. Requisits de participació

Poden participar en aquesta convocatòria els centres de titularitat pública de formació professional, que imparteixin cicles formatius, i els centres públics d’altres ensenyaments professionalitzadors dependents de la Direcció General de Formació Professional, que compleixin els requisits establerts en l’apartat 4 de l’annex de la Resolució EDU/643/2022, de 9 de març, del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua dels centres educatius, així com les especificitats establertes en aquesta convocatòria.

2. Tramitació de la sol·licitud

2.1. El termini de presentació de les sol·licituds comprèn des de l’endemà de la publicació de la convocatòria al DOGC i fins al 30 abril de 2023.

2.2. La directora o director de l’institut ha de sol·licitar la participació en aquesta convocatòria mitjançant l’accés a l’aplicació de sol·licituds MFlex, ubicada a la intranet – Portal de centre.

2.3. A la sol·licitud, cal adjuntar el projecte de direcció que inclogui objectius i actuacions relacionats amb el tema de la gestió de la qualitat o, en cas que no estigui inclòs, un compromís explícit de la direcció d’assumir i liderar el centre cap a la integració de la gestió de la qualitat i la millora contínua, com a sistema únic de gestió del centre. En el cas de no disposar de projecte de direcció, el compromís de la direcció d’incloure-ho.

3. Criteris de selecció de centres educatius

Per a la selecció de centres que s’incorporin en el Programa d’innovació es té en compte el compliment dels requisits de participació establerts a l’apartat 4 de l’annex de la Resolució EDU/643/2022, de 9 de març:

Annex 4.1 Generals.
Poden participar en les convocatòries públiques els centres educatius de Catalunya que reuneixin els requisits següents:
a) Disposar d’un pla d’actuació definit al projecte de direcció que inclogui objectius i actuacions relacionats amb el tema de la gestió de la qualitat, i un compromís explícit de la direcció d’assumir i liderar el centre cap a la integració de la gestió de la qualitat i la millora contínua, com a sistema únic de gestió en el centre. En el cas de no disposar de projecte de direcció, el compromís de la direcció de incloure-ho.
b) Disposar de la documentació de gestió de centre que determina el Departament d’Educació o el compromís d’elaborar-la el primer any de participació en el Programa. Aquesta documentació ha d’estar clarament identificada com a documentació del centre i estar disponible per a qualsevol membre de la comunitat educativa.
c) Designar una persona, amb coneixements de gestió de la qualitat d’un centre educatiu, com a coordinadora del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua. En cas que el centre no disposi de la persona amb la formació adequada, haurà d’assignar-ne una que estigui en disposició d’assistir als cursos de formació inicial en qualitat i millora contínua que organitza la Direcció General de Formació Professional.
La persona coordinadora del Programa d’innovació, en el cas dels centres públics, s’ha de designar preferentment d’entre les que tinguin la destinació definitiva en el centre i, en tot cas, l’assignació s’ha de fer tenint present la previsió de continuïtat al llarg del Programa d’innovació.
d) Disposar de professorat amb una formació bàsica mínima en metodologies de gestió de la qualitat o que estigui en disposició d’assistir als cursos que organitza la Direcció General de Formació Professional.

4. Resolució de la convocatòria

La directora general de Formació Professional ha de resoldre aquesta convocatòria, un cop vista la proposta de la comissió avaluadora integrada per:

El subdirector general de Programes i Projectes, que actuarà de president.

La subdirectora general de la Inspecció d’Educació o la persona que designi.

La cap de Servei de Programes i Projectes de Foment dels Ensenyaments Professionals o la persona que designi.

Un tècnic del Servei Programes i Projectes de Foment dels Ensenyaments Professionals, que actuarà com a secretari.

La comissió avaluadora pot demanar informació complementària als serveis territorials del Departament d’Educació, a la coordinació territorial de la formació professional i al Consorci d’Educació de Barcelona.

5. Llista provisional de centres admesos, exclosos i inadmesos

En un termini màxim de vint dies hàbils des que finalitza el termini de presentació de sol·licituds es publica, a la intranet – Portal de centre, la llista provisional de centres admesos, exclosos indicant-ne el motiu i els inadmesos.

7. Obligacions dels centres seleccionats

La selecció d’un centre suposa participar en el Projecte de qualitat i millora contínua a partir del curs acadèmic 2023-2024, formant part de la xarxa de treball assignada, d’acord amb la planificació feta per la Direcció General de Formació Professional. També suposa l’acceptació de les obligacions recollides a l’apartat 5 de l’annex de la Resolució EDU/643/2022, de 9 de març.

Annex 5. Compromisos dels centres participants

La participació del centre en el Programa d’innovació suposa l’acceptació dels compromisos següents:

a) Implementar un model de gestió de la qualitat i estar en disposició d’obtenir la certificació acreditativa, si escau.

b) Assumir que el lideratge i la implementació del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua en el centre corresponen al director o directora i la resta de l’equip directiu, conjuntament amb la persona coordinadora de qualitat.

c) Formar part de la xarxa que li assigni el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua. El centre assumeix el compromís amb la Direcció General de Formació Professional de tenir establert, en un termini de dos anys, un sistema de gestió de la qualitat i, si així ho decideix, d’anar a la certificació externa el tercer any, en què el sistema ha d’estar plenament implementat.

En un període de quatre cursos, des de l’entrada al Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora
contínua, el centre ha d’estar en condicions d’assolir la certificació de qualitat i de treballar, plenament, d’acord amb les seves metodologies i objectius i amb el programa comú de la resta de centres certificats.

En el supòsit que un centre no hagi assolit la certificació de qualitat en el període màxim establert en el
paràgraf anterior, el curs següent deixarà automàticament de formar part del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, excepte que presenti una sol·licitud de pròrroga i aquesta sigui acceptada per la Direcció General de Formació Professional.

Aquesta sol·licitud de pròrroga només es podrà presentar una sola vegada i per un màxim de dos cursos. S’haurà de presentar a la Direcció General de Formació Professional abans del 31 de juliol del quart curs des de l’entrada al Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua, acompanyada d’un pla d’actuació i d’un compromís per part de la direcció del centre d’assolir la certificació dins d’aquest nou termini.

L’acceptació de la pròrroga estarà subjecte a la prèvia valoració positiva per part dels tècnics de la Direcció General de Formació Professional.

Si, un cop finalitzat el període establert en la pròrroga, el centre no ha assolit la certificació de qualitat, aquest quedarà automàticament desvinculat del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua.

d) Constituir un o més equips de millora anuals per al desenvolupament del pla d’actuació.

e) Participar en les activitats individuals i grupals de desplegament del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua de la Direcció General de Formació Professional, entre les quals cal destacar les reunions de xarxa, la constitució d’una comissió de qualitat en el centre i la participació en les activitats de formació de la Direcció General de Formació Professional.

f) Seguir el programa general de treball de la xarxa on s’integri el centre, establert des de la Direcció General de Formació Professional.

8. Dotació de recursos

8.1 Els centres participants en el Projecte, atès que construeixen el seu propi model de gestió basat en les metodologies de la qualitat, rebran per part de la Direcció General de Formació Professional el suport previst a l’apartat 6 de l’annex de la Resolució EDU/643/2022, de 9 de març.

Annex 6 Dotació de recursos

6.1 Els centres seleccionats rebran per part de la Direcció General de Formació Professional:

a) Assessorament en els models i normes de gestió de qualitat i millora contínua.

b) Formació i intercanvi d’experiències i coneixements, a través de les xarxes intercentres, adreçada al director o directora, coordinador o coordinadora de qualitat i, eventualment, a altres membres de l’equip de direcció i coordinació.

c) Documentació i eines informàtiques, per a la gestió del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua (models i exemples d’altres centres).

d) Ajuts pel finançament de les despeses derivades de la certificació externa en els centres públics dependents del departament d’Educació que imparteixen ensenyaments professionalitzadors, si s’escau.

6.2 La Direcció General de Formació Professional ha de facilitar la formació i els mitjans necessaris que en cada moment es determinin, per implementar i desenvolupar un sistema de gestió que cerqui la qualitat total al centre.

8.2 Aquesta convocatòria, en relació amb els centres que imparteixen formació professional inicial, està finançada pel Ministeri d’Educació i Formació Professional i és susceptible de cofinançament pel Fons Social Europeu Plus, per a les activitats destinades a la qualitat de la formació professional, per la qual cosa es farà constar aquest finançament en les actuacions que se’n deriven.

9. Desenvolupament del projecte

El desenvolupament del projecte s’ha de dur a terme d’acord amb l’apartat 7 de l’annex de Resolució EDU/643/2022, de 9 de març.

Annex 7

Els centres seleccionats desenvoluparan el Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua
mitjançant:

a) La integració en la xarxa de treball intercentres.

b) La participació, a través del campus virtual, d’intercanvi d’experiències i recursos de l’entorn virtual de
formació.

c) La participació en les jornades i trobades de les xarxes de qualitat per a l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques.

d) El desenvolupament de les actuacions establertes en el programa de treball definit per la Direcció General de Formació Professional: a’) realització d’una diagnosi de centre i elaboració d’un pla de millora; b’) creació d’equips de millora; c’) elaboració i implantació d’un model de gestió de la qualitat del centre i certificació; d’) realització d’una autoavaluació de centre segons el model e2cat o EFQM; e’) elaboració d’una memòria de contrast e2cat o EFQM i certificació, si escau.

e) El desenvolupament de la planificació estratègica i d’un sistema d’indicadors de coordinació i avaluació integral del centre, com a eines de gestió.

f) Altres propostes de xarxes específiques per a la certificació de normes i/o de generació de nou coneixement (comunitats de pràctica).

10. Seguiment i avaluació del projecte

Un cop finalitzat el curs acadèmic, i abans del 31 de juliol, els centres trametran un informe del desplegament del projecte, d’acord amb el model establert, a la Direcció General de Formació Professional, avaluant la seva participació en el projecte i fent-hi constar: el grau de desplegament, l’assoliment o l’estat dels objectius fixats, la situació dins el centre i la seva valoració. A més, l’informe aportarà les dades dels indicadors que han de servir per realitzar una valoració global del Programa d’Innovació Projecte de qualitat i millora contínua per part del Departament d’Educació.

Del resultat d’aquest informe i de la valoració que en faci la Direcció General de Formació Professional derivarà la decisió de romandre en el mateix nivell, de passar al següent o de finalitzar la participació en aquest Programa d’Innovació.

Els centres del Programa d’Innovació Projecte de qualitat i millora contínua que assoleixen 300 o més punts del seu sistema de gestió, d’acord amb el model d’excel·lència e2cat, rebran un distintiu de reconeixement per part del Departament d’Educació.

11. Certificació de les activitats

La certificació d’activitats s’ha de dur a terme d’acord amb l’apartat 8 de l’annex de la Resolució EDU/643/2022, de 9 de març.

Annex 8

8.1 Les reunions de xarxa formen part del Programa de formació permanent i, com a tal, són certificables per la Direcció General de Formació Professional, com a activitats de formació per al professorat participant, si es compleixen les condicions establertes.

8.2 Tenen la consideració d’activitat d’innovació educativa, sempre que es duguin a terme durant tot un curs acadèmic, les activitats següents:

a) La coordinació del Programa en el centre.
b) La participació en l’equip o equips de millora del centre.
c) La participació com a membre de la comissió de qualitat del centre.
d) La participació com a persones auditores o avaluadores e2cat en altres centres de la xarxa.
e) La participació en l’autoavaluació, l’elaboració del pla de millora del centre i la redacció de la memòria de contrast (e2cat o EFQM).
A cada persona participant a les activitats esmentades li correspon un sol certificat per curs, encara que participi en més d’una activitat.
8.3 El director o directora del centre, durant el mes de juliol del curs corresponent, trametrà a la Direcció
General de Formació Professional la relació de persones (nom, cognoms i NIF) que durant tot el curs acadèmic han dut a terme efectivament les activitats previstes en el apartat anterior. El Departament d’Educació emetrà el certificat corresponent.

9. Memòria de seguiment i avaluació del Programa d’innovació Projecte de qualitat i millora contínua
Els centres trametran anualment, una memòria del desplegament, la situació dins el centre i l’avaluació del Programa, a la Direcció General de Formació Professional.
Del resultat d’aquesta memòria i de la valoració que en facin els responsables del Programa d’innovació
Projecte de qualitat i millora contínua, es derivarà la decisió de romandre en el mateix nivell, de passar al següent o de finalitzar la participació en aquest Programa.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>