Butlletí Gener 2024

Número 100, Gener 2024

Benvolguts/des companys/es,

Tornem amb el butlletí de gener que és el que fa 100! Desitgem que hagueu començat el 2024 de la millor manera possible i que sigui un any ple de bons moments per compartir!   Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible.

 

“Debes de estar dispuesto a ser un principiante en cada una de tus mañanas» Mestre Eckhart

 

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre implementar un sistema de gestió de qualitat? 

L’Institut Montsià ha format part del Projecte de Qualitat i Millora Contínua des de bon començament adaptant el seu sistema de gestió als estàndards ISO9001 (2004), e2cat+300 (2012), e2cat+400 (2018) i ISO45001 (2021). Aquesta llarga trajectòria iniciada el 1999 ha representat molts canvis per al centre, però si hi ha una cosa a destacar per sobre de tot és haver passat progressivament d’una gestió més estàtica i reactiva davant les circumstàncies a una administració de caràcter més proactiu i dinàmic, on l’organització ha pres la iniciativa al moment de planificar objectius, elaborar estratègies, implementar accions i acompanyar en la bona marxa de tot plegat.

Tal iniciativa ha vingut orientada per les necessitats i expectatives de l’alumnat, les famílies, el professorat i personal d’administració i serveis, l’empresariat, el Departament d’Educació i la societat en general. Així és com, a partir d’un procés participatiu de la comunitat educativa en un centre de Formació Professional, s’ha incorporat en la nostra missió proporcionar una formació tècnica de qualitat i un coneixement que doti l’alumnat de llibertat per decidir el seu itinerari de vida i poder desenvolupar dignament la seva carrera professional.

Assolir l’èxit en aquesta tasca requereix la intervenció de tot el personal del centre i un bon clima laboral: una administració participativa de treball en equip millora la motivació, el compromís i la preocupació per fer les coses bé. Conèixer el perquè de tot allò que fem ens permet alinear l’activitat amb les expectatives de les parts interessades, ens permet també evolucionar i adaptar-nos orgànicament als canvis de l’entorn i ens permet ser agents del canvi en la nostra societat. En definitiva, permet a una institució de certa dimensió mantenir la flexibilitat i dinamisme d’una petita i, el que és més important, treballar a gust en un lloc on ets escoltat, on pots desenvolupar la teva carrera professional i se’t presenten objectius estimulants.

Cal tenir present que el sistema de gestió no deixa de ser un model positiu a seguir per aquelles persones que actuen en l’àmbit de l’organització, amb la qual cosa podem irradiar bones pràctiques de cara a l’entorn. Si això ho combinem amb la necessitat, per a tot sistema de qualitat, de tenir uns proveïdors externs que també estiguin en la qualitat, nosaltres (els centres del PQiMC) hem de ser model a seguir per al sistema educatiu en conjunt, atesa la necessitat imperiosa d’estendre la qualitat al nostre proveïdor principal que és el Departament d’Educació, de manera especial quan és la institució que determina en bona part la nostra forma organitzativa. Ho diem perquè escrits com aquest, més que per vanagloriar-nos de les nostres excel·lències, pensem que són per animar a altres a seguir el camí de la qualitat.

Anem més enllà: el sistema educatiu només és un dels actors socials, però ja posats a imaginar i fent aquí un exercici de producció divergent, per què no estendre la qualitat a totes les institucions públiques i privades? Davant les dificultats que tenim per afrontar els grans reptes del segle XXI i de visualitzar alternatives organitzatives que facilitin aplicar solucions i trobar l’equilibri en la satisfacció de les necessitats i expectatives de la ciutadania, què trobeu de la possibilitat de viure en una societat organitzada sota els principis de la qualitat?

Aquests últims ens els proporcionen els models estàndards de gestió i els tenim recollits al projecte educatiu, a saber: orientació als grups d’interès, transparència informativa, presa de decisions basada en dades, participació dels interessats en tals decisions en un clima de cortesia i respecte mutu, responsabilitat en correspondència amb tal capacitat decisòria, traçabilitat des de les necessitats i expectatives fins les accions concretes, gestió de processos interrelacionats en forma de proveïdor-client, eleccions i acords democràtics, estructures organitzatives orgàniques, formació permanent i millora contínua de processos (eficiència) i productes o serveis (eficàcia). Què ens impedeix portar la creativitat emprenedora dels organismes de la societat civil a les institucions públiques? Més enllà d’administrar modestament un centre educatiu o una empresa, vet aquí com la qualitat també ens permet pensar en un món millor.

Lluís Lluís Rodríguez

Secretari

INS Montsià (Amposta)

1. Enhorabona

Des del Projecte de Qualitat i Millora Contínua volem felicitar a les Escoles Agràries d’Amposta i del Solsonès que han obtingut la certificació ISO 14001 del seu sistema de gestió ambiental, ja són 17 centres els certificats en aquesta norma.

2. V Jornada de Portes Obertes de la Qualitat

El proper 22 de febrer celebrarem la V Jornada de Portes Obertes de la Qualitat, afortunadament en format presencial de nou.

Es tracta d’un esdeveniment descentralitzat que fem cada dos anys on obrim alguns centres per mostrar els sistemes de gestió excel·lents a la resta del sistema educatiu de Catalunya.

La Jornada de Portes Obertes té el doble objectiu de, per una banda mostrar els avantatges d’implementar models internacionals de sistemes de gestió de les organitzacions, i d’altra banda oferir als centres educatius que ho desitgin i, també a les empreses i institucions del territori, suport, orientació i formació per acompanyar-los en la millora de la gestió de les seves organitzacions.

Teniu tota la informació disponible al site i properament tindrem disponibles els enllaços d’inscripció.

3. Enquesta valoració mig curs i necessitats formatives 

Com cada curs en aquestes dates, volem saber quina és la vostra opinió en relació al PQiMC d’enguany. També ens interessa conèixer les necessitats de formació que teniu.

Per això, us demanem que empleneu el formulari (un per centre) que trobareu en aquest enllaç.

Teniu fins al 31 de gener del 2024

4. Convocatòria per al 9è Premi Xavier Batlle – Qualicat Edu

Termini per la presentació dels treballs: 31 de gener del 2024

5. Cursos FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

6. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

L’FP en alternança dual contribueix a la millora de la Formació Professional en ser una modalitat reconeguda com experiència educativa professionalitzadora d’alt valor afegit. Aconseguint que les empreses assoleixin el segell d’acreditació de qualitat en els nivells de Compromís, d’Assegurament o d’Excel·lència donem un pas ferm en la bona direcció pel progrés de l’FP del nostre país.

Recomanem que hi veieu els vídeos d’Aigües de Barcelona, d’ESSITY IBERIA, d’IDIADA AUTOMOTIVE TECHNOLOGY, de Transports de Barcelona (BUS) i de bonÀrea Corporació Alimentària Guissona.

Alguns valors afegits que podem subratllar de la certificació:

✓ Fa visible la implicació i el compromís social per la formació dual. Reconeixement.

✓ Ajuda a l’empresa a mantenir, de forma sostinguda en el temps, el model de l’FP dual.

✓ Aval de qualitat de la feina ben feta. Referent.

✓ Creació de planter de personal qualificat.

✓ Afavoreix la integració del personal en un equip de treball i en la cultura de l’empresa.

✓ Facilita la cooperació i participació de l’empresa en diferents activitats per a la millora de l’FP dual (innovació, estades del professorat, grups de treball de tutors/es d’empresa, sinèrgies amb altres empreses).

✓ Es comparteixen recursos empresa-centre educatiu: instal·lacions, equips, materials, formació, experiència i coneixement

A destacar dos aspectes molt importants:

–        No suposa més feina que la que ja es fa d’acord als protocols establerts.

–        Portem 4 anys certificant i, fins ara, pràcticament cap empresa ha hagut de pagar res per aconseguir aquesta certificació. En tot cas, les micro i petites empreses estaran per davant en la possible bonificació del cost per part de CaixaBank dualitza segons el barem que pot trobar en aquest enllaç.

Des de la Direcció General d’FP continuem treballant per la formació com a element de cohesió social i territorial en disminuir les desigualtats individuals i, alhora, afavorir el desenvolupament socioeconòmic. La formació professional en totes les seves modalitats i subsistemes ha de permetre atraure, motivar i mantenir el talent, així com afavorir la capacitat del desenvolupament professional.

Pensem que la certificació de les empreses que col·laboren amb el servei dual les permetrà generar confiança i posicionar-se com a organitzacions responsables socialment en la implicació i compromís per l’ocupabilitat de qualitat. Els centres educatius i les organitzacions continuem establint lligams per afavorir una millor flexibilitat del currículum, una òptima adaptació de l’estudiant en l’entorn de treball, un entrenament satisfactori de les habilitats toves (soft skills) com ara el pensament crític, la resiliència, la presa de decisions informada i la transversalitat digital.

L’excel·lència en la formació pràctica dual ha de destacar les persones que formen l’organització i esdevenir inspiradors per altres projectes. Aquesta certificació permet assegurar que l’organització posa en valor criteris com ara un objectiu procés de selecció, una planificada acollida, la seguretat i la salut en el lloc de treball, el clima i les relacions laborals, la pro activitat de l’estudiant, la formació del/de la tutor/a d’empresa, la transparència del procés, la col·laboració amb els centres educatius d’acollida en formació, visites i recursos, la planificació de l’estada i la valoració de la possible inserció laboral.

Recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar a les possibles bonificacions de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

També a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web.

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu  fpqualitat@xtec.cato a gestiofpdual.educacio@gencat.cat

7. Normativa:

INFORMACIONS:

Cotització dels alumnes en pràctiques a la Seguretat Social

Integració dels professors tècnics de formació professional en el cos de professors d’ensenyament secundari . Consulta la modificació de les llistes definitives de persones admeses i excloses

Educentres, núm. 49 – desembrede 2023  Butlletí adreçat als equips directius, als docents i al personal d’administració i serveis

Educentres, núm. 50- gener de 2024 Butlletí adreçat als equips directius, als docents i al personal d’administració i serveis

Certificats professionals: una porta oberta al teu futur Coneix els materials de la campanya.

Protocol per a l’atenció i l’acompanyament de l’alumnat transgènere als centres educatius

Podeu fer la sol·licitud fer formar part dels tribunals per al concurs oposició ordinari fins al 19 de gener de 2024.

 DOGC

RESOLUCIÓ EDU/4141/2023, de 4 de desembre, per la qual s’encarrega al Consorci d’Administració Oberta de Catalunya l’emissió dels certificats digitals personals d’identificació i de signatura electrònica T-CAT i T-CAT P per a l’any 2023.

ACORD GOV/268/2023, de 19 de desembre, pel qual es crea el complement retributiu per major dedicació lectiva per a l’exercici de funcions docents de les especialitats informàtiques i de l’especialitat de llengua catalana i literatura, com a component del complement específic docent.

RESOLUCIÓ PRE/3923/2023, de 20 de novembre, per la qual es convoca la cinquena edició dels Premis #FPCAT a les bones pràctiques promogudes en el camp de la formació professional, corresponent a l’any 2023.

ORDRE EDU/286/2023, de 20 de desembre, de creació del Centre de Recursos Pedagògics de Formació Professional.

RESOLUCIÓ EDU/4350/2023, de 20 de desembre, de modificació de la Resolució EDU/2998/2023, de 30 d’agost, per la qual s’aprova la llista única per especialitats del procés d’integració en el cos de professors d’ensenyament secundari, convocat per la Resolució EDU/2144/2023, de 16 de juny, de convocatòria pública per a la integració del professorat funcionari de carrera del cos, a extingir, de professors tècnics de formació professional en el cos de professors d’ensenyament secundari (DOGC núm. 8940, de 20.6.2023).

BOE

Extracto de la resolución de 17 de noviembre de 2023, de la Secretaría de Estado de Educación por la que se convocan plazas para profesorado visitante español en Estados Unidos, Canadá, Irlanda, Alemania y China para el curso académico 2024-2025.

Real Decreto-ley 7/2023, de 19 de diciembre, por el que se adoptan medidas urgentes, para completar la transposición de la Directiva (UE) 2019/1158, del Parlamento Europeo y del Consejo, de 20 de junio de 2019, relativa a la conciliación de la vida familiar y la vida profesional de los progenitores y los cuidadores, y por la que se deroga la Directiva 2010/18/UE del Consejo, y para la simplificación y mejora del nivel asistencial de la protección por desempleo.
Página  168020/ Punto 5 i 6

5. La prestación y el subsidio serán compatibles con la percepción de prestaciones económicas no contributivas de la Seguridad Social, y de cualquier tipo de rentas mínimas, salarios sociales o ayudas análogas de asistencia social concedidas por cualquier Administración Pública.
6. La prestación y el subsidio serán compatibles con la realización de prácticas formativas, prácticas académicas externas incluidas en programas de formación o programas de formación para el empleo.

Enllaços d’interès: 

Gestió en general

Gravació del webinar Redacción eficaz de correos electrónicos – Fundació Factor Humà

Ètica i dades: aproximacions actuals per una gestió responsable EAPC – Gestió de la Informació: transparència i protecció de dades

Jornades d’Introducció a la igualtat de tracte i la no-discriminació

Tendencias cruciales en Recursos Humanos para el 2024: más allá de la IA

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>