Butlletí Maig 2023

Número 93, Maig 2023

Benvolguts/des companys/es,

Us fem a mans el butlletí informatiu del PQiMC de maig desitjant que que estigueu bé i animats per encarar el final de curs. Ens teniu a la vostra disposició per tal d’ajudar-vos en tot allò que sigui possible.

 

“Debemos estar dispuestos a renunciar a la vida que planeamos para poder vivir la que nos espera” Joseph Campbell

 

La veu dels centres. Què ha suposat pel centre implementar un sistema de gestió de qualitat? 

L’Institut Montilivi és un centre referent de les comarques gironines que ha estat, des dels seus orígens, un centre actiu en la formació de  l’alumnat i també en la innovació i la millora contínua, perseguint sempre donar el millor servei als nostres usuaris.

A Montilivi assisteixen cada dia unes 2000 persones entre alumnes i treballadors/es del centre i, tot i la dimensió del centre, és un Institut amb una alta demanda d’escolarització per la qualitat dels ensenyaments que s’imparteixen.

El nostre alumnat i la seva formació, en un sentit integral de la paraula, ha de ser i és el centre sobre el qual han de bascular totes les accions que es duen a terme. En aquesta missió no podem obviar que la figura del/de la docent és la figura cabdal.

La principal tasca del/de la docent té a veure amb la funció catalitzadora de l’aprenentatge de l’alumnat. Aquesta és la màgia de la docència, aconseguir que les persones que han confiat en els nostres centres educatius siguin competents per a la vida i també per exercir les seves futures professions.

Ara bé, aquesta tasca en totes les seves manifestacions té una vessant de gestió inalienable de la mateixa docència. El docent planifica, executa, avalua, revisa i millora constantment la seva forma d’aconseguir que l’alumnat sigui competent. D’altra banda, tampoc es pot ometre que els/les docents depenen també de la gestió d’altres persones als centres, com poden ser els membres dels equips directius, que han de planificar i organitzar tot el que envolta el desenvolupament de la seva tasca docent.

A més a més, la gestió d’aquestes altres persones no ha de ser exclusivament una acció enfocada al dia a dia, sinó que ha d’incorporar una dimensió de planificació estratègica que permeti donar sentit a l’organització establint fites de millora i el camí per arribar-hi.

Doncs bé, si us hagués de respondre a la pregunta de què ens aporta o han aportat els sistemes de Gestió de la Qualitat i Millora Contínua al nostre centre diria que aquests ens permeten sistematitzar tota aquesta vessant de gestió, incorporant i compartint l’experiència de persones, tant internes com externes al centre. El sistemes de gestió garanteixen que tot el personal del centre sigui actiu en la consecució dels objectius que es plantegen les organitzacions i que, per aconseguir-ho, es sistematitzi la planificació, l’execució, l’avaluació i la revisió de les accions a dur a terme.

Podem dir que els sistemes de gestió eviten que les qüestions més operatives del dia a dia es mengin la part de planificació i millora a llarg termini.

Amb aquesta visió, l’Institut Montilivi va implementar un sistema d’assegurament de la qualitat i va certificar-se en la norma ISO 9001 l’any 2008.

D’altra banda, assumint la responsabilitat de ser i voler continuar essent un centre referent per a altres centres formatius, el centre es va incorporar a les xarxes d’excel·lència al 2015 superant el contrast del model e2cat+400 l’octubre del 2021. Què ens aporta aquest model? El model e2cat permet prendre consciència de tot allò que el centre realitza de forma excel·lent al mateix temps que incorpora constantment bones pràctiques.

Per reforçar el compromís amb la gestió del centre els projectes de direcció incorporen des de l’any 2016 un objectiu específic de millora del sistema de gestió del centre.

Per finalitzar, els sistemes de gestió integrats dins el PQiMC i, en especial, les seves xarxes de treball (tant en les Xarxes Q i M com en les e2cat) han estat una gran oportunitat per al nostre centre per treballar conjuntament amb altres centres educatius, compartint i incorporant bones pràctiques que ens han permès millorar contínuament la nostra feina.

No vull acabar aquest article sense manifestar el meu agraïment per la dedicació i esforç i per tot el que m’han permès aprendre a totes les persones que han participat de la coordinació de Qualitat amb qui he treballat: la Susanna, la Carme, la Núria, la Judith i l’Arantxa al nostre centre i també a la Goyi, la Graciela, i l’Anna als centres on he treballat anteriorment.

Ruben Pino Garcia

Director de l’Institut Montilivi

1. Tancament i Enquesta valoració final de curs PQiMC

Com en altres ocasions, l’ordre serà el següent:

1r. Introducció del professorat que tenen dret al certificat d’innovació del PQiMC a l’aplicació AGAI i signatura de l’acta per part del director/a del centre.

2n. Introducció dels 5 indicadors a l’EPIQ i imprimir l’informe resultant.

3r. Omplir el formulari amb un resum dels resultats més importants i la documentació justificativa a Memòria del PQiMC del curs 2022-2023.

Per poder elaborar el resum de resultats del PQiMC que cada final de curs presentem a la Jornada de Cloenda i planificar els objectius del curs vinent, necessitem que empleneu l’enquesta de satisfacció (1 per centre).Teniu de temps fins al pròxim 31 de maig del 2023
Adjuntem l’enllaçEnquesta de valoració del PQiMC del curs 2022-2023

3. Jornada de Cloenda

El proper dia 27 de juny del 2023 celebrarem la Jornada de Cloenda dels diferents Programes i Projectes aquesta vegada ja en format presencial! Aquest és l’enllaç per poder-vos inscriure.

3. qCampusFP#2023 qCampusFP#2023 INTERNATIONAL del 3 al 7 de juliol de 2023

Un curs mes us presentem una nova edició del qCampusFP. Aquesta és l’oferta de formacions que, des del PQiMC hem preparat per tots vosaltres. Els enllaços per fer les inscripcions aviat estaran disponibles. La seva distribució serà la següent, tots els cursos en horari de 9.00 a 14.00. Alguns cursos presencials i altres en línia sincrònics. Els cursos presencials els realitzarem a l’institut Bonanova de Barcelona.

planificació qCampusFP#2023

4. Certificació de Qualitat del servei de Formació Professional en alternança dual que presten els centres a través de les empreses

Fa un dies, l’empresa MASA SERVICIOS, S.A. de Tarragona va recertificar en excel·lència pel servei dual que presta en col·laboració amb l’Institut Pere Martell.

Ja són 14 les empreses Excel·lents i 40 les certificacions.

L’FP en alternança dual contribueix a la millora de la Formació Professional en ser una modalitat reconeguda com experiència educativa professionalitzadora d’alt valor afegit. Aconseguint que les empreses assoleixin el segell d’acreditació de qualitat en els nivells de Compromís, d’Assegurament o d’Excel·lència donem un pas ferm en la bona direcció pel progrés de l’FP del nostre país.

Des de la Direcció General d’FP continuem treballant per la formació com a element de cohesió social i territorial en disminuir les desigualtats individuals i, alhora, afavorir el desenvolupament socioeconòmic. La formació professional en totes les seves modalitats i subsistemes ha de permetre atraure, motivar i mantenir el talent, així com afavorir la capacitat del desenvolupament professional.

Pensem que la certificació de les empreses que col·laboren amb el servei dual les permetrà generar confiança i posicionar-se com a organitzacions responsables socialment en la implicació i compromís per l’ocupabilitat de qualitat. Els centres educatius i les organitzacions continuem establint lligams per afavorir una millor flexibilitat del currículum, una òptima adaptació de l’estudiant en l’entorn de treball, un entrenament satisfactori de les habilitats toves (soft skills) com ara el pensament crític, la resiliència, la presa de decisions informada i la transversalitat digital.

L’excel·lència en la formació pràctica dual ha de destacar les persones que formen l’organització i esdevenir inspiradors per altres projectes. Aquesta certificació permet assegurar que l’organització posa en valor criteris com ara un objectiu procés de selecció, una planificada acollida, la seguretat i la salut en el lloc de treball, el clima i les relacions laborals, la pro activitat de l’estudiant, la formació del/de la tutor/a d’empresa, la transparència del procés, la col·laboració amb els centres educatius d’acollida en formació, visites i recursos, la planificació de l’estada i la valoració de la possible inserció laboral.

Recordeu que tota la informació referent al procediment de certificació en els nivells de Compromís, Assegurament i Excel·lència i com optar a les possibles bonificacions de CaixaBank Dualitza la trobareu en el nostre Site.

 

També a l’Odissea al curs del Projecte de Qualitat i Millora Contínua i a la nostra pàgina web.

Per dubtes i consultes ens podeu escriure al correu  fpqualitat@xtec.cat o a gestiofpdual.educacio@gencat.cat

5. Com publicar notícies al nostre NODES

Seguim interessats ens que pugueu publicar notícies al nostre NODES relacionades amb la qualitat: si esteu fent formació pel claustre, si heu certificat per primer cop ISO 9001, ISO 14001 i/o ISO 45001, si esteu redactant la memòria o us presenteu al contrast del model e2cat, si voleu aconseguir altres certificacions, si certifiqueu alguna empresa en el servei d’FP dual, si participeu en alguna jornada o concurs en relació a la gestió, o qualsevol bona pràctica interessant en relació a la gestió de centres.

A l’apartat de Recursos del nostre NODES hi trobaràs també el Tutorial.


6. CURSOS FIC

Recordeu que podeu gestionar a través del PQiMC cursos FIC (Formació interna de centre). Les característiques dels cursos FIC més rellevants són: 30 h de formació mínima, de les quals es poden fer entre 3 i 6 hores de suport amb un formador extern, que farà alguna sessió presencial/virtual i us pot ajudar a organitzar/seguir el curs. La resta d’hores del curs seran impartides per un formador intern del vostre centre amb el suport dels materials formatius que trobareu en un aula Moodle que us podem facilitar des del Projecte.
Per més informació us podeu adreçar a: fpqualitat@xtec.cat

7. Normativa:

DOGC

RESOLUCIÓ EDU/1381/2023, de 21 d’abril, per la qual es fa pública la data d’inici del procés d’estabilització, mitjançant el sistema selectiu de concurs oposició per a l’ingrés a la funció pública docent, convocat per la Resolució EDU/4037/2022, de 21 de desembre.

ORDRE EDU/90/2023, de 21 d’abril, per la qual es dona publicitat de les taxes vigents que gestiona el Departament d’Educació.

ACORD GOV/91/2023, de 18 d’abril, pel qual s’estableixen les condicions mínimes per formalitzar els convenis que concretin els plans educatius d’entorn i el finançament de les actuacions relacionades.

RESOLUCIÓ EDU/1326/2023, de 14 d’abril, per la qual s’aproven les normes de preinscripció i matrícula d’alumnat a l’Institut Obert de Catalunya per al curs 2023-2024.

RESOLUCIÓ EDU/1226/2023, de 13 d’abril, de convocatòria de concurs específic de mèrits i capacitats per a la provisió de diversos llocs de treball del Departament d’Educació (convocatòria de provisió núm. EDU/105/23).

RESOLUCIÓ EDU/1117/2023, de 29 de març, per la qual es fa pública la relació de l’alumnat que ha obtingut els Premis Extraordinaris dels Ensenyaments Artístics Professionals de Catalunya en els àmbits de Música, Dansa i Arts Plàstiques i Disseny, corresponents a la convocatòria del curs 2021-2022.

ORDRE EDU/78/2023, de 5 d’abril, per la qual s’aproven les bases reguladores del procediment de concessió de subvencions a centres educatius, per al desenvolupament de programes de formació i inserció, per al curs 2023-2024.

RESOLUCIÓ EDU/1104/2023, de 31 de març, per la qual es resol la convocatòria pública per a la concessió de subvencions a centres privats concertats en el marc del Pla de millora d’oportunitats educatives, per al curs 2022-2023 (ref. BDNS 674919).

RESOLUCIÓ EDU/1124/2023, de 30 de març, per la qual es modifiquen nou resolucions relatives a determinats cursos d’especialització i se suprimeix el mòdul professional de formació en Centres de Treball.

ORDRE EDU/69/2023, de 30 de març, per la qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de Manteniment d’Embarcacions d’Esbarjo.

EDICTE de 28 de març de 2023, pel qual se sotmeten a informació pública sis projectes de decret en tràmit al Departament d’Educació.

ORDRE EDU/65/2023, de 30 de març, per la qual s’aproven les bases reguladores del procediment de concessió de subvencions als ens locals de Catalunya, destinades al finançament de cicles de formació específica de grau mitjà i/o superior d’arts plàstiques i disseny impartits en les escoles d’art de la seva titularitat, del curs 2021-2022.

BOE

Resolución de 12 de abril de 2023, de la Secretaría General Técnica, por la que se publica el Convenio con la Generalitat de Cataluña, para la gestión de las becas y ayudas al estudio correspondientes a los cursos académicos 2023-2024 y 2024-2025.

Real Decreto 286/2023, de 18 de abril, por el que se regula la asignación de materias en Educación Secundaria Obligatoria y en Bachillerato a las especialidades de distintos cuerpos de funcionarios docentes, y se modifican diversas normas relativas al profesorado de enseñanzas no universitarias.

Real Decreto 278/2023, de 11 de abril, por el que se establece el calendario de implantación del Sistema de Formación Profesional establecido por la Ley Orgánica 3/2022, de 31 de marzo, de ordenación e integración de la Formación Profesional.

Enllaços d’interès:

Gestió de Qualitat

Referencías de Ciberseguridad con garantía acreditada

Cómo construir entornos laborales inclusivos y sostenibles

Cultura del feedback: Equipos Maduros y Efectivos. Mònica Lapeyra Pertussini

Gestió educativa

Nova convocatòria per impulsar les llengües estrangeres a l’FP, presentació de sol·licituds fins al 4 de maig.

Prendre consciència dels biaxos per prendre millors decisions

Los cuatro pilares del aprendizaje. Sanislas Dehaene, neurocientífico

Formar a los menores para que se cuestionen las cosas que ven, escuchan y leen

 

Gestió en general

¿Habilidades futuras en el trabajo? #RRHH

“Todos podemos ser tóxicos en algun momento, como seres imperfectos que somos” Laura Rojas-Marcos

Una palabra mágica

La flexibilidad integra el trabajo y el significado

Atenció: us informem que rebeu aquest correu perquè formeu part del PQiMC o bé en algun moment heu fet un curs del Projecte de Qualitat. En el cas que no formeu part de les xarxes del PQiMC i voleu deixar de rebre aquest butlletí només cal que ens ho feu saber a l’adreça: fpqualitat@xtec.cat.

Segueix-nos: 

Departament d’Educació
Direcció General de Formació Professional
Subdirecció General de Programes i Projectes
Projecte de Qualitat i Millora Contínua 
Telèfon: 935 516 900 Extensions: 3171-3535-3479-3428.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>